هوش هیجانی که از آن به عنوان emotional quotient ( یا به اختصار EQ) نیز یاد می‌ شود، توانایی تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و دیگران است. با کمک تست هوش هیجانی می‌ توان میزان آن را اندازه گیری کرد. همچنین به طور گسترده‌ ای پذیرفته شده که هوش هیجانی به چهار شایستگی اصلی تقسیم می‌ شود: خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی یا مهارت اجتماعی و مدیریت روابط. ما قصد داریم در این مطلب در خصوص تاثیر هوش هیجانی در محیط کاری که به همه این موارد بستگی دارد بپردازیم.

هوش هیجانی در محیط کاری کلید بهره وری

تمام آنچه که به محیط کار مربوط است، در خصوص ایجاد همکاری و روابط خوب با همکاران و اعضای تیم است. افرادی که هوش هیجانی در محیط کاری دارند، به طور ذاتا توانایی مدیریت روابط بین فردی و ایجاد روابط کاری سازنده و موثر هستند. اما سوال اینجاست که چطور هوش هیجانی کارمندان یک مجموعه می‌ تواند بهره وری یک سازمان را افزایش دهد؟ بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

همدلی و بهبود ارتباطات تحت تاثیر هوش هیجانی افراد است

به کار بردن هوش هیجانی در محیط کاری بسیار مهم است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، سبک ارتباطی خود را با اشخاص یا گروهی که با آنها در تعامل‌ هستند، تطبیق می‌ دهند.

این افراد خودآگاهی بالایی داشته و شنوندگان خوبی هم هستند. به جای این که به پاسخ‌ های سرسری و ساده بسنده کنند، شنوندگان خوبی هستند و سعی می‌ کنند ارتباط و گفتگویی همدلانه داشته باشند.

آنها در ایجاد اعتماد و روابط سازنده مهارت دارند. این به نفع تیم و سازمان بوده و از ایجاد سوء تفاهم و اختلاف نیز جلوگیری می‌ کند.

نوآوری محصول هوش هیجانی است

تغییر و پیشرفت دو مسئله اجتناب ناپذیر در محیط کاری هستند. اما برخی از افراد در برابر آن مقاومت می‌ کنند و برخی دیگر کاملا با آن کنار می‌ آیند.

نتایج تست هوش هیجانی افراد مختلف نشان می‌ دهد، همه کسانی که از نظر emotional quotient در سطح بالایی هستند، بسیار انعطاف پذیر بوده و به خوبی با تغییراتی که در محیط کار پیش می‌ آید، سازگار می‌ شوند. آنها انتقاد پذیر بوده سعی می‌ کنند انتقادات سازنده را دریافت کرده از آن برای بهبود شرایط استفاده کنند.

هوش هیجانی انگیزه ای برای انجام کار

شاید بارها این را شنیده باشید که در خصوص یک مدیر یا کارمند گفته می‌ شود به طور ذاتی یک مدیر عالی است. اما اگر کمی دقت کنید، متوجه خواهید شد که این وجود هوش هیجانی است که به این افراد کمک می‌ کند به یک مدیر کارآمد تبدیل شوند.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، برای انجام کارها پیش قدم می‌ شوند، اعتماد به نفس خوبی دارند و دنبال راه حل‌ های نوآورانه می‌ گردند. همه این‌ موارد کنار هم از یک کارمند، مدیری فوق العاده می سازد و کل مجموعه را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

بالا بردن هوش هیجانی

کاهش درگیری با مدیریت احساسات

کارکنانی که ضریب عاطفی بالایی دارند، در مدیریت احساسات خود و دیگران مهارت بالایی دارند. آنها درگیری‌ ها را حل کرده و روابط و مشکلات شخصی را در کار خود دخیل نمی‌ کنند.

همچنین آنها در موقعیت‌ های استرس‌ آور و ناامیدکننده با واکنش‌ های خونسردانه و آرامش بخش، بحث‌ ها را به سمت سازندگی و تمرکز بر روی پیدا کردن راه حل مشکلات هدایت می‌ کنند.

توجه به دیگران و تمرکز بر همکاری مفید

چه باور کنید و چه نه، وجود هوش هیجانی در محیط کاری در تک تک کارمندان شما واجب است. کارمندان و مدیرانی که هوش هیجانی یا احساسی بالایی دارند، احساسات ناگفته مردم را متوجه می‌ شوند و همچنین نیازها و نگرانی‌ های دیگران را درک می‌ کنند.

احترام متقابل، شفقت و همکاری را ارتقا بخشیده و محیط کاری حمایتی و پر رونق و مثبت ایجاد می‌ کنند. همه این موارد به حفظ کارکنان و جذب استعدادهای جدید در محیط کاری کمک می‌ کند.

ایجاد مشارکت های ارزشمند

ارباب رجوع در هر محیط کار نیاز به همدلی دارد. دوست دارد فرد مقابلش او را درک کند و نیازش را برآورده کند. مشتری تنها زمانی از یک مجموعه راضی خواهد بود که همان چیزی که نیاز دارد را به دست آورد. نیاز او می‌ تواند دریافت محصول یا خدمات باشد.

هرچه رضایت او بیشتر باشد، بیشتر روی پیشرفت مجموعه می‌ توانید حساب کنید. داشتن کارمندانی که هوش هیجانی بالایی دارند و آن را در محیط کاری خود به کار می‌ برند، همان چیزی است که به موفقیت بیشتر کسب و کار و کارکنان یک مجموعه کمک می‌ کند.

۳

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را بیشتر با تاثیر هوش هیجانی در محیط کاری و مزیت‌ های آن آشنا کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مدرسه کسب و کار آیا ، بصورت رایگان اقدام به سنجش هوش هیجانی خود کنید. برای مراجعه به آزمون می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تست هوش هیجانی

کسب و کارهای امروز نیاز به افرادی دارند که بتوانند احساسات خود را بشناسند، با احساسات دیگران کنار بیایند، روابط سازنده در محیط کار ایجاد کنند و بسیار انعطاف پذیر باشند، پس برای آنکه بتوانید خود را رشد بدهید باید به مسله هوش هیجانی توجه کنید، آقای دکتر یحیی علوی یکی از اساتید مطرح هوش هیجانی، دوره های آموزشی و مطالب بسیارسودمندی در این حوزه دارد که می‌توانید او را دنبال کرده و از مطالب موجود در وبسایت و اینستاگرام او استفاده کنید.