شاید تا به حال عمل لاپاراسکوپی به گوشتان نخورده باشد، اما بهتر است با معنی و مفهوم آن آشنا شوید. در مدت زمان نه چندان دور، پزشکان برای تشخیص برخی از بیماری های افراد و بررسی و مطالعه اعضای درونی آن ها، باید شکم آن ها را باز می کردند و به صورت مستقیم مشاهده را انجام می دادند. این روش بسیار خطرناک بود؛ زیرا مشکلات فراوانی از جمله ایجاد فتق در جداره های شکم، احتمال جوش خوردن نامناسب، طولانی شدن زمان ترمیم و غیره وجود داشت. با پیشرفت دانش و استفاده از لاپاراسکوپی در تشخیص بیماری ها و کمک به عمل های جراحی مانند جراحی های لاغری بای پس معده، عمل اسلیو معده، روده وکبد استفاده از جراحی های باز برای عوامل تشخیصی به شکل قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرد.

j1

کاربردهای مهم لاپاراسکوپی

در ابتدا از لاپاراسکوپی برای بیماری های زنان و کیسه صفرا استفاده می شد؛ اما امروزه با پیشرفته تر شدن آن و وجود مشکلات و سختی های جراحی های باز، برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها و جراحی هایی مثل روده ، معده ، کبد و غیره از آن استفاده می شود. در لاپاراسکوپی مانند روش های جراحی باز نیاز به انجام جراحی شدید نمی باشد؛ به عبارتی لازم نیست برای مطالعه و بررسی درون شکم، کاملا آن را باز کنیم و فقط ایجاد چند شکاف و برش کوچک بر روی شکم کافی است. به عبارت دیگر لاپاراسکوپی از نوع جراحی های کم تهاجم محسوب می گردد؛ زیرا با وجود تعدادی برش اما سختی جراحی باز را ندارد.

چگونگی و ابزار لازم برای انجام لاپاراسکوپی

در انجام عمل لاپاراسکوپی تعدادی برش بر روی شکم انجام می دهند. این برش ها به اندازه یک تا چند سانتی متر انجام می پذیرند. سپس لوله هایی که ابزار لاپاراسکوپی هستند، از طریق این برش ها به داخل شکم فرستاده می شوند. بر روی این لوله ها دوربینی با کیفیت بسیار بالا و یک چراغ هالوژن با نور سرد، برای تامین نور کافی جهت فیلم برداری تعبیه شده است. هنگامی که فیلمبرداری توسط این دوربین انجام می گیرد، تصاویر آن بر روی مانیتور های اتاق عمل پخش خواهد شد؛ به این شکل به پزشکان امکان تشخیص و گرفتن تصمیم های درست را می دهد. برای انجام لاپارسکوپی فرد بیمار را بیهوش می کنند یا در برخی مواقع با اجازه پزشک تنها به بی حس کردن موضعی بسنده می شود؛ در این صورت نیز بیمار دردی حس نخواهد کرد.

j2

همان طور که گفتیم، کلی کار به این صورت است که با ایجاد چند سوراخ، دستگاه های لاپاراسکوپی به درون شکم فرستاده می شوند. تعداد این سوراخ ها به نوع بیماری وابسته است اما به طور میانگین بین 2 تا 5 سوراخ ایجاد می گردد که مهمترین آن بر روی ناف است. یک سوراخ نیز زیر شکم ایجاد می شود و از طریق آن مقداری گاز به درون شکم فرد بیمار تزریق می کنند. به این ترتیب فضای کافی برای فیلم برداری و مشاهده راحت تر فضا ایجاد خواهد شد. مزیتی که روش لاپاراسکوپی دارد این است که به راحتی می توان فیلم هایی که بر روی مانیتور در حال پخش هستند، زوم کرده و به شکلی واضح تر به مشاهد پرداخت. پس از پایان کار، ابزار های لاپاراسکوپی بیرون کشیده شده و جای برش ها بخیه زده می شود.

بای پس معده چیست و چگونه انجام می شود؟

امروزه به دلایل مختلف از جمله وجود مواد غذایی ناسالم و شیمیایی، استفاده بیش از حد از فست فودها و کم تحرکی و موارد زیاد دیگر این چنینی، افراد به شدن به افزایش وزن دچار می شوند. راه های زیادی برای رهایی از افزایش وزن وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به ورزش کردن، استفاده از دارو های مرتبط و عمل های جراحی اشاره نمود. دارو ها که معمولا با عوارض همراه هستند و کمتر با موفقیت رو به رو می شوند؛ ورزش کردن نیز برای افراد چاق بسیار کار سختی است که کمتر می توانند از پس آن برآیند. بای پس معده یکی از موثرترین و آسان ترین راه استفاده از عمل های جراحی لاغری می باشد که با استقبال بیش تر افراد چاق و دارای اضافه وزن همراه است.

j3

عمل اسلیو معده چگونه باعث کاهش وزن افراد می شود؟

عمل اسلیو معده یکی از روش های مرسوم برای لاغری و کاهش وزن در افرادی است که دارای اضافه وزن هستند. در این عمل جراحی بخش فوقانی معده را حذف می کنند. این بخش از معده در واقع هورمون های گرلین که برای کنترل اشتها است تولید و ترشح می کنند و نشانه های گرسنگی فرد را به مغز منتقل می کنند. در این نوع عمل 75 الی 80 درصد از حجم اصلی معده حذف و تنها قسمت کوچکی از آن باقی می ماند. پزشک معالج با توجه به وضعیت جسمانی بیمار این نوع عمل را برای آن ها انتخاب می کند.

j4

جمع بندی

لاپاراسکوپی روشی نوین برای مشاهده درون شکم و تشخیص امراض مختلف و کمک به عمل های جراحی بدون نیاز به جراحی های باز می باشد. امروزه استفاده از آن بیش تر شده و در برخی عمل های مهم مانند بای پس معده نیز به طور فراوان، از آن استفاده می شود. بای پس معده نوعی عمل جراحی لاغری است که از امنیت بالایی برخوردار است و نزد مردم به محبوبیت بالایی دست یافته است. کلینیک دکتر شهریار عزیزی، یکی از معتبرترین کلینیک های انجام لاپاراسکوپی و عمل جراحی بای پس معده است. برای دریافت اطلاعات بیش تر می توانید به سایت ایشان به آدرس drshahriyarazizi.com مراجعه فرمایید.