فیزیوتراپی برای رفع بیماری های مختلفی تاثیر گذار است.به عنوان مثال برای مشکلات عصبی،درد،مشکلات،عضلانی،ارتوپدی،قلبی و تنفسی میتوان از علم فیزیوتراپی بهره برد.

همان گونه که می دانید فیزیوتراپی یک روش درمانی نسبتاً طولانی است و نیاز به مراجعه مکرر و هر روزه با توجه به شرایط سخت بیماردارد ، همچنین نوبت‌ های طولانی و نامنظم در مراکز درمانی این روش درمانی را با مشکل روبرو می‌کند. در چنین شرایطی بهترین پیشنهاد برای گرفتن نتیجه مطلوب و روند درمانی منظم، انجام فیزیوتراپی در منزل است.

1

 

نکات ضروری قبل از انجام تمرینات فیزیوتراپی در منزل

لازم است  هر کدام از تمرینات را به صورت پنج بار یا بیشتر تکرار کنید. تا حرکت ورزشی انجام شده تأثیرگذاری مناسبی جهت کاهش درد و تقویت عضو بدن داشته باشد.

مهم‌ترین نکته در انجام تمرینات ورزشی توجه به کیفیت آن‌ها است و افزایش تعداد حرکات تنها در صورتی که کیفیت انجام آن‌ها رعایت شود قابل قبول خواهد بود.سعی کنید حرکات را به صورت پیوسته و با آرامش انجام دهید.

مهمترین فواید فیزیوتراپی در منزل

-ایمنی شخص

مهم ترین مزیت فیزیوتراپی در خانه امنیت است، زیرا سختی حمل و نقل فرد بیمار (از منزل تا مرکز فیزیوتراپی و بازگشت مجدد) را از بین می برد

-راحتی بیمار

برای مشکلات حرکتی متوسط یا شدید، افراد می خواهند در خانه باشند و به بیرون مراجعه نکنند. اما در مواردی که حتی جراحات بسیار شدید نیستند و حضور در مراکز فیزیوتراپی خطر زیادی ندارد، دارای طرفداران بسیار است زیرا دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل برای همه بیماران آسان و راحت تر خواهد بود

-مدیریت زمان

گاهی اوقات برنامه های شخصی بیمار با برنامه یک مرکز درمانی فیزیوتراپی همخوانی ندارد و به دلیل این برنامه های غیر انعطاف پذیر، افراد از درمان خود دست می کشند. این مانع می تواند از طریق فیزیوتراپی  در منزل به راحتی رفع شود.در این گونه موارد  بیمار روال عادی برنامه های شخصی خود را طی می کند و همچنین درمان های بسیار موثری را با برنامه ریزی جلسات منظم فیزیوتراپی درمنزل  در اختیار خواهد داشت

مقرون به صرفه

مسلما بیماران در فیزیوتراپی باید هزینه رفت و آمد به مراکز درمانی را زیر نظر بگیرند در صورتی که  از خدمات فیزیوتراپی در منزل بهره مند شوند بسیاری از هزینه های رفت و آمد از بین می رود. بخصوص اینکه آسایش بیشتری برای بیماران فراهم خواهد شد. این موضوع برای افرادی که توان تحمل ترافیک و ظرفیت های پر مراکز درمانی و رفت و آمد های وقت گیر را ندارند بسیار قابل توجه می باشد. بدین ترتیب هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ هزینه ای برای بیماران مقرون به صرفه خواهد بود.

2

 

دلیل  استفاده از خدمات فیزیوتراپی  در منزل

در حال حاضر و در زندگی های پر مشغله ی امروزی بردن بیماران به مراکز فیزیوتراپی به دلیل ناتوانی حرکتی کاری سخت به حساب می آید.به همین خاطر فیزیوتراپی در منزل می تواند تا حدود زیادی به این افراد کمک  می کند و از مشغله های آن ها بکاهد با این کار افراد می توانند از خدمات بی شمار فیزیوتراپی در منزل  و کار درمانی  بهره گرفت.ودیگر نیازی به رفتن به مراکز درمانی را نخواهند داشت.

دستگاه های فیزیوتراپی در منزل

هر یک ازدستگاههای فیزیوتراپی ، کاربردهای متفاوتی را دارند. همین طور از قدرت الکتریکی گوناگونی برخوردار می باشند که از نظر ابعاد، نوع کاربری، کیفیت، برند تولید کننده و قیمت با هم دیگر متفاوت است در این بخش به چند نمونه از این دستگاه ها اشاره می نماییم که شامل موارد زیر می باشند

-تنس پروانه بزرگ و کوچک

-پد تحریک

-کمر بند دیجیتالی

-دستگاه فیزیوتراپی دو کاناله، پنج کاناله، ۱۰ کاناله

-دستگاه محرک اعصاب

-ماساژور ضربانی

-دستگاه مراقبت از مفصل

چه کسانی به توانبخشی و فیزیوتراپی در منزل نیاز دارند؟

خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی در منزل مناسب برای کسانی است که به دلیل در اختیار نداشتن زمان کافی، نداشتن امکانات لازم برای رفت و آمد به کلینیک های توانبخشی و فیزیوتراپی، و مشکلات حاد حرکتی و فیزیکی مانند جراحی های سنگین، شکستگی های سنگین، سکته ی مغزی و سایر مشکلات جسمی دیگر قادر به مراجعه به کلینیک های توانبخشی حرکتی و منتظر ماندن در صف های طولانی نیستند. بنابراین خدمات فیزیوتراپی در منزل  این امکان را برای کلیه متقاضیان به وجود آورده اند تا بتوانند به راحتی از خدمات فیزیوتراپی در منزل خودتان بهرمند شوید.

انواع تمرینات فیزیوتراپی در منزل

انواع مختلفی از تمرینات فیزیوتراپی در منزل وجود دارد که بسته به شرایط خاص شما ممکن است برای شما تجویز شود. این تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد

-تمرین برای بهبود قدرت

-تمرین برای بهبود دامنه حرکت

-تمرینات انعطاف پذیری

-تمرینات تعادل

-تمرینات تحرک عملکردی

-تمرینات قلبی تنفسی

همچنین یک برنامه ورزش درمانی برای نیازهای خاص شما تنظیم می شود. به عنوان مثال، اگر بعد از یک عمل جراحی تعویض کامل زانو در راه رفتن مشکل دارید، ممکن است فیزیوتراپیست شما، عملکرد چهار سر ران شما را ارزیابی کرده و تمرینات خاصی را برای کمک به بهبود قدرت این گروه عضلانی تجویز کند.

آیا فیزیوتراپی در منزل جایگزین مناسبی برای  فیزیوتراپی در مراکز درمانی می باشد؟

فیریوتراپی در منزل جایگزین مناسبی  برای کسانی است که به هر دلیلی نمی توانند و یا نمی خواهند از خانه بیرون بروند. برای فیزتزاپی در منزل از لوازمی استفاده می شود که قابل حمل هستند و می  تواند توسط فیزیوتراپیست به منزل شما منتقل شود. گاهی از وسایل خانگی هم می توان برای فیزیوتراپی در منزل استفاده کرد که البته تشخیص اینکه از کدام لوازم منزل می توان برای این کار استفاده کرد، نیاز به کمی خلاقیت دارد.