کریپتوکارنسی یا "کریپتو"، اصطلاحی است که برای ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، با استفاده از رمزارزها کاربران می‌توانند به خرید کالا و خدمات بپردازند. ارزهای دیجیتال با استفاده از یک تکنولوژی جدید به نام بلاک چین ایجاد شده‌اند. در واقع بلاک چین یک دفتر کل آنلاین با رمزنگاری قوی است که تراکنش‌های کریپتوکارنسی را در ایمنی بالا ثبت می‌کند. در حاضر بیشترین استفاده از رمز ارزها و تکنولوژی بلاک چین مربوط به کسب و در آمد از نوسانات بازار است. اما در واقعیت این فناوری حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

محبوب‌ترین ارز دیجیتال، بیت کوین، در سال جاری تغییرات قیمتی بی‌ثباتی داشته و در ماه آوریل به نزدیک به 65000 دلار رسید، اما در ماه می تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست داد. در اواسط اکتبر، قیمت دوباره به سرعت افزایش یافت و قبل از اینکه اندکی کاهش یابد، به بالاترین حد خود به بالای 66000 دلار رسید. (در اینجا می توانید قیمت فعلی بیت کوین را بررسی کنید.) در ادامه چند نکته مهم درباره ارزهای دیجیتال که باید به آنها توجه کنید را برای شما آورده‌ایم:

ارز دیجیتال چیست؟

اصطلاح کریپتوکارنسی به معنی پول یا ارز دیجیتال بوده و نوعی روش پرداخت است که با استفاده از آن می‌توان به مبادله کالا و خدمات پرداخت. جالب است بدانید که بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا رمز ارزهای مخصوص به خود را در بستر بلاک چین منتشر کردند که به آنها توکن گفته می‌شود، با استفاده از توکن‌ها میتوان کالا یا خدمات خاصی که آن شرکت ارائه می‌دهد را مبادله کرد.  ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری به نام بلاک چین کار می‌کنند. بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است که در بسیاری از کامپیوترها پخش شده و تراکنش‌ها را مدیریت و ثبت می‌کند. بخشی از جذابیت این فناوری امنیت بالای آن است.

f1

چند رمز ارز وجود دارد و بازار کریپتو چه ارزشی دارد؟

بر اساس دیتای به دست آمده از تحقیقات بازار وبسایت CoinMarketCap.com، در حال حاضر و در اواخر سال 2021 میلادی، بیش از 13000 ارز دیجیتال مختلف به صورت عمومی وجود داشته و معامله می‌شوند. همچنین هر روز ارزهای دیجیتال جدیدی نیز به فضای بلاک چین و بازار کریپتوکارنسی وارد می‌شوند. رمز ارزهای جدید در ابتدا از طریق عرضه اولیه کوین یا ICO برای پروژه خود سرمایه جمع آوری می‌کنند. ارزش کل بازار کریپتوکارنسی در 22 اکتبر 2021 بیش از 2.5 تریلیون دلار تخمین زده شد که در روز قبل این مقدار از 2.6 تریلیون دلار سقوط کرد. همچنین ارزش کل بیت کوین‌های موجود در بازار نیز حدود 1.2 تریلیون دلار تعیین شده است.

چرا رمز ارزها تا این حد محبوب هستند؟

ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی برای طرفداران خود جذابیت دارند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین دلایل می‌پردازیم. حامیان بیت کوین و کریپتوکارنسی این ارزها را ارز آینده می‌‍دانند و در حال رقابت برای خرید آنها در قیمت پایین و فروش در قیمت بالاتر و یا نگهداشتن‌شان هستند، یکی از دلایل مهم محبوبیت بازار کریپتو برای طرفدارن این است که ارزهای دیجیتال مدیریت عرضه پول را بر عهده بانک‌های مرکزی قرار نمی‌دهند و بدین شکل و با مرور زمان تورم در بازارهای مالی دنیا کاهش پیدا خواهد کرد. ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال و بلاک چین باعث می‌شود که امنیت این بستر به شدت بالا باشد.

آیا ارزهای دیجیتال روشِ سرمایه گذاری خوبی هستند؟

با اینکه ممکن است ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال به مرور زمان افزایش پیدا کند، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران کسب درآمد از نوسانات بازار را فقط یک حدس و گمان می‌دانند نه یک روش سرمایه گذاری واقعی. دلیل این موضوع نیز این است که ارزهای دیجیتال مانند ارزهای فیات هیچ جریان نقدی را ایجاد نمی‌کنند. بنابراین برای اینکه شما سود ببرید، شخصی باید برای شما ارز بپردازد. این همان چیزی است که به آن نظریه سرمایه گذاری «احمق بزرگتر» می گویند؛ برای درک بهتر موضوع این بازار را با یک کسب و کار با مدیریت خوب مقایسه کنید که ارزش آن در طول زمان با افزایش سودآوری و جریان نقدی افزایش پیدا می‌کند.

f2

برای افرادیکه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را ارز آینده می دانند، باید توجه داشت که یک ارز به ثبات نیاز دارد. بنابراین بسیاری از مشاوران سرمایه‌گذاری توصیه می‌کنند که از بازار ارزهای دیجیتال دوری کنید. وارن بافت، سرمایه‌گذار افسانه‌ای، بیت‌کوین را با چک‌های کاغذی مقایسه می‌کند:

"ارزهای دیجیتال یک روش بسیار مؤثر برای انتقال پول هستند و می‌توانید این کار را به‌صورت ناشناس انجام دهید. چک نیز راهی برای انتقال پول است. اما آیا چک ارزش کل پول را دارد؟ فقط به این دلیل که می‌تواند پول انتقال دهد؟"

آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟

شکی نیست که ارزهای دیجیتال در ایالات متحده قانونی هستند، اگرچه چین اساساً استفاده از این بازار را ممنوع کرده است اما در نهایت اینکه آیا بازار کریپتوکارنسی قانونی هست یا نه بستگی به قوانین هر کشوری دارد، همچنین مطمئن شوید که چگونه از خود در برابر کلاهبردارانی که ارزهای دیجیتال را فرصتی برای جذب سرمایه گذاران می‌دانند، محافظت کنید. مثل همیشه، خریدار مراقب باشیدبرای خرید ارزهای دیجیتال، به یک «کیف پول» نیاز دارید، یک برنامه آنلاین که بتواند سرمایه دیجیتال شما را نگه دارد. به طور کلی، شما یک حساب کاربری در یک صرافی ایجاد می کنید و سپس می توانید پول واقعی را برای خرید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم انتقال دهید.

f3

اهمیت تحلیل و رصد قیمت ارزهای دیجیتال به صورت روزانه

تا این قسمت از گزارش متوجه شدیم که استفاده از رمزارزهای دیجیتال یکی از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر شما به این بازار علاقه مند هستید، لازم است که در ابتدا بازار و اصطلاحات آن را به خوبی بشناسید. یکی دیگر از کارهایی که هر معامله‌گری باید به آن بپردازد، رصد روزانه قیمت رمز ارزها و تحلیل تکنیکال آنهاست. وبسایت آموزشی، تحلیلی و خبری ارز تودی با آدرس arztoday.com در این زمینه فعالیت حرفه‌ ای‌ داشته و به صورت رایگان و در قالب ویدیو و محتوای متنی و تصویری به آموزش اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال و پوشش آخرین اخبار و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال می‌پردازد.