احتمالا برای شماهم پیش آمده است که دوست داشته باشید وارد دریچه‌ای شده و به دنیایی دیگر تصور کنید یا به جای شخصیت‌های بازی، انیمیشن یا فیلم‌ها قرار بگیرید! در این مقاله با شما هستیم تا به معرفی اتاق فرار، یکی از پرطرفدار و متفاوت‌ترین تفریح‌های گروهی بپردازیم.

 

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یا اسکیپ روم یک بازی گروهی سرشار از هیجان است که با عنوان‌های بازی فرار، اتاق پازل و بازی خروج نیز شناخته می شود. اتاق فرار شامل یک بازی شگفت انگیز است که در آن تیمی از بازیکن‌ها سرنخ هایی را کشف می کنند، تا به وسیله آن‌ها معماها را حل کنند. گروه‌های اتاق فرار از دسته‌های ۴ تا ۱۰ نفره تشکیل می‌شود. اعضاییک گروه باید تعامل و همفکری داشته باشند و هر کدام در یکیا چند اتاق پخش شده و به وظایف خود عمل کنند. اتاق فرار زمان محدودی دارد پس اعضای گروه باید تمام تلاش خود را بکنند تا بتوانند در آن محدوده زمانی به نقشه فرار برسند.

اکثر اتاق‌های فرار از یک گروه تشکیل می‌شوند تا فرار به صورت تیمی انجام گیرد اما نمونه‌ی دیگری هم وجود دارد که تیم‌ها می‌توانند برای رسیدن به یک هدف خاص و حل معما، باهم رقابت کنند. اصطلاح اسکیپ روم اولین بار در سال ۲۰۰۱ بعد از انتشار بازی «اسرار زمان و فضا» (The Mystery Of Time And Space) به سر زبان‌‌ها افتاد. و نخستین اتاق فرار در سال ۲۰۰۷ در شهر توکیو ساخته شد اما مطرح شدن آن از سال ۲۰۱۰ صورت گرفت که در آن زمان آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا نیز اسکیپ روم‌های کشور خود را بنا کردند. و سپس در مجارستان، صربستان، استرالیا، نیوزلند، روسیه و آمریکای جنوبی این مکان‌ها افتتاح شدند. البته به صورت دقیق مشخص نیست که اسکیپ روم‌ها چگونه به دنیای واقعی وارد شدند، اما بعضی از منابع، ژاپنی‌ها را طراح اثر اتاق فرار می‌دانند، اما در نقطه مقابل منابع دیگری هم شهروندان آمستردام و رومانی را خالقان این ایده در سال ۲۰۰۷ معرفی کرده‌اند. اتاق فرار از دنیای بازی‌های کامپیوتری به دنیای واقعی منتقل شده است. یک سری از دیدگاه‌ها ریشهٔ بازی اتاق فرار را در جاذبهٔ معروف «سیاه چالهٔ لندن» (London Dungeon) در سال ۱۹۷۴ یا بازی تلوزیونی «فورت بویارد» (Fort Boyard) در سال ۱۹۹۰ و کشور فرانسه می‌دانند. امروزه نیز بسیاری از سناریوها با الهام از آثار هنری مرتبط و فیلم اتاق فرار ساخته می‌شوند.

 

مزایای شرکت در اتاق فرار

اتاق‌های فرار یک بازی سرشار از سرگرمی فکری و هیجان هستند که پس از شرکت در آن چندین ویژگی را پر رنگ تر دیده و اهمیت آن‌ها را کشف خواهید کرد. ما در این بخش اساسی‌ترین مزایای شرکت در اتاق فرار را مورد شرح قرار می‌دهیم...

 

آموختن فعالیت‌ها و تجربه‌های جدید

زمانی که در اتاق فرار حضور پیدا می‌کنید از محدودهٔ امن ذهنی خود هم خارج می‌شوید،یا به مفهوم دیگر خود را به چالش می‌کشید. ما انسان‌ها در مسیر زندگی خود دائما در تلاش هستیم تا چیزهای جدید، حل معماها، دانش و روش اشتراک آن را کشف کرده و بیاموزیم.

 

محرک حواس می‌باشد

شما با ورود به اتاق فرار در مرکز عمل قرار می‌گیرید زیرایک شناخت کلی از سناریو دارید و باید دنبال حل معما بروید. در مرکز عمل مناظر، صداها، عطرها و احساساتی که بازی در شما ایجاد می‌کند را با دید ویژه‌ای تجربه می‌کنید. جذابیت فضای بازی و متفاوت بودن آن از واقعیت، شما را با احساساتی چون فعال شدن ناگهانی غریزهٔ بقا آشنا خواهد کرد!

 

مهارت‌های حرکتی را تقویت می‌کند

در اسکیپ روم با معماهای بزرگی برخورد می‌کنیم که بعضی از آن‌ها سبب تقویت و بهبود مهارت‌های حرکتی هم می‌شوند. این مهارت‌های حرکتی که بیشتر به عنوان  هماهنگی چشم و دست نیز شناخته شده‌اند با شرکت در اتاق فرار قوی‌تر می‌شوند. با رشد و پیشرفت در بازی اتاق فرار، دانش و آگاهی ما از جهان اطرافمان زیادتر می‌شود؛ زیرا که این بازی باعث تعامل با کارهای منحصر به‌فردی می‌شود که توانایی‌های ما را قضاوت یا تقویت می‌کنند. از سمتی معماهای سه بعدی در یک اتاق واقعی به شکلی ملموس و هیجان انگیز،یک خاطرهٔ گروهی خوب را برای اعضایتیم می‌سازند.

 

تقویت توانایی‌های ارتباطی و اجتماعی

تمام انسان‌ها به فعالیت و تعامل اجتماعی نیاز دارند، اما همان گونه که امروزه در دنیای دیجیتال غرق می‌شویم، عمل حرف زدن به شکل رو در رو، کاهش می‌یابد. ولی شرکت در بازی اتاق فرار انگیزه‌ای درونی برای بحث و گفتگو دربارهٔ راه‌ حل‌ها را برای تیم زنده می‌سازد.

 

به عنوان یک فعالیت بدنی سبک به حساب می‌آید

همه پزشکان و منابع، مردم را به انجام ورزش یا فعالیت‌های بدنی منظم تشویق می‌کنند. اما تعداد افرادی که آماده تمرین‌های دشوار ورزشی هستند پایین‌تر از حد انتظار است. شما می توانید با ترکیب ورزش و سرگرمی در اتاق فرار، یک ساعت مفید و سازنده برای جسم و ذهن خود ایجاد کنید.

1

معرفی انواع اتاق فرار

اسکیپ روم را می‌توان با توجه به ویژگی‌های مختلفی دسته بندی کرد؛ در اینجا می‌توانید با دسته بندی بر اساس فرم و محتوا به طور خلاصه و مفید آشنا شوید:

 

- انواع اتاق فرار بر اساس ژانر یا محتوا

بازی فرار یک سرگرمی خلاقانه می‌باشد که تقریبا هیچ محدودیتی برای ارائه محتواهای متفاوت ندارد؛ به طور کلی اتاق‌های فرار برای به چالش کشیدن افراد و ایجاد احساسات مختلف همچون ترس، استرس، هیجان، شادی و... طراحی شده‌اند.

این بدین معنی‌ست که می‌توان موضوعات مختلفی را با اتاق فرار ترکیب کرد. برای مثال اتاق فرار ترسناک معمولا سطحی آسان‌تر از معماها دارند و برای تحریک احساسات ساخته می‌شوند؛ درحالی که اتاق‌هایی چالش برانگیز، ماجراجویانه و پر از معما هم وجود دارند.

 

- انواع اتاق فرار بر اساس فرم

فرم داستان و روند بازی از عوامل چالش برانگیز بازی می‌باشد که عبارتند از:

 

• فرم خطی

این نوع از اسکیپ روم برای تیم‌های کوچک یا افراد مبتدی که می‌خواند همگی در لحظه روییک موضوع تمرکز کنند مناسب است؛ چراکه معماهای بازی تنها در یک دنبالهٔ مشخص آشکار می‌شوند. یعنی تا زمانی که قادر به حل معمای فعلی نباشید به سرنخ بعدی نمی‌رسید. در این حالت جزئیات و اطلاعات در دسترس به شکلی‌ست که مخاطب را سردرگم نمی‌کند.

 

• فرم غیر خطی

همانطور که از نام آن مشخص است،‌ نقطه مقابل فرم قبلی است. این بدین معنی‌ست که تیم‌های بزرگ و افراد حرفه‌ای می‌توانند از این اتاق‌ها لذت ببرند. معماها و پازل‌های موجود در این بازی به صورت پراکنده وجود دارند اما به یکدیگر مرتبط نیستند بلکه همگی معمای اصلی را تشکیل می‌دهند. اگر اعضای زیادی دارید در این اتاق می‌توانند به تیم‌های کوچک‌تری تقسیم شده و در مدت تعیین شده تمامی معماها را پیدا کنند اگرچه ممکن است چالش‌هایی همچون زیر سوال رفتن کار تیمی با ایجاد بخش‌های کوچک‌تر ایجاد شود.

 

• اتاق فرار گمراه کننده

در این نوع از اتاق فرار بسیاری از سرنخ‌ها شما را به بی‌راهه می‌کشانند و تنها برای افرادی که مهارت‌های کارآگاهی خوبی دارند توصیه می‌شود. برخی افراد از تشخیص معماها و سرنخ‌های تقلبی لذت می‌برند درحالی که گول خوردن و اتلاف وقت ممکن است تجربهٔ افراد آماتور را خراب کند.

 

آیا اتاق فرار مناسب شماست؟

اتاق فرار تفریحی گروهی بدون محدودیت سنی می‌باشد که در سبک‌های مختلفی وجود دارد. از این رو می‌توانگفت تجربه‌ای مناسب همهٔ افرادی‌ست که می‌توانند با یک گروه چند نفره همکاری کنند. اگرچه ممکن است با توجه به موضوع و سطح پیچدگی معماها، اتاق مورد نظر محدودیت‌های سنی داشته باشد؛ اما به طور کلی‌تر بازی فرار راهی سرگرم کننده و چالش برانگیز برای بیرون آمدن از روتین زندگی است!

2

سوالات متداول درباره اسکیپ روم

برخی از رایج‌ترین پرسش‌ها دربارهٔ اتاق فرار عبارتند از:

 

• آیا به مهارت‌های کارآگاهی نیاز داریم؟

داشتن این مهارت ضروری نیست اما مفید واقع می‌شود. به طور کلی اتاق فرار بر پایه همکاری و جبران ضعف‌هاییکدیگر بنا شده است.

 

• آیا واقعا حبس می‌شویم؟

در بسیاری از مجموعه‌ها درب‌ها و راه‌های خروج قفل می‌شوند. با این حال سیستم نظارتی و خروجی‌های اضطراری امنیت شما را تامین می‌کنند تا در صورت نیاز خارج شوید.

 

• آیا امکان راهنمایی وجود دارد؟

بازیکنان می‌توانند در صورت تمایل از گیم مستر بازی درخواست راهنمایی کنند.

 

• اگر بازی به موقع تمام نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر در ابتدای مسیر بازی مورد نظر را به درستی انتخاب کنید، قطعا موفق خواهید شد؛‌ با این حال اگر نتوانید به درستی سرنخ‌ها را پیدا کنید، گیم مستر به کمک‌تان می‌آید تا بازی را به اتمام برسانید.

 

3

 

برای بازی اتاق فرار از کجا شروع کنیم؟

  1. یکی از نیازهای اساسی هر بازیکن مبتدی و حرفه‌ای، داشتن منابع تخصصی معتبر است که با استفاده از آن‌ها، به بررسی و مقایسه اتاق‌های فرار بپردازد. شما می‌توانید با بازدید از اولین منبع تخصصی اتاق فرار در ایران: اسکیپ مگ  تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را به زبان شیرین فارسی بدست آورید. مجله اتاق فرار از دو بخش اساسی و مهم تشکیل شده‌ست که عبارتند از:

 

• معرفی و بررسی اتاق فرار

در این بخش تمامی اطلاعات مورد نیاز در رابطه با اتاق فرارهای ایران موجود است. شما می‌توانید اسکیپ روم‌های معرفی شده را با توجه به ژانر، درجه سختی، میزان هیجان و... مقایسه کنید تا مناسب‌ترین اتاق را پیدا کنید. علاوه بر این معرفی و بررسی تکمیلی از بازی و داستان، فیلم اتاق فرار، آدرس، لوکیشن، شماره‌های تماس مجموعه نیز در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد.

 

• مجله و اخبار

اما از آنجایی که اسکیپ روم‌ها به سرعت پیشرفته‌تر می‌شوند، پس پیگیری آموزش‌ها و اخبار اتاق فرار برای موفقیت بازیکنان و مدیران ضرروی به نظر می‌رسد. در مجله اتاق فرار موضوعات مختلفی وجود دارند که همهٔ آن‌ها به نوعی با اتاق فرار گره خورده‌اند و ممکن است باعث کاشت بذر ایده‌ای جدیدیایادگیری روش‌هایی برای موفقیت در اسکیپ روم شوند. این مطالب شامل مواردی همچون: معرفی فیلم و سریال، آموزش بازی اتاق فرار، توصیه‌هایی برای موفقیت بیشتر در کسب‌وکار اسکیپ روم، بررسی تاثیرات بازی فرار و... می‌باشند.

 

همچنین آموزش مختصر و توصیه‌های کوتاهی را به عنوان سخن پایانی برای‌تان آماده کرده‌ایم که با دیدی بازتر وارد این حوزه شوید! برای بازی اتاق فرار باید چهار مرحله را طی کنید که عبارتند از:

 

۱. انتخاب

برای اینکه تجربه‌ای لذت بخش با شرکت در اتاق فرار خلق کنید، باید هم تیمی‌ها و بازی مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنید. برای موفقیت در اسکیپ روم به باهوش‌ترین افراد نیاز ندارید بلکه باید با کسانی وارد بازی شوید که به بهترین شکل همکاری می‌کنید. موضوع اتاق نیز باید مورد پسند همهٔ افراد باشد پس حتما پیش از انتخاب اتاق با دیگران مشورت کنید.

 

۲. توجیه

گیم مستر یا ناظر بازی در ابتدا اطلاعات و پیش نیازهایی همچون اهداف، نقطهٔ شروع و نوع معماها را به مراجعین ارائه می‌دهد. اگر در این مرحله با دقت و متمرکز گوش دهید ادامهٔ مسیر بسیار آسان‌تر می‌شود.

 

۳. آزمایش

پس از اینکه موارد ضروری بازگو شدند، وارد بازی می‌شوید و شمارش معکوس آغاز می‌شود! حالا وقت آن رسیده است که جستجو برای سرنخ‌ها را شروع کنید و با همکارییکدیگر معماها را حل کنید.

 

۴. جشن

پس از اینکه موفق شدید از مرحلهٔ نهایی عبور کنید، ممکن است زنگ هشداری به گوش‌تان برسد. این همان صدای پیروزی شماست! در این زمان می‌توانید موفقیت خود را با چند نوشیدنییا حتی کیک تولد جشن بگیرید! برای پیدا کردن مراکز تفریحی مناسب جهت جشن گرفتن و خوش گذرانی نیز می‌‌توانید از اسکیپ مگکمک بگیرید!