به گزارش پارس، ایسنا به نقل از سایت خبری نکست بیگ فیوچر نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود اعلام کرد:‌ در حال حاضر ۴۳۵ راکتور هسته‌ای در ۳۰ کشور دنیا فعال هستند که علاوه بر آن تعداد ۷۲ راکتور هسته‌یی دیگر نیز در حال طی کردن روند ساخت است.

در این گزارش آمده است در سال ۲۰۱۳ میلادی نیروگاه‌های هسته‌ای با تولید ۲۳۵۹ تراوات برق در هر ساعت ۱۱ درصد از برق موردنیاز جهان را تولید کردند که کم‌ترین میزان سهم تولید برق توسط نیروگاه‌های هسته‌ای از سال ۱۹۸۲ میلادی است.

هم‌چنین با وجود گسترش سهم استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر همانند انرژی خورشید و انرژی گاز در تولید برق مورد نیاز در جهان استفاده از انرژی‌های فسیلی به‌خصوص ذغال سنگ هم‌چنان بیش‌ترین سهم استفاده برای تولید انرژی در جهان را داراست.

تولید ۲۳۵۹ تراوات برق در هر ساعت توسط نیروگاه‌های هسته‌ای جهان نسبت به میانگین تولید برق در دهه نخست قرن بیست و یکم کاهش ۲۲۰ تراواتی را تجربه کرده است. این کاهش تولید برق می‌تواند به دلیل بسته شدن موقتی تعدادی از نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای مختلف باشد. چنان‌چه ژاپن با کاهش تولید ۲۲۶ تراواتی برق در هر ساعت، آلمان با کاهش ۴۱ تراوات در هر ساعت و هم‌چنین ایالات متحده آمریکا با کاهش ۱۷ تراواتی در هر ساعت از عوامل اصلی این کاهش تولید برق در سال ۲۰۱۳ هستند. اگرچه کشور چین با افزایش تولید ۳۴ تراواتی برق در هر ساعت بخشی از این کاهش را جبران کرده است.

در این گزارش که در اواخر جولای امسال توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد سهم کشورها و مناطق مختلف جهان از ۴۳۵ راکتور هسته‌یی فعال و نیز سهم کشورها از ۷۲ راکتور هسته‌ای در حال ساخت بیان شده است. بر طبق این آمار از ۴۳۵ راکتور هسته‌ای فعال در سطح جهان اروپا با اختصاص دادن ۳۳.۵ درصد از این تعداد بیش‌ترین تعداد راکتورهای هسته‌ای را داراست. پس از آن به ترتیب آمریکای شمالی با ۳۰.۶ درصد، منطقه اقیانوسیه با ۱۶.۹ درصد، آسیا با ۷.۵ درصد، آفریقا با ۰.۵ درصد و خاورمیانه با ۰.۲ درصد در رتبه‌های بعدی دارنده تعداد راکتورهای هسته‌ای قرار می‌گیرند.

از ۷۲ راکتور هسته‌ای در حال ساخت آسیا با ۵۱ درصد بیش‌ترین تعداد راکتورهای هسته‌ای در حال ساخت را داراست. هم‌چنین اروپا با ۲۲.۷ درصد، منطقه اقیانوسیه با ۱۱.۳ درصد، آمریکای شمالی با ۸.۲ درصد، خاورمیانه با ۳.۹ درصد و آمریکای لاتین نیز با ۲.۹ درصد در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار می‌گیرند.

در ادامه این گزارش هم‌چنین آمده است: کاهش میل جهان به تولید برق توسط نیروگاه‌های هسته‌ای می‌تواند دلایل دیگری هم‌چون ترمیم آهسته اقتصاد بین‌المللی پس از بحران اقتصادی که در جهان رخ داد داشته باشد که البته هنوز به شرایط قبل از بحران بازنگشته است.

در این میان ممکن است به دلیل تقاضای گسترده‌ای که در کشورهای توسعه یافته و صنعتی وجود دارد میل این کشورها به استفاده از انرژی هسته‌یی برای تولید برق بیش‌تر باشد در حالی‌که این میزان به دلیل تقاضای محدود کشورهای در حال توسعه، میل این کشورها را به استفاده بیش‌تر از انرژی هسته‌ای کاهش می‌دهد.

بر طبق این گزارش آژانس پیش‌بینی کرده است که سهم استفاده از انرژی هسته‌ای در تولید برق مصرفی جهان در سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۳ درصد باشد که تفاوت جزیی با سهم حال حاضر استفاده از انرژی هسته‌ای در تولید برق دارد.

هم‌چنین از سال ۲۰۲۵ میلادی سالانه ۳۳ تا ۳۶ راکتور جدید وارد شبکه هسته‌ای جهان می‌شود. تاکنون بیش‌ترین میزان نصب راکتورهای جدید در یک سال مربوط به سال ۱۹۸۴ است.

لازم به ذکر است رسیدن به تعداد ورود سالانه ۳۳ تا ۳۶ راکتور جدید در شبکه هسته‌ای جهان نیازمند اقدامات فوری در حال حاضر است. زیرا چالش‌های گوناگونی از قبیل رقابت با منابع انرژی تجدیدپذیری هم‌چون انرژی خورشید و باد هزینه‌های بالای آن و نیز خطرات نشت مواد رادیواکتیو در عرصه تجارت انرژی هسته‌ای وجود دارد.

هم‌اکنون چین به عنوان یکی از کشورهای پیش‌رو در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای در حال ساخت و بررسی نوع جدیدی از راکتورهای آبی است که در صورت محقق شدن ساخت آن به گفته کارشناسان هسته‌ای هزینه‌های موجود را به نصف کاهش خواهد داد.

به گفته مقامات چین این کشور در نظر دارد بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ به طور کامل نیروگاه‌های هسته‌ای با استفاده از راکتورهای کم‌هزینه جدید را با نیروگاه‌های ذغال سنگ جایگزین کند.

هم‌چنین ژاپن پس از گذشت حدود سه سال از فاجعه فوکوشیما فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سر خواهد گرفت اما آغاز آن مدتی طول می‌کشد.

به نظر می‌رسد ژاپن حدود ۱۰ راکتور هسته‌ای خود را در سه سال آینده و تعداد دیگر راکتورها را تا پایان سال ۲۰۲۰ فعال کند.