به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد-روند صعودی نرخ سکه در بازار داخل، دیروز نیز ادامه داشت. پیش از این قیمت سکه به دلیل رکود بازار طلای داخل، نسبت به طلای جهانی در سطوح پایین تری قرار گرفته بود، اما تقویت روزهای اخیر آن کمک زیادی به انطباق تقریبی قیمت تمام شده سکه با قیمت بازاری آن کرد. دیروز افزایش قیمت ارز هم در بازار تهران ادامه یافت، نرخ دلار آمریکا باز هم افزایش یافت و از سطح سه هزار تومانی عبور کرد، البته نرخ این ارز در ادامه قدری کاهش یافت و روی ۳ هزار تومان قرار گرفت.


صرافان راسته بازار همچنان افزایش تقاضایی که مسافران نوروزی موجب شده اند را در این افزایش قیمت موثر می دانند. علاوه بر این، قیمت طلا در بازارهای جهانی در روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین و ناآرامی های سیاسی اوکراین افزایش یافت، مقداری از آن افزایش قیمت دیروز جبران شد، با این وجود عمده پیش بینی ها در خصوص روند روزهای آتی فلز زرد رنگ مثبت بوده و به افزایش قیمت این فلز نظر دارند.

طلای داخلی

قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار دیروز نیز به روند صعودی خود ادامه داد. صرافان راسته بازار تقویت اونس را در افزایش قیمت طلا دخیل می دانند، اما مقایسه تغییرات نرخ سکه و اونس نشان می دهد که در روزهای گذشته، افزایش نرخ سکه شدیدتر بوده است. بر این اساس به نظر می رسد بازار در حال جبران کردن عقب افتادگی است که پیش از این، به دلیل رکود، نسبت به اونس دچار شده بود. پیش از این تخریب دیدگاه سرمایه گذاران داخلی به دلیل عملکرد ضعیف طلا در سال ۲۰۱۳ باعث شده بود که بازار سکه با رکود مواجه شود. سطح مبادلات در این بازار به شدت پایین آمده و قیمت ها توانایی انطباق با تغییرات اونس جهانی را نداشتند. در نتیجه سکه نمی توانست افزایش قیمت های اونس در هفته های ابتدایی سال ۲۰۱۴ را منعکس کند و اصطلاحا حباب دار شد. تا اینکه حدود ۲ هفته قبل ورود طلا به کانال ۱۳۰۰ دلاری بازار سکه را تکان داد و همراه شدن افزایش تقاضا به مناسبت نزدیک شدن به سال نو روند صعودی قیمت سکه را تشدید کرد. در نتیجه امیدواری ها نسبت به بازار سکه افزایش یافت. در شرایط کنونی محاسباتی بر حسب قیمت طلای جهانی، نسبت وزنی سکه به اونس، خلوص سکه و قیمت دلار نشان می دهد که اندازه حباب سکه به شدت کوچک شده است و با ادامه روند کنونی به زودی از بین خواهد رفت. این اتفاق به تغییری مثبت در بازار سکه تعبیر می شود. بازاری ها امیدوارند بعد از این سکه تغییرات نرخ اونس را به گونه ای متناسب منعکس کند تا هماهنگی بازار سکه و اونس جهانی به عملکرد بهتر بازار طلای داخل کمک کند.

بازار ارز

ارزهای مهم بازار داخل دیروز نیز افزایش قیمت نسبتا شدیدی را متحمل شدند و قیمت دلار آمریکا از مرز سه هزار تومان عبور کرد. صرافان راسته بازار همچنان افزایش تقاضایی که مسافران نوروزی موجب شده اند را در این افزایش قیمت موثر می دانند و علت دیگری را برای آن متصور نیستند. آنها معتقدند که قیمت دلار خیلی از سه هزار تومان بالاتر نخواهد رفت و روند صعودی قیمت ادامه دار نخواهد بود. با این وجود، افزایش تقاضا باعث شده که بازار دلالان گرم شود و این امر نوسانات قیمتی را تا حدی تشدید کرده است.

اما دلایل اصلی که به گزارش خبرگزاری فارس از سوی برخی فعالان بازار برای افزایش اخیر نرخ ارز عنوان می شود در سه مورد خلاصه می شود. خبر هایی که در چند روز اخیر در حوزه اقتصادی مطرح شده از جمله اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در اوایل سال آینده بر بازار ارز تاثیرگذار بوده و افزایش نرخ ارز را موجب شده است. از طرف دیگر در مصوبه مجلس قیمت خوراک پتروشیمی ها به ۱۳ سنت افزایش یافت و با توجه به اینکه ارزهایی که از ناحیه پتروشیمی ها به بازار تزریق می شد، تاثیر مثبتی بر ثبات قیمت ها داشت، این اقدام موجب رشد قیمت ها در بازار شد. علت سوم نیز قیمت مصوب ارز در بودجه سال آینده عنوان می شود که حدود ۲۶۰۰ تومان است و همین مساله بر حرکت بازار اثرگذار بوده است.

اما موضوع دیگری که در بازار جلب توجه می کرد تغییر نرخ رسمی و بازاری لیر ترکیه بود. از آنجا که بسیاری از مردم ایران در ایام نوروز به ترکیه سفر می کنند، تقاضا برای لیر قدری افزایش یافته و قیمت این ارز در بازار بالا رفته است. این در حالی است که بانک مرکزی دیروز نرخ رسمی لیر را بیش از ۱۶ تومان کاهش داده بود. کاهش قیمت لیر توسط بانک مرکزی به واسطه کاهش نرخ برابری این ارز در بازارهای جهانی رخ داد. بازار داخل به کاهش ارزش لیر در بازارهای جهانی واکنش نشان نداد و در عوض تحت تاثیر افزایش تقاضای این ارز قرار گرفت. پیش از این نیز در مورد دلار مشاهده شده بود که بازار داخل بیشتر به عرضه و تقاضا توجه دارد تا نرخ های برابری. تقویت دلار در بازارهای جهانی به واسطه انتشار تمایل برخی مقامات بانکی آمریکا به افزایش نرخ بهره در سال جاری نتوانست قیمت دلار در بازار داخل را تغییر دهد و به طور غیر مستقیم از طریق کاهش نرخ یورو در بازار داخل انعکاس یافت، اما افزایش تقاضایی که مسافران موجب شدند، قیمت دلار را افزایش داد.

طلای جهانی

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، در روز دوشنبه با افزایش روبه رو شد و به بیشترین مقدار خود از اکتبر ۲۰۱۳، مصادف با مهر ماه سال جاری رسید، دیروز در ساعات ابتدایی شروع به کار بازار نرخ اونس قدری پایین آمد، ولی در ادامه مجددا افزایش یافت و روی نرخ دوشنبه خود قرار گرفت. کارشناسان اقتصادی رشد این روزهای طلا را به طور عمده تحت تاثیر عوامل خاصی عنوان می کنند. آنها معتقدند که نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی چین و ناآرامی های سیاسی اوکراین بیشترین تاثیر را در رشد این روزهای قیمت طلا داشته است. به اعتقاد آنها افزایش تقاضای طلا از سوی بازارهای آسیایی و کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر رشد قیمت این فلز زرد در روزهای آینده خواهد داشت. نگرانی نسبت به وضعیت مسکن در چین باعث افت شاخص سهام در این کشور شد و این مساله نیز واکنش مثبت فلز زرد رنگ را به دنبال داشت. علاوه بر این، اوضاع سیاسی اوکراین باعث شده که سرمایه گذاران این کشور به فلز زرد رنگ روی آورده و افزایش تقاضای آن را موجب شوند. برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که در شرایط کنونی سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار طلا منطقی تر است. آنها استقبال از سرمایه گذاری کوتاه مدت را دارای پیامدهایی نیز می دانند. روی آوردن فعالان اقتصادی به سرمایه گذاری کوتاه مدت باعث افزایش حجم مبادلات در یک بازه زمانی مشخص شده و نوسانات قیمتی را تشدید می کند. تشدید نوسانات قیمتی و بالا و پایین رفتن قیمت اونس در فواصل کوتاه زمانی باعث می شود که عده بیشتری به این نوع سرمایه گذاری روی آورده و این امر نیز به نوبه خود تشدید بیشتر نوسانات را موجب می شود.

با این وجود برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت فلز زرد رنگ در یک جهت مشخص تغییر خواهد کرد. یکی از کارشناسان ارشد « کیتکو نیوز» اظهار کرده بود که ادامه انتشار آمارهای اقتصادی منفی از ایالات متحده می تواند قیمت اونس را به ۱۴۰۰ دلار نیز برساند. این در حالی است که رفتار طلا در یکی دو هفته گذشته نشان داده که حساسیت این فلز به آمارهای اقتصادی آمریکا کاهش یافته است. به عنوان مثال به رغم انتشار آمار مربوط به شاخص بهای مصرف کننده در آمریکا که از حد پیش بینی شده پایین تر بود و نسبت به دوره قبلی نیز کاهش یافته بود، قیمت اونس قدری پایین آمد. پیش از این نیز برخی از کارشناسان اظهار کرده بودندکه آمارهای اقتصادی ضعیف آمریکا نمی تواند رشد ادامه دار طلا را موجب شود و بالاخره قدرت تاثیرگذاری خود را از دست می دهد. به هر روی در خصوص روند آتی فلز زرد رنگ اظهار نظرهای

متنوعی می شود و بازار طلا همچنان به تقاضای فیزیکی، وضعیت بازارهای سهام، بحران اقتصادهای نوظهور و سیاست های پولی اقتصادهای بزرگ دنیا نظر دارد.