به گزارش پارس به نقل از ایرنا، عده ای از راکبان این وسیله نقلیه به راحتی و بدون دغدغه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نقض می کنند که این موضوع علاوه تهدید سلامت مردم، خطراتی نیز برای خود موتورسواران به وجود آورده است.

حرکت در خلاف مسیر عبور و مرور، تردد در پیاده روها، بی توجهی به عابران، عبور از چراغ قرمز، حمل بار، تردد در خطوط ویژه و استفاده نکردن از کلاه ایمنی از جمله تخلفاتی است که برخی از موتورسواران مرتکب می شوند. بی انضباطی ترافیکی، آلودگی هوا و آزار و اذیت شهروندان از دیگر تخلفاتی است که این افراد به دلیل رعایت نکردن قوانین به وجود می آورند.

لایی کشی و عبور در مسیر خلاف جهت، گذشتن از چراغ قرمز و انجام سایر تخلفات از سوی برخی موتوسواران، موجب برهم زدن نظم عبور و مرور شده و چهره نازیبایی به خیابان ها و معابر عمومی بخشیده است. عبور و مرور بی محابای آنان در پیاده روها، مشکلاتی را برای مردم به خصوص پیرمردان، زنان سالخورده و کودکان بوجود می آورد و این افراد برای تردد در پیاده روها همواره نگران هستند تا خطری جان آنان را تهدید نکند.

صدمات جسمی و روحی ناشی از تخلفات این افراد در برخی از موارد غیرقابل جبران بوده و پشیمانی موتورسواران نیز هیچ سودی برای مصدومان ندارد. هرچند رسیدن به محل کار، حمل بار و جابجایی مسافر از مهمترین دلایل استفاده از این وسیله نقلیه است، اما نکته مشترک اغلب رکبان، بی توجهی به قوانین و مقررات است.

کاهش زمان سفرهای درون شهری، کم شدن هزینه ها، تردد در محدوده طرح ترافیک، توان مالی کم خانواده ها و عدم نظارت دقیق پلیس بر رفتار موتورسیکلت سواران موجب شده تا این وسیله نقلیه مورد توجه شهروندان فراوانی قرار بگیرد.

هرچند متولیان این حوزه در سال های اخیر اقداماتی را برای ساماندهی این معضل انجام داده اند، اما هنوز شاهد تخلفات فراوانی از این افراد در مناطق مختلف شهر به خصوص نقاط مرکزی شهر تهران هستیم. تعدادی از شهروندان تهرانی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفتند: تعدادی از راکبان موتورسیکلت بدون هیچ نگرانی، خلاف مسیر عبور و مرور حتی در زیرگذارها، روی پل های عابر پیاده و یا در خطوط ویژه تردد می کنند.

این شهروندان، نداشتن کلاه ایمنی، حمل بار، جابجایی مسافر را از دیگر تخلفات موتور سیکلت سواران در تهران اعلام کردند و از مسوولان مربوطه خواستند نظارت و کنترل دقیق تری بر رفتار و عملکرد آنان داشته باشند. آنان بیان کردند: موتورسواران با انجام حرکات نمایشی و خطرناک، خیابان ها و معابرعمومی را به پیست موتور سواری تبدیل کردند که این موضوع مشکلاتی را هم برای آنان و هم مردم به وجود آورده است.

معاون عملیاتی و ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه طرح های مختلفی را برای مقابله با موتورسواران متخلف به اجرا درآورده است که شاهد کاهش تخلفات در این زمینه هستیم.

سرهنگ ˈپرویز حسینیˈ با اشاره به اینکه توقیف موتورسیکلت های متخلف در سه ماهه امسال نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، افزود: این روند در سال جاری ادامه خواهد یافت. وی بر لزوم اجرای سازوکارهای مناسب برای مقابله با این معضل تاکید کرد و گفت: با برخورد قهری نمی توان این معضل را برطرف کرد و باید با فرهنگ سازی این مشکل را برطرف کنیم.

حسینی، استفاده از موتورسیکلت های برقی را از جمله راهکار برای رفع این مشکل اعلام کرد و گفت: مسوولان این حوزه باید اقدامات جدی تری برای ورود موتورسیکلت های برقی به عمل آورند.