موتور های احتراق داخلی یکی از پر مصرف ترین مولد ها در تبدیل نیروی پتانسیل سوخت های فسیلی به نیروی محرکه مکانیکی هستند. در واقع خاصیت اشتعال پذیری سوخت های فسیلی مانند بنزین، گاز و گازوئیل در طی یک انفجار انبساط را در موتور های احتراق داخلی سبب می شود که این انفجار با انبساط سبب حرکت پیستون در محفظه سیلندر و به حرکت در آمدن میل لنگ می گردد. موتور های احتراق داخلی اغلب یا از بنزین و یا از گازوئیل بعنوان سوخت مولد استفاده می کنند که اولی به موتور های بنزینی و دومی به موتور های دیزلی شهرت دارند. با این وجود برخی از موتور ها نیز از سوخت گاز مایع استفاده می کنند که البته گشتاور خروجی این موتور ها اغلب پایین تر از موتور های بنزینی و موتور های دیزلی می باشد.

موتور های دیزلی بر روی بسیاری از ماشین آلات سنگین صنعتی مانند ماشین آلات راهسازی و معدنی شامل انواع لودر ها، بیل های مکانیکی، گریدر، بولدوزر و غلتک ها و همچنین ماشین آلات کشاورزی، حمل و نقل شامل کامیون ها، اتوبوس ها، کامیونت ها، لیفتراک ها اتصال پیدا می کنند. پایین بودن قیمت جهانی گازوئیل که نیاز به فرایند های کوتاهتری برای فراوری دارد سبب بکارگیری موتور های دیزلی بر روی بسیاری انواع مختلف ماشین آلات صنعتی مانند کمپرسورها و ژانراتور ها نیز گردیده است.

برند های تولید کننده موتور دیزل

موتور های دیزلی با برند های متعددی تولید می شوند که با توجه به گستردگی ماشین آلات صنعتی مصرف کننده این موتور های گازوئیلی در رده های مختلف با حجم های متنوعی به بازار عرضه می شوند. یکی از معتبر ترین تولید کنندگان موتور های دیزلی در دنیا برند کومنز Cummins آمریکا می باشد که موتور های تولیدی آن بر روی بسیاری از ماشین آلات سنگین صنعتی و معدنی و ماشین آلات راهسازی اتصال پیدا می کند. موتور دیزل کومنز بر روی اغلب ماشین آلات صنعتی تولیدی کشور آمریکا اتصال پیدا می کنند هر چند که در چند دهه اخیر با خرید شرکت پرکینز Perkins انگلستان توسط شرکت معظم کاترپیلار CAT اتصال موتور های دیزلی پرکینز تحت نام کاترپیلار بر روی این ماشین آلات صورت پذیرفته است.

موتور دیزل دویتس DEUTZ یکی دیگر از بزرگترین تولید کنندگان موتور های دیزلی در دنیا محسوب میشود که محصولات آن بعنوان نمونه بر روی بسیاری انواع لودر و بیل های مکانیکی تولید برند های اروپایی ماشین آلات مانند ولوو قرار گرفته است. البته در دهه های اخیر با رشد روز افزون تکنولوژی در کشور چین برخی از تولید کنندگان و برند های چینی نیز به عرصه رقابت در تولید موتور های دیزلی وارد شده اند که محصولات آنها اغلب بر روی ماشین آلات چینی اتصال پیدا می کند.

فیلتر آلات موتور های دیزلی

j2

موتور های دیزلی که از سوخت گازوئیل استفاده می کنند از انواع مختلفی فیلتر برای پاکسازی محفظه موتور استفاده می کنند. برای پاکسازی گازوئیل که سوختی با درصد بالایی از آلاینده های جامد و مایع می باشد در گذشته از فیلتر گازوئیل و در حال حاضر با بهبود کیفیت و تکنولوژی تولید از فیلتر سپراتور آب از گازوئیل استفاده می کنند که قابلیت حذف آلاینده های جامد و مایع را بصورت همزمان از سوخت گازوئیل دارد.

برای تصفیه روغن در گردش در موتور های دیزلی از فیلتر روغن که به Lube Filter شناخته می شود و اغلب به شکل پیچی تولید می گردد و برای تصفیه هوای ورودی به موتور دیزل از فیلتر هوای موتور استفاده می شود. برند های معتبر متعددی در دنیا به تولید فیلتر های موتور های دیزلی مبادرت دارند که Donaldson, Fleetguard, Mann از معتبر ترین این برند ها محسوب می شوند.