در عصر حاضر نیاز به تعاملات اجتماعی و هم چنین نیاز به جامعه تا حدی زیاد شده است که بدون کمک گرفتن از آن ها نمی توان نیاز های خود را رفع کرد. این مسئله سبب شده تا افراد نیاز به آگاهی از مسائل روز و اطلاعات جدید و لحظه به لحظه دارند. این نوع از نیاز باعث به وجود آمدن اخبار شده است. تاثیر برخی وقایع در جهان تا حدی بر زندگی افراد بسیار زیاد است که این مسئله موجب می شود که هر ساعت درصد زیادی از جمعیت ساکن در زمین به تماشای اخبار بنشینند. یکی از انواع اخبارر، اخبار سیاسی می باشد. این نوع خبر نسبت به سایر اخبار از اهمیت بیشرتری برخودار است.

 

مفهموم اخبار و خبر سیاسی

در واقع  اخبار وقایع و حوادثی در جهان پیرامون می باشد که بر روی زندگی ما تاثیر گذار می باشد. از این رو لازم است که از این وقایع آگاه باشیم تا در صورت نیاز واکنش مناسب را نسبت به آن ها نشان داده و یا آمادگی خود را برای عواقب آن ها حفظ کنیم. اخبار از آن جایی حائز اهمیت می باشد که ما را نسبت به موضوعاتی آگاه می کند که نیاز است آن ها را بدانیم و با توجه به آن ها عمل نماییم. اخبار در انواع و دسته بندی های مختلفی نشان داده می شود، که یکی از اصلی ترین آن ها اخبار سیاسی می باشد. از این لحاظ خبر سیاسی حائز اهمیت می باشد که نسبت به انواع دیگر اخبار در زندگی روزمره و آینده ی افراد تاثیر گذار تر می باشد.

 اتفاقات مختلف سیاسی در نقاط مختلف جهان تا حد زیادی می تواند بر روی شرایط زندگی افراد، آینده ی اقتصادی ، معیشتی و دیگر جنبه های زندگی آن ها تاثیر بگذارد. اخبار سیاسی شامل معاهده ها، اجلاس سران مختلف کشور ها ، همایش های بین المللی ، نشست های سیاسی و امضای قرارداد های سیاسی مختلف می باشد. توافق های سیاسی کشور های مختلف و روابط بین المللی آن ها باعث تغییراتی در چرخه ی اقتصادی و سیاسی هر کشور می شود که بازتاب آن ها در زندگی افراد مشهود است. از همین رو افراد بسیار زیادی اخبار سیاسی را دنبال کرده و پیگیر وقایع سیاسی در جهان می باشند.

مخاطب خبر سیاسی

هر یک از انواع اخبار دارای مخاطبان خاصی می باشند. افرادی با توجه به علاقه ، شغل و گرایش های خود نوعی از خبر را بیش تر از سایرین دنبال می کنند. برای مثال ورزشکاران و یا علاقه مندان به ورزش ، اخبار ورزشی را بیش از سایر انواع اخبار مورد توجه قرار می دهند. اخبار سیاسی معمولا بیش تر مورد توجه قشری قرار می گیرد که یا به واسطه ی شغل خود و داشتن روابط با سایر کشور ها مثل روابط تجاری و یا همکاری های بین المللی و یا به دلیل تاثیر پذیری از اتفاقات سیاسی و داشتن فعالیت های مبنی بر سیاست مهم است که از این رخداد ها باخبر باشند. البته در همه ی دسته های خبری افرادی هستند که تنها به دلیل علاقه و کنجکاوی خبر ها را دنبال می کنند و یا سعی در به روز نگه داشتن و بالا بودن اطلاعات خود دارند.

منبع انتشار اخبار سیاسی

اخبار سیاسی به دلیل حساسیت بسیار بالایی که دارند، نباید به هر منبع و جریانی برای انتشار آن ها اعتماد کرد. ویژگی های لازم یک منبع خبری برای انتشار این اخبار عبارت اند از :

  • داشتن مستندات و مدارک کافی
  • پخش و نشر اخبار در قالبی رسمی مانند تلویزیون ملی
  • ذکر نام خبرگزاری منبع
  • داشتن تاییدیه و مجوزات لازم برای پخش اخبار سیاسی
  • تایید شدن آن ها از طرف افراد مرتبط و صاحب منسب

خبر سیاسی از موضوعاتی می باشد که از حساسیت و اهمیت بالایی برخودار می باشد، همین موضوع باعث شده که هر منبعی صلاحیت لازم برای انتشار اخبار سیاسی را نداشته باشد. هم چنین ایجاد شایعه های سیاسی و پیچیدن اخبار کذب در فضای مجازی عواقب نامناسبی دارد و می تواند باعث تحریف اذهان عمومی شود.

نتیجه گیری

اخبار سیاسی دسته ای خاص از خبر می باشد که نسبت به سایر انواع خبر از حساسیت و اهمیت بیش تری برخوردار می باشد. رخداد ها و اتفاقات سیاسی می تواند تا حد زیادی بر زندگی افراد تاثیر گذار باشد و همین موضوع دلیل بر این می شود که عده ی زیادی این نوع اخبار را دنبال کنند. این نوع خبر ها را باید از منابع رسمی و موثق پیگیری کرد.