به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر ولی الله سیف با حضور در نشستی که مدیرعامل، معاونین، مدیران، مشاوران، سرپرستان مناطق و رؤسای شعب تهران بانک سینا حضور داشتند، با ایراد سخنانی، بانک سینا را بانکی متعادل، منظم و برخوردار از نیروی انسانی با انگیزه دانست که با اتکا به مدیریت جدید می تواند رشد بهتری را تجربه کند و در جایگاه بالاتر و قوی تری در نظام بانکی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تجربه موفق بانکداری خصوصی در کشور گفت: بانکداری خصوصی در کشور، تجربه موفقی است که باید از آن مراقبت شود و در همین راستا باید نسبت به آن چه که سبب تضعیف این جایگاه می شود، حساس بود.

وی تصریح کرد: آنچه که ما باید به شدت نسبت به آن حساس باشیم، طرز تلقی و باورهای عمومی از بانکداری مخصوصاً بانک های خصوصی در جامعه است که در این راستا بایستی با دفاع منطقی و پاسخ درست به انتقادات موجود که بعضاً هم منطقی هستند، زمینه تصورات مثبت از بانک ها را در جامعه ایجاد کنیم.

وی, یکی از مثبت ترین نوع رقابت در بانک ها را، رقابت در راستای جلب رضایت مشتریان برشمرد و گفت: مهم این است که درک و باور متقابلی از خواست مشتری داشته باشیم و به دور از سطحی نگری و با توسعه فرهنگ مشتری مدار در ساختار بانک، تمامی اعضا و تک تک همکاران را نسبت به این موضوع حساس نماییم به طوری که با برخورد مناسب با مشتری و ارائه پاسخ مستدل و قانع کننده, زمینه رضایت او فراهم شود.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: نظام بانکی باید با اتحاد و انسجام و با درک درست از مسئولیت و وظایف خود، بیش از پیش به سمت ایجاد آرامش خاطر برای ذی نفعان و فعالان اقتصادی پیش برود.

سیف در این راستا خاطر نشان کرد: بانک مرکزی نیاز به بازسازی و بازآرایی در ساختار درونی خود دارد تا بتواند وظیفه اثر در قبال جامعه که حساس ترین بخش آن نظارت بر بانک ها است را به نحو مطلوب انجام دهد که اقداماتی نیز در این زمینه شروع شده و با استفاده از تجریبات و یک گروه از کارشناسان برای توسعه ابعاد عملیاتی این هدف و پیشبرد برنامه بانک مرکزی ۱۴۰۰ در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اعاده اعتماد بین سه ضلع بانک ها، بانک مرکزی و مشتری یک بحث جدی است که در گام اول جهت اصلاح این حوزه، بازنگری در دستورالعمل ها و بخش های مبهم را در دستور کار داریم و بناست با تنظیم رابطه مشتری از موضع منطقی صحبت کردن با وی، به یک استاندارد مشخص برسیم به طوری که مشتری به این باور برسد که برای پاسخگویی و دریافت نیاز خود از بانک، نیازی به سفارش و رابطه خاص ندارد و بر اساس این استانداردها، پاسخ مطلوب خود را دریافت می کند.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه، یکی از برنامه های این بانک را، اقدام در راستای رتبه بندی بانک های کشور از لحاظ صورت های مالی، سرمایه پایه و پیاده سازی حاکمیت شرکتی توصیف و تصریح کرد: فراهم شدن این زمینه می تواند به مشتریان در قضاوت نسبت به بانک ها با اتکا به معیارهای درست کمک نماید و لذا ضروری است که بانک ها از هم اکنون تحقق شرایط کیفی را برای دستیابی به ثبات بیشتر و پرداختن دقیق تر به ترازها و صورت های مالی در دستور کار قرار دهند.

وی همچنین ضمن انتقاد از موضوع برداشت از حساب بانک گفت: این امر هیچ استدلال و منطق درستی نداشت، اقدامات ما اکنون به سمت رفع ابهامات گذشته و تلاش تا حصول نتیجه مطلوب خواهد بود.

وی در ادامه، ضرورت اصلاح ساختار مالکیت بانک های خصوصی را یادآور شد و با اشاره به الگوهای موردنظر بانک مرکزی تصریح کرد: این از جمله موضوعاتی است که پس از اتخاذ تصمیم نهایی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

سیف یکی از مشکلات بانک ها را مطالبات معوق آنها دانست و گفت: سعی ما بر این است که رقم مطالبات را به کمتر از ۵ درصد برسانیم و در این راستا بانک ها باید با دقت نظر و هدف گذاری درون سازمانی، زمینه موفقیت در این بخش را فراهم آورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز این که بخشی از مشکلات نظام بانکی، مربوط به توقعات نابجا از این سیستم است، افزود: اگر سعی کنیم با تعریف درست از توقعات، وظایف خود را بر این اساس بازنگری و اجرایی سازیم، مشکلات موجود رفع خواهد شد.

مدیرعامل بانک سینا هم در این نشست، ضمن خوش آمدگویی به رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گفت: با اشاره به صراحت در بیان و شجاعت در اعلام نظرات ایشان، انتظار می رود بانک مرکزی بیش از گذشته بتواند در ارتقای نظام اقتصادی کشور ایفای نقش کند.

دکتر پرویزیان در این نشست، گزارشی از وضعیت بانک سینا در بخش منابع، مصارف، کفایت سرمایه و دیگر فعالیت های این بانک ارائه کرد.