برند مابه از سال 1946 در مکزیک شروع به کار کرد. از سال 1950 به بعد شرکت مابه پا به عرصه تولید اجاق‌گاز و یخچال کرد. یکی از تولیدات شرکت مابه که قدمتی حدود 70 سال دارد یخچال است. یخچال مابه در مکزیک تولید و عرضه می­شود. در خارج از کشور این برند با شرکت­های بوش و جنرال الکتریک و در داخل کشور یخچال مابه با برندهایی نظیر اسنوا و سینجر رقابت دارد. یکی از مشکلاتی که برای یخچال از جمله یخچال مابه اتفاق می­افتد خرابی کمپرسور یخچال است.

اطلاعات بیشتر درباره شرایط و تعرفه تعمیر لوازم خانگی مابه در نمایندگی مابه روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.repairsidebyside.com/mabe

وظیفه کمپرسور

کمپرسور یخچال یا همان موتور یخچال مانند هر دستگاه برودتی مورد استفاده در تمامی سرد­کن ها است. کمپرسور یخچال برای افزایش فشار سیالات تراکم­پذیر استفاده می­شود که می­تواند فشار از خلا تا مقادیر بسیار بالا را در قسمت مکش و در قسمت دهش فشار را از زیر اتمسفر تا 6000 بار پشتیبانی کند. کمپرسور یخچال مابه وظیفه پمپ مبرد یا همان گاز در یخچال را بر عهده دارد. به‌واقع کمپرسور پمپی است که در محفظه­ای مهروموم شده قرار داشته و در آن محفظه درون روغن با تعدادی بیت و فنر معلق است. روغن داخل کمپرسور وظیفه خنک‌سازی کمپرسور و روغن­کاری قطعات داخل کمپرسور را عهده‌دار است. اجزای اصلی و تشکیل­دهنده کمپرسور پیستون، میل­لنگ و سوپاپ­ها می­باشند. میل­لنگ با چرخش خود سبب می­شود پیستون مانند تلمبه عمل کرده و باز و بسته‌شدن سوپاپ­ها گاز موجود در لوله­ها و سیلندر به جریان در می­آید.

مطالعه کنید! تعمیر رایج ترین خطاهای یخچال و ساید در نمایندگی تعمیر لوازم خانگی

کمپرسور وظیفه گردش و فشردن گاز در درون لوله­های اواپراتور را عهده­دار است، این گاز در کندانسور خنک شده و تبدیل به مایع می­گردد.

روی کمپرسور مابه سه لوله دیده می­شود که عبارتند از لوله شارژ گاز، لوله رفت یا لوله فشار گاز یا لوله برگشت یا لوله مکش گاز. قدرت کمپرسور یخچال­ها معمولاً بین یک‌دهم تا سه‌چهارم اسب بخار است و با برق تک‌فاز کار می­کند.

به‌منظور یافتن قدرت کمپرسور یخچال مابه ابتدا برچسب روی کمپرسور را مشاهده کنید و قدرت الکتریکی کمپرسور بر حسب وات W روی آن نوشته شده است. بر روی بدنه کمپرسور لیبلی فلزی یا کاغذی نصب می­شود که شامل اطلاعات زیر است:

  • ولتاژ کمپرسور که ر حسب 220 یا 240 ولت نشان داده می­شود.
  • فرکانس که 50HZ یا هرتز است.
  • توان مکانیکی کمپرسور بر حسب HP اسب بخار (قدرت موتور) نوشته شده است.
  • توان الکتریکی یا قدرت موتور که بر حسب وات با W نشان داده می­شود.
  • میزان روغن داخل کمپرسور که تقریباً 350 CC است.
  • نوع گاز یا مبرد مورداستفاده در کمپرسور مثلاً مبرد R134a
  • نام شرکت یا کمپانی سازنده موتور یا کمپرسور
  • شناسایی یا بارکد

علت خرابی کمپرسور

کمپرسورها نیز مانند تمامی قطعات برقی مصرفی مستهلک شده و علت خرابی آن به یکی از حالات ذیل بر می­گردد:

  • سیم­پیچ می­سوزد یا از لحاظ الکتریکی ضعیف می­شود. صدای تق‌تق و وز، وز صدایی است که از رله می­آید و سعی می­کند کمپرسور ازکارافتاده را راه بیندازد. اگر یخچال تراز نباشد، فشار بیشتری به کمپرسور وارد شده و سریع‌تر دچار خرابی می­شود.
  • آب­بندی داخل کمپرسور از بین می­رود. به‌مرورزمان آب­بندی داخل کمپرسور دچار خرابی می­شود و این به این معناست که نمی­تواند به‌درستی گاز را پمپاژ کند و این امر سبب می­شود که سردسازی ضعیف باشد یا اصلاً سرد نکند. این مشکلی جدی است زیرا می­تواند در صورت ادامه سبب گرم‌شدن بیش از حد و گری پاژ کردن و سوختن دستگاه شود.
  • گری پاژ کمپرسور. ممکن است گری پاژ کمپرسور یخچال نتیجه نصب نادرست باشد.

تعمیر کمپرسور

تعویض کمپرسور و تعمیر موتور یخچال یک کار کاملاً تخصصی است. تعویض کمپرسورهای معمولی به این صورت است که لوله­های کمپرسور جدید را به لوله­های یخچال جوش می­دهند. برای اتصال لوله کمپرسورهایی که گاز قابل اشتعال دارند از راه­های دیگری به نام سیستم فشرده­سازی استفاده می­کنند.