وزیر امور خارجه به اتحادیه اروپا سفر کرد، وزارت نفت در خصوص تحریم ها هشدار جدی داد، میزان اعتبار پاسپورت ایران چقدر است؟ تمامی این سوالات و پاسخ هایی که به این سوالات داده می شود همگی در حوزه و قسمت اخبار سیاسی قرار می گیرند. بهتر است برای آن که بتوانیم حوزه خبرهای سیاسی و اخبار روز سیاسی را بهتر بشناسیم به صورت دقیق تری به ماجرا نگاه کنیم.

1-روابط بین کشورها

اولین، مهم ترین و در واقع اصلی ترین بخش آخرین اخبار سیاسی مربوط به همین موضوع روابط بین کشورها است. ممکن است دو کشور به اصطلاح با یکدیگر دوست باشند، هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند و یا آن که دشمن یکدیگر تلقی شوند. ارتباط هایی که بین کشورها وجود دارد می تواند تعیین کننده موضوعات و مسائل بسیاری در داخل و خارج از کشور باشد، اما مهم ترین این مسائل در خصوص واردات و صادرات و همچنین حق ورود اتباع دو کشور به کشورهای مقابل است.

معمولا امروزه خبرهایی که از روابط بین کشورها می شنویم به قدری گسترده شده اند که دیگر نمی توان گفت کدام یک از خبرها برجسته تر و پر رنگ تر از دیگری است، اما در عین حال اخبار مربوط به روابط هر کشوری با ایالات متحده آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا بیش از هر خبر دیگری اهمیت دارد.

2-موضوعات و مسائل سیاسی داخلی

در هر کشوری مسلما همچون یک خانواده اختلافات و مشکلات بزرگ و کوچک وجود دارد که غالبا نیز این مسائل و مشکلات سیاسی هستند. یک خبرنگار سیاسی که به حوزه اخبار سیاسی داخلی می پردازد وظیفه دارد تا تمام جنبه های این خبرها را پوشش دهد و به شکلی کاملا بی طرفانه به بیان مسائل و مشکلات بپردازد.

تورم، موضوعات و اختلافات سیاسی که بین سران مملکتی وجود دارد، نظرات متفاوت مردم عادی در خصوص شرایط سیاسی کشور، آزادی بیان، زندان ها و...همگی جز مسائل سیاسی داخلی به حساب می آیند که توجه به این نوع از خبرها و همچنین نحوه بیان آن ها بسیار اهمیت دارد. این اهمیت نیز به دلیل آن است که این نوع از اخبار بر روی زندگی افراد یک جامعه به صورت مستقیم تاثیرگذار است و اگر به شکل بد و تحریک کننده ای مطرح شود، می تواند باعث بروز تشویش، نگرانی و اضطراب در سطح جامعه شود.

3-بررسی و تجزیه و تحلیل موضوعات سیاسی گذشته

این حوزه از اخبار سیاسی را به نسبت دیگر خبرها کمتر دیده ایم، معمولا به بررسی خبرهایی می پردازد که در چند سال گذشته رخ داده اند و یا یک شخصیت سیاسی طی یک مراسمی در خصوص اجرا شدن و یا نشدن یک قانون خاص، قول هایی را به مردم داده است و حالا این موضوع نه تنها هیچوقت به مرحله اجرا نرسیده است، بلکه حتی به طور کلی فراموش نیز شده است.

بررسی این نوع از خبرها می تواند هم جنجال برانگیز باشد و هم آن که آگاهی جامعه را نسبت به حق و حقوقی که دارند افزایش دهد. معمولا این نوع از اخبار را به شکل مستندهای جذابی تولید می کنند که حدودا یک الی دو ساعت زمان دارد و در زمان های مشخصی از شبکه های تلویزیونی پخش می شود.

4-تصمیمات مجلس شورای اسلامی

مبحث چهارم که هم جز مسائل و اخبار سیاسی محسوب می شود و هم می توان آن را جز حوزه های دیگری همچون حوزه فرهنگی نیز به شمار آورد، تصمیمات و لایجه هایی است که در مجلس شورای اسلامی تایید و یا رد می شوند. این تصمیمات می توانند از افزایش حقوق معلمان، کارگران و بازنشستگان تا صدور حکم آزاد سازی یا ممنوعیت واردات و صادرات خودرو را شامل شوند.

5-اخبار مربوط به کمیسیون ها و کارگروه ها

جلسات مختلف دولت، تشکیل کمیسیون ها و کارگروه های مختلف که منجر به اجرا شدن یا نشدن طرح های خاصی در سرتاسر کشور می شود، یکی دیگر از بخش های اخبار سیاسی است. معمولا این جلسات در چندین نوبت برگزار می شوند و در هر نوبت نیز قسمتی از تصمیم کلی که باید اتخاذ شود، مورد تایید قرار می گیرد.

گزارشگر اخبار سیاسی فردی است که باید تمامی این جلسات را پوشش داده و به طور کامل گزارش کند. البته نحوه بیان و نوع کلماتی که انتخاب می کند نیز بسیار مهم است و باید به نوعی باشد که تمام مردم بتوانند متوجه آن شوند.  

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت شهر خبر مراجعه نمایید.