برخی مدیران و کارآفرینان در ابتدای کار خود این سوالات در ذهنشان به وجود می آید که:

"آیا نمیتوانیم کسب و کار خود را به تنهایی راه اندازی کنیم؟

برای رسیدن به موفقیت حتما باید افراد و نیروی انسانی جدیدی را به کسب و کار خود اضافه کنیم؟"

بیشتر کارآفرینان اینطور می پندارند که خودشان به تنهایی این قابلیت را دارند که به اندازه ده ها نفر کار کنند و هیچ کس به اندازه آن ها نسبت به کسب و کارشان دلسوز نیست. در واقع این افراد تمایلی به اضافه کردن اعضای جدید به تیم خود ندارند.

۱۱

اما این تفکر صحیح نیست؛ وجود یک ‌بنیان‌گذار  به تنهایی باعث موفقیت نمی شود. شاید افرادی بوده اند که بدون هیچ نیروی کمکی توانسته اند کسب و کار خود را راه اندازی کنند و تا مدت ها به کارشان ادامه دهند؛ اما آیا آن ها شاهد پویایی و رشد چشمگیر در کسب و کار خود بوده اند؟!

برای پاسخ به این سوال تنها کافیست نگاهی به استارتاپ ها بزرگ دنیا بیاندازید، متوجه می شوید که اغلب از تیم های دو یا چند نفره  تشکیل شده بودند. پس اگر می خواهید توسعه پیدا کنید، نیاز به یک تیم خوب دارید. تیمی که اعضای آن از هم درک متقابل داشته و با تخصص و مهارت های شان یکدیگر را کامل کنند.

این موضوعی است که درحال حاضر اغلب مدیران موفق به آن توجه می کنند. دکتر آریا پارسا یکی از این افراد است که با تیم سازی خوبو گرد هم آوردن افراد متخصص توانسته در حوزه ی کسب و کار خود به رشد چشمگیر  دست یابد.

او به گفته خود با یک تیم کوچک کار خود را آغاز کرد اما در حال حاضر به عنوان مدیرعامل یک شرکت معروف که زیر مجموعه های دیگر آن بیش از 400 پرسنل متخصص و لایق را  دارد مدیریت می کند.

شما هم می توانید با تعداد کمی از افراد شایسته کار خود را آغاز و بعد مدتی آن را گسترش دهید.

۳ تفاوت اساسی کار تیمی و گروهی

اگر از افراد مختلف درباره ی تفاوت کار گروهی و کار تیمی بپرسید، احتمالا چیز زیادی دستگیرتان نمی شود چرا که از نظر بسیاری از افراد، گروه همان تیم و کار گروهی همان کار تیمی ا‌ست. درصورتی که این دو مفهوم تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق این روزها، به دلیل تجربه کار تیمی توانسته تفاوت های اساسی این دو مفهوم را به سادگی بازگو کند:

میزان مشارکت:

یکی از مهمترین نکاتی که در تفاوت کار گروهی و کار تیمی باید در نظر گرفت، نحوه برخورد با نظرات افراد در کار گروهی است. گاها در یک گروه اگر یکی از اعضا نظراتش را بیان کند، به ‌طور معمول با مخالفت و شورش سایر اعضا روبرو می ‌شود.

در حقیقت این عقیده در یک گروه تشویق می ‌شود که افراد نظراتشان را پنهان کنند و هر کس که به بیان نظرش می‌ پردازد حتما فکری شوم در سر دارد!

اما در تیم ورک (TEAM WORK) یا همان کار تیمی، هریک از اعضا نسبت به بیان نظراتشان تشویق می شوند. در بین این افراد، نظرات نه تنها وسیله ‌ای برای آسیب زدن به دیگران، بلکه ابزاری برای رشد و پیشرفت تمام اعضای گروه به حساب می آید.

ابتکار و آزادی عمل:

از دیگر تفاوت های اساسی کار تیمی و گروهی، وجود آزادی عمل و ابتکار برای اعضا در انجام کار تیمی‌ است. به عنوان مثال مدرسه را به یاد بیاورید.

در چنین فضایی که اعضای آن کمترین میزان تعاملات و اهداف مشترک را با یکدیگر دارند، برای رسیدن به موفقیت، قوانین را یک سرپرست یا یک رهبر اعلام می‌کند و سایر اعضا وظیفه دارند که در چهارچوب آن قوانین حرکت کنند.

۲

در واقع هیچ یک از اعضای گروه این اجازه را ندارند که قوانین و اتفاقات را نقد کنند. این اتفاق تاحدودی هم طبیعی‌ است زیرا در گروه‌ هایی که رقابت بین اعضا زیاد است، ممکن است تصمیمات خارج از چهارچوب هر یک از اعضا به دیگران آسیب بزند.

اما برعکس در کار تیمی تمامی اعضا می توانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند و سایر اعضای تیم نظرات آن ‌ها را با ذهنی باز دریافت کرده و درباره ‌ی آن صحبت می‌ کنند.

خاصیت هم‌ افزایی:

"کل بزرگتر از مجموع اجزاست" به این جمله توجه کنید. شاید هنگامی که فردریک پرلز، روانشناس بزرگ این جمله را برای اولین بار مطرح می‌ کرد، نمی دانست که به یکی از بزرگترین تفاوت‌ های کار گروهی و کار تیمی اشاره می ‌کند!

در واقع داشتن آرمانی مشترک در تیم ورک سبب می شود که مجموع برآیند فعالیت تک تک افراد، نتیجه ‌ای بزرگتر از حد پیش ‌بینی شده به وجود بیاورد و برای همین هم وقتی با تیم ‌هایی برخورد می کنید که کار تیمی را درست و جدی آموخته اند، با نتایجی خارق ‌العاده و غیر قابل باور مواجه می شوید.

این در حالی است که در یک گروه، به این دلیل که هر یک از اعضا تنها به موفقیت خودش فکر می‌کند و سعی می‌کند تا خودش را به موفقیت برساند، به‌طور معمول نتیجه پایین‌ تر یا مساوی همان ‌چیزی ا‌ست که انتظار می ‌رفت.

البته که نظرات و عقاید مثبت و منفی زیادی درباره ی این تفاوت های کار تیمی و گروهی وجود دارد. اما آن چه مشخص است این است که کار تیمی نیاز به آموزش ‌ها و مهارت‌ هایی دارد که به‌ مرور زمان به دست می ‌آید و آن چه آن را به طور واضح متمایز می‌ کند، تلاش تک تک اعضا برای رسیدن به یک هدف مشترک و یک پیروزی نهایی است.

اگرچه کار تیمی در بسیاری از کشورها از دوران کودکی به افراد آموزش داده می‌شود و اعضای جامعه از نخستین روزهای زندگی آن را تمرین می‌کنند، اما نباید فکر کنیم که هیچ زمانی برای یادگیری آن دیر است. دکتر آریا پارسا یکی از آن دسته مدیرانی است که همواره درحال یادگیری است و نیروهای خود را نیز تشویق می کند که برای رشد بیشتر، دست از آموزش برندارند. حال چه بهتر که یکی از این آموزش ها، یادگرفتن مهارت کار تیمی باشد.

او یکی از دلایل موفقیت خود تا به این جا را تیم سازی قوی در شکرت خود می داند. دکتر آریا پارسا معتقد است که پذیرش نظرات مخالف طرف مقابل و با تشویق دیگران برای بیان آزادانه‌ ی نظرات شان، می توان به خود و جامعه‌ در بهتر شدن و رسیدن به نتایج عظیم کمک کرد.

شما تا چه میزان در این کمک سهم دارید؟!؟!