اهدای خون بهبود یافتگان کرونایی امکان پذیر است. اهدای خون بهبود یافتگان کرونایی بعد از مدتی از بهبودی امکان پذیر است. اهدای خون بهبود یافتگان کرونایی مشکل ساز نیست.


بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین وضعیت اهدای خون در کشور، ابراز داشت:‌در 6 ماهه  اول سال جاری یک میلیون و 244 هزار و 106 نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و 7 هزار و 56 واحد خون اهدا شده است.

وی ادامه داد: 145 هزار و 556 نفر در این مدت برای اولین بار خون اهدا کردند؛ ضمن اینکه از مجموع یک میلیون و 7هزار و 56 واحد خون اهدایی در شش ماهه اول امسال، 45 هزار و 143 واحد خون معادل 4.48 درصد مربوط به اهدای خون بانوان بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به بیشترین میزان خون اهدایی در 6 ماهه اول سال جاری،گفت:استانهای قزوین،خراسان رضوی و هرمزگان بیشترین میزان اهدای خون را در این مدت داشته‌اند.

حاجی بیگی از رشد 7 درصدی اهدای خون در 6 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود:در این مدت یک میلیون و 782 هزار و 2 واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده ،پلاسما و پلاکت بین مراکز درمانی توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد:90 درصد اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خون مثبت و 10 درصد دارای گروه خونی منفی هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به رشد اهدای خون در بانوان،متذکر شد: استان‌های لرستان،قزوین ،خوزستان ،آذربایجان شرقی بیشترین میزان رشد اهدای خون بانوان را در 6 ماهه اول سال جاری داشته‌اند.

حاجی بیگی افزود:‌استان‌های لرستان،سیستان و بلوچستان ،کردستان و گلستان بیشترین میزان شاخص اهدای خون بانوان را داشته‌اند.

وی تأکید کرد:‌با توجه با افزایش عمل‌های جراحی و افزایش نیاز به خون و فراورده های آن مردم نوع دوست باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد:‌افرادی که واکس اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت کرده‌اند تا 2 هفته از اهدای خون معاف هستند. بهبود یافتگان از کرونا یک ماه پس از بهبودی می‌توانند خون اهدا کنند.