پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- قصه، قصه مردانی است بلند قامت، با شانه هایی پهن و کت و کولی پهلوانی که ملبس اند به کت و شلواری مشکی و عینکی دودی. آن ها اگر پا در مجلسی بگذارند؛ حضورشان را نمی شود نادیده گرفت چون حداقل از دیگران یک سر و گردن برافراشته تر و چند دورِ بازو زمخت ترند. حاشیه عکس های سلبریتی ها و چهره های سرشناس سینمایی، ورزشی و …را می آرایند. حرفه آن ها در گپ و گفت های عوامانه «بادیگارد» و در صحبت با خودشان «خدمات مراقبت و تشریفات» عنوان می شود. اما صرف نظر از اسم و رسم شان، این جزئیات حرفه ای مردان آهنین سیاه پوش است که برای مخاطبان جذاب است. همین جذابیت های پنهان و آشکار بهانه گفت وگوی ما با دو گروه «خدمات مراقبت و تشریفات»، یکی در مشهد و دیگری در تهران شد.

سرپرست یکی از گروه های «خدمات مراقبت و تشریفات»، از جزئیات تشکیل گروه اش می گوید: قدهای 185+ ؛ وزن های 100+
سروش - رضا بلوچ جوان 39ساله ای است که سرگروه یکی از گروه های «خدمات مراقبت و تشریفات» را در مشهد به عهده دارد، او را در محل کارش ملاقات می کنیم.

با وجود قد و قامتش، برخوردی فروتنانه دارد. او ماجرای شکل گیری گروه 25نفره اش که «خدمات مراقبت و تشریفات» را برای چهره ها و مراسم خاص ارائه می کند، این طور تعریف می کند:ایده شکل گیری این گروه به سال 88 برمی گردد، البته ساز و کار رسمی آن از سال 89 قوام یافت اما آنچه من را ترغیب کرد تا این گروه را تشکیل بدهم، نوع نگاه مردم به آدم هایی مثل من بود.

او منظورش از عبارت «آدم هایی مثل من» را این طور توضیح می دهد: در ذهن مردم، تصویر و تصور خوبی از آدم هایی با قد و قواره ما که قامت وهیکلی در اصطلاح هرکولی دارند؛ وجود ندارد. این تصویر زاییده ذهنِ شرطی شده آدم هاست که چنین ظاهرهایی را متعلق به خلافکاران می دانند. من هم نیتم اصلاح همین باور بود تا دیگر ظاهر، معیار قضاوت قرار نگیرد و در کنار آن؛ بچه هایی که توانایی و مهارت های ورزشی دارند، از همین توانشان برای ایجاد احساس امنیت برای مردم بهره ببرند.

بلوچ که به گفته خودش شاگردی شماری از استادان برجسته رشته های رزمی و پرورش اندام را کرده است؛ «اخلاق» را شرط اول برای پذیرفتن شاگردانش عنوان می کند.

 بلوچ (3)

او ادامه می دهد:در حقیقت برای پذیرش افراد در گروهمان، تحقیقات زیادی انجام می دهیم و پس از حصول اطمینان، آن ها را جذب می کنیم تا اعتبارمان برای مشتریانمان و مردم، محفوظ بماند.

از آموزش روابط عمومی تا شناخت زبان بدن
بحث بعدی ما با سرپرست این گروه حفاظتی، درباره جزئیات کارش است؛ او در این باره توضیح می دهد: افرادی که اغلب مسئولیت مراقبت و مشایعتشان به گروه ما سپرده می شود؛ از سیاسیون تا چهره های هنری، ورزشی و حتی میهمانان خارجی را شامل می شوند. خدمات اسکورت ما اغلب از VIP فرودگاه آغاز و تا محل همایش یا هتل و نهایتا مشایعت تا فرودگاه برای بازگشت را شامل می شود.

بلوچ در تشریح آموزش هایی که اعضای گروه اش برای ارائه این خدمات می گذرانند، بیان می کند: علاوه بر آموزش های دفاعی، آنچه در اولویت ما قرار دارد؛ پرورش مهارت های ارتباطی، شناخت زبان بدن، نکات مراقبتی و محافظتی متناسب با استانداردهای روز دنیا و... است. در حقیقت کیفیت برقراری ارتباط از سوی گروه ما با افراد مختلف برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و حتی در بطن اتفاقات، مثلا در اوج شلوغی و درهم ریختگی شرایط ، بچه های ما بیشترین خونسردی و تسلط را بر اوضاع دارند چون مهارت های لازم را برای کنترل چنین شرایطی فراگرفته و به دفعات آن را تمرین کرده اند.

20دقیقه ای خودمان را به فیتیله ای ها رساندیم
او که مسئولیت مراقبت از بازیگران مختلفی نظیر عموهای فیتیله ای، داریوش ارجمند، امین حیایی، محسن تنابنده و... به علاوه ورزشکارانی نظیر علی دایی، رضا قوچان نژاد و... را عهده دار بوده، از برخورد خوب و مثبت این افراد با گروه اش به خاطر کیفیت خدماتی که دریافت کرده اند، می گوید و عنوان می کند: چند وقت پیش هنرمندان فیتیله ای به همراه تعدادی از ورزشکاران برای حمایت از کودکان کار برنامه ای را در مشهد اجرا کردند و در حرکتی نمادین، خودشان آستین بالا زده و ماشین های عبوری را تمیز می کردند. محبوبیت این هنرمندان باعث شده بود تا بولوار سجاد که محل اجرای این برنامه بود، بسیار شلوغ شود. یکی از مسئولان با من تماس گرفت که گروه شما می تواند تا 20 دقیقه دیگر در آن محدوده حاضر شود و جمعیت را کنترل کند، قبول کردم و بلافاصله با حضور در محل، ضمن هدایت جمعیت، باعث شدیم تا برنامه بی نقص و بی حاشیه اجرا شود.

از بلوچ درباره حد و مرز برخورد اعضای گروه مراقبتی اش با افرادی که قصد اغتشاش داشته باشند، می پرسم که وی در پاسخ عنوان می کند: این گروه آموزش های حرفه ای دیده است و اصلا خودمان را به برخورد و یا کتک زدن افراد مجاز نمی دانیم. اگر فردی مخل نظم مراسم یا برنامه شود، اول از در مذاکره وارد می شویم و او را به محل دیگری راهنمایی و سعی می کنیم وی را آرام کنیم. در بدترین حالت اگر فردی با سلاح سرد به حمله اقدام کند، برخورد گروه ما فقط دفاعی و کنترلی است؛ یعنی او را مهار کرده، به گونه ای که توان اقدام دیگری نداشته باشد و بعد به محل دیگری هدایت می شود تا به دلیل اختلال در امنیت به ماموران نیروی انتظامی تحویل داده شود.

 بلوچ (4)

هرشیفت یک ساعته، 100هزارتومان
از این سر گروه حفاظتی درباره شرایط فیزیکی گروه اش می پرسیم که در پاسخ توضیح می دهد: اعضای گروه ما حداقل 185سانتی متر قد و همگی بیش از 100کیلو وزن دارند. در حقیقت این ساختار فیزیکی استاندارد برای یک گروه مراقبتی و تشریفاتی است.

به گفته بلوچ هزینه مراقبت برای هرشیفت یک ساعته هر نیرو، 100هزارتومان است البته عمده مشتریان مبالغ کمتری می پردازند.

وی می گوید که در حال حاضر خدمات حفاظت شخصی را 24ساعته ارائه نمی کنند، اما توضیح می دهد که بعضی گروه های حفاظتی در دیگر نقاط کشور برای این خدمت، ماهانه قراردادهای 6میلیون تومانی عقد می کنند.

او خاطر نشان می کند: در حال حاضر شماری از خانم های مستعد را نیز برای ارائه خدمات مراقبتی و تشریفاتی آموزش داده ایم که از مهارت های آن ها برای خدمت رسانی به میهمانان خانم بهره می گیریم.

گپی با مدیر یک گروه مراقبتی/ سخت ترین تجربه حفاظتی مان، مراسم تشییع مرحوم پاشایی بود
ادیبان- 215 مرد سیاهپوش و قوی قامت در قالب یکی از سرشناس ترین گروه های «مراقبت و تشریفات» در کشور دور هم جمع شده اند و حتی باشگاهی هم برای تمرین و تربیت نیروهای توانمند در این حوزه تأسیس کرده اند.

مهدی، گرداننده این گروه بزرگ است. او که رزومه ای پر و پیمان دارد و از قهرمانی کیک بوکسینگ جهان تا مربیگری بدنسازی گروه ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل را تجربه کرده و همچنین در آلمان و امارات هم فرصت فراگیری، آموزش و همکاری با گروه های بادیگاردی را داشته است، 8سال پیش گروه اش را در این حوزه تشکیل می دهد. او که در این سال ها به دفعات، خطاب گفت وگو با رسانه ها و برنامه های تلویزیونی از جمله ماه عسل قرار گرفته، امیدوار است که بتواند روزی شمار اعضای گروه اش را به عدد 600 برساند.

 بلوچ (5)

او آن سوی خط تماس ما، از ایده آل های گروه قدرتمند «خدمات مراقبت و تشریفات» می گوید؛«نیروهای ما به لحاظ ظاهری بدن های ورزیده، قدهایی فراتر از 185سانتی متر و وزن بالای 100کیلو دارند. برای به کارگیری آن ها، دو مرحله تحقیق انجام می گیرد و پس از اطمینان از سلامت اخلاقی، بعضی آموزش های لازم را فرا می گیرند که شامل ارتقای توان دفاعی، مراقبت فردی و اجتماعی، مهار درگیری های خیابانی، روابط عمومی، روانشناسی و شخصیت شناسی، آشنایی با انواع مواد مخدر و... است.»

وی با تاکیدی دو چندان توضیح می دهد: خیلی ها برای خطاب قرار دادن ما، از عنوان «بادیگارد» استفاده می کنند در حالی که مجموعه ما یک مجموعه تشریفاتی-مراقبتی است. خدمات بادیگاردی، دوره های آموزشی خاص خود را دارد که سطح بالاتری از حفاظت را در برمی گیرد، اما مجوزهای ما به ارائه همین سطح فعلی از خدمات محدود می شود و با توجه به سطح امنیت بالا در کشورمان، ورود به آن مقوله ضرورتی ندارد.

به گفته او، گروه آن ها عهده دار حفاظت و مراقبت از مراسم مهم زیادی در کشور بوده است؛ از جشنواره فیلم فجر تا مراسم تشییع مرحوم مرتضی پاشایی.

او توضیح می دهد: یکی از دشوارترین ماموریت های ما، حفاظت و مراقبت از مراسم تشییع مرحوم مرتضی پاشایی خواننده محبوب مردمی بود که مدیریت جمعیتی قابل توجه را شامل می شد. در چنین برنامه ای، با این حجم از جمعیت، یک اتفاق کوچک می تواند فاجعه بار شود. البته این مراسم بدون حادثه هم نبود و همان طور که روز بعد در رسانه ها عنوان شد، در آن روز، محسن یکی از اعضای گروه ما ، جان کودکی را که زیر دست و پای جمعیت افتاده بود نجات داد. در مجموع گروه ما برای پوشش آن مراسم مشخصا 25ساعت به صورت فشرده، خدمات رسانی انجام داد.

تخصص ما برقراری امنیت است نه کتک کاری
از او درباره میزان برخورد با افرادی که مخل نظم هستند، می پرسیم که در پاسخ عنوان می کند: اصلا نیازی به برخورد و کتک کاری در برنامه ها وجود ندارد. تخصص ما ایجاد امنیت، برقراری نظم و انجام اقدامات پیشگیرانه برای مهارحاشیه هاست، پس اگر شاهد برخوردی تهاجمی باشیم، در گام اول نیروی مذاکره کننده ما ورود پیدا کرده، سعی می کند فضا را آرام کند و اگر این راهکار، راه به جایی نبرد، عامل برهم زننده نظم به آرامی به مکان دیگری هدایت می شود تا روند برنامه دستخوش تغییر نشود.

او به یکی از تجربه های کاری اش اشاره می کند و توضیح می دهد: در حاشیه مراسم فیلم فجر، یکی از بازیگران پس از دریافت سیمرغ بلورین، در حال خروج از سالن بود که پسر جوانی به سمت او حمله ور شد، سطح آمادگی گروه اسکورت ما به حدی بود که یکی از نیروها، پسرک را که برای حمله شیرجه زده بود، روی هوا گرفت و از محل خارج کرد.

او تاکید می کند: اغلب مردم، نهایت محبت و همکاری را با بچه های ما دارند و خودشان به نوعی برقرار کننده نظم در برنامه ها و مراسم مختلف هستند.

همه برداشت ها از شخصیت افراد در 3ثانیه تا 3دقیقه اول انجام می شود
از او درباره نحوه تشخیص خطرات احتمالی می پرسیم که وی در پاسخ برای ما توضیح می دهد: ارتباط با افراد و حصول در اصطلاح «اولین برداشت» از آن ها، در 3ثانیه تا 3دقیقه برخورد ابتدایی رخ می دهد و گروه ما مبتنی بر نوع پوشش، جنس بیان و کلام فرد، فرم صورت، شکل قرارگیری بدن و... برداشتی را که نیاز دارند از فرد به عمل می آورند. برای مثال؛ ظاهر خموده بدن یا گام برداشتن شلخته، حکایت از آن دارد که فرد یا اعتماد به نفس کمی دارد و یا در مورد دوم اعتماد به نفس او کاذب است. اما قامتی که محکم و صاف است و مطمئن گام برمی دارد؛ می تواند برداشت شما را کاملا تغییر دهد.

بادیگارد سلبریتی (1)

وی می افزاید: مبتنی بر همین تجارب، نوع نگاه فرد، سطح استرس او که باعث می شود آدرنالین بیشتری وارد خونش شود و بازخوردش در ظاهر وی؛ اضطراب و بی قراری، چشم هایی که دو دو می زنند، حرکات اضافی دست و بدن و...؛ برداشت های روانشناسانه ما را از افراد شکل می دهند.

IMG_4123

او در ادامه به تشریح ظاهر اعضای گروه اش می پردازد و می گوید: بچه های ما کت و شلواری مشکی بر تن دارند و لگوی گروه هم روی لباسشان سنجاق شده است تا در مراسم های مختلف قابل تشخیص باشند. عینک های دودی هم چک کردن شرایط را آسان می کنند تا جهت نگاه بچه ها مشخص نباشد.