یکی از انواع کابل های برق، کابل قدرت یا در اصطلاح کابل ولتاژ بالا است که بیشتر در تابلوهای توزیع، نیروگاه ها، کنتور برق منازل و حتی روشنایی های خیابان مورد استفاده قرار می گیرد. از این کابل ها برای انتقال قدرت در ولتاژ های بالا استفاده می شود و به دلیل کارایی زیاد بسیار پرفروش هستند و در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد می باشند.

کابل های قدرت معمولا از جنس مس یا آلومینیوم بوده و معمولا دارای عایق PVC و XLPE می باشند. عایق XLPE مقاومت حرارتی بسیار بالاتری نسبت به عایق های PVC دارد. برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر و آسیب، این کابل ها را در زیر خاک قرار می دهند. البته از این کابل ها در مکان های باز، داخل ساختمان ها و درون آب نیز استفاده می شود.

طبقه بندی کابل ها قدرت

1- سطح ولتاژ

2- جریان مجاز قابل حمل

3- حداکثر درجه حرارت بکارگیری

4- بر اساس کاربردهای مود نظر توسط مشتری

به عنوان مثال در نیروگاه های برق بادی کابل منعطف و کابل های محافظت شده اشعه ماورای بنفش با غلاف سخت مکانیکی مورد نیاز است. بنابراین کابل ها بر اساس نیاز مشتری و کاربرد نیز طراحی می شوند.

انواع کابل های قدرت موجود در بازار

کابل فشار ضعیف

کابل های فشار ضعیف (LV) دارای رنج ولتاژی کمتر از 3 کیلوولت می باشند. این دسته از کابل ها را می توان با توجه به نوع مواد به کار رفته در عایق و روکش آن ها به دسته های مختلفی همچون کابل فشار ضعیف عایق PVC، کابل های فشار ضعیف عایق XLPE و هم چنین کابل های فشار ضعیف ضد آتش تقسیم بندی نمود.

کابل فشار متوسط

کابل های فشار متوسط دارای رنج ولتاژی 6 کیلو ولت الی 30 کیلو ولت می باشند. این دسته از کابل ها در انواع مس و آلومینیوم به صورت تک رشته و سه رشته تولید می گردند. از کابل فشار متوسط برای تامین برق ساختمان های تجاری یا مسکونی و مدار های توزیع صنعتی استفاده می شود.

کابل فشار قوی

کابل های فشار قوی دارای رنج ولتاژ 63 کیلو ولت الی 132 کیلو ولت می باشند و در انواع مس و آلومینیوم تولید می گردند. همچنین ولتاژ کابل های فوق فشار قوی در رنج 230 کیلو ولت الی 500 کیلو ولت و در ایران در دو سطح 230 کیلو ولت و 400 کیلو ولت در خطوط انتقال است. با گذشت چندین دهه از توسعه خطوط انتقال برق فشار قوی و همچنین خطوط انتقال فوق فشار قوی، امروزه استفاده از کابل فشار قوی زیر زمینی در مناطق پر جمعیت شهری توجیه پذیر است.

2

ساختار درونی کابل های قدرت

1- هادی: هادی ها تنها مسیر حمل الکتریسیته در یک کابل برق هستند. غالبا این کابل رشته ای و از جنس آلومینیوم یا مس است. وظیفه هادی عبور جریان الکتریکی است. اندازه های هادی با مقاومت هادی مشخص می شوند.

2- عایق: وجود عایق به آن دلیل است که چون کابل قدرت در زیر خاک یا زمین نصب می شود، سبب اتصال هادی به زمین نشود و همچنین ولتاژ روی بدنه عایق صفر باشد.

3- پوشش میانی: این پوشش از جنس PVC است.

4- زره: سیم فولادی گالوانیزه

5- روکش: عایق نهایی کابل قدرت از جنس های مختلفی مانند: PE PVC HDPE است. پوسته بیرونی بر روی غلاف فلزی پوشش های مکانیکی، شیمیایی و حفاظت الکتریکی فراهم می کند.

6- غلاف فلزی بهم تنیده و محافظ در صورت نیاز:

غلاف گذاری فلزی فرآیندی است که جهت حفاظت اتصال زمین در هادی حامل جریان انجام می شود. زمانی که شکست عایقی در هادی رخ می دهد اگر کابل ارت مناسبی داشته باشد نشستی جریان مسیرهای کافی برای عبور از طریق غلاف فلزی در اختیار دارد.

7- نوار بهم تابیده در صورت نیاز:

معمولا سیم مس قلع اندود حرارتی، نایلون بهم تابیده، پنبه بهم تابیده برای این هدف استفاده می شود نوار بهم تابیده باعث محافظت مکانیکی بالا می شود همچنین انعطاف بسیار زیادی در مقایسه با غلاف گذاری فلزی دارد.

3

کاربرد کابل های قدرت

کابل قدرت معمولا در شبکه انرژی با تغییرات بار ناگهانی در تاسیسات مسکونی و صنعتی به کار می رود. از دیگر کاربردهای کابل های قدرت میتوان به استفاده در تاسیسات قابل نصب در سینی کابل، استفاده در تاسیسات صنعتی و تجاری و به دلیل انعطاف بالایی که این کابل ها دارند، از آن ها در اتصالات متحرک نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر می خواهید که از این کابل در زیر خاک استفاده کنید باید حفره ای به عمق 70 سانتی متر ایجاد کنید، سپس کمی خاک نرم بریزید و پس از قرار دادن کابل، به اندازه 20 سانتی متر بر روی آن خاک نرم بریزید. یک لایه روی آن آجر قرار دهید و باقی گودال را با خاک پر کنید.

نکات مهم هنگام خرید

1- حداکثر جریان عبوری از کابل برق را در نظر بگیرید.

2- به میزان افت ولتاژ و حد تجاوز آن دقت کنید.

3- به لحاظ اقتصادی سطح مقطع انتخاب شده از نظر افت توان را در نظر بگیرید.

4- نوع هادی و عایق استفاده شده در کابل باید حتما متناسب با محیط کاربری انتخاب شود.

قیمت کابل های قدرت

قیمت کابل های قدرت به صورت متری حساب می شود. قیمت گذاری بر روی این کابل ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت ها می توانید با شرکت بازرگانی کیام تال با بیش از نیم قرن تجربه در صنعت سیم و کابل ایران و عهده دار عاملیت فروش کارخانجات معتبر کابل سازی همچون کابل سازی البرز، کابل سازی ابهر، کابل سازی سینا، کابل سازی خراسان، کابل خراسان افشار نژاد، کابل سینا و سیمکو، سیم و کابل البرز ابهر و بسیاری دیگر از برندهای صاحب نام در صنعت سیم و ‌کابل ایران تماس حاصل نمایید.