خبر فرهنگی یکی از انواع مختلف خبرها است که به موضوعات مختلفی که پیرامون فرهنگ و رسم و رسومات و همچنین هنر می چرخد، می پردازد. شناختن موضوعات مرتبط با خبر فرهنگی می تواند هم به شما به عنوان یک شنونده و هم به گوینده خبر کمک کند تا هرچه بهتر و بیشتر این گونه موضوعات را بشناسید و بتوانید درک کنید. در ادامه مطلب در خصوص خبر فرهنگی، موضوعاتی که زیر شاخه خبر فرهنگی قرار می گیرند و همچنین زمان بیان اخبار فرهنگی خواهیم پرداخت.

خبر فرهنگی چیست؟

ابتدا بهتر است بدانیم خبر فرهنگی چیست و خبرنگار چگونه نسبت به تهیه این نوع از اخبار اقدام می کند. خبر فرهنگی به خبر و یا خبرهایی گفته می شود که در خصوص مسائل فرهنگی، دینی و هنری ارائه می شود.

به طور مثال موضوعات و اخباری همچون ساخت فیلم ها و سریال ها، برگزاری همایش ها، کنفرانس ها و جلسات در خصوص مراسمات مذهبی و ملی، ارائه مستندات و گزارش هایی از فرهنگ و آداب و رسوم ملت ها و قومیت های مختلف، گفتگو با شخصیت های فرهنگی و...همگی در حیطه خبر فرهنگی قرار می گیرند.

ویژگی های خبر فرهنگی

به صورت کلی و جامع با خبر فرهنگی آشنا شدیم؛ اما ویژگی های اخبار فرهنگی چیست؟

1-ذکر دقیق وقایع و جزئیات

همان طور که گفته شد، بخشی از این نوع اخبار شامل اعلام زمان و نحوه برگزاری همایش ها، جشن ها، مراسمات و...می شود. خبر فرهنگی که در این زمینه ارائه می شود بایستی به حدی دقیق باشد که هم زمان انجام مراسم و هم توضیحات دیگری همچون مکان برگزاری، چگونگی برگزاری و محدودیت های برگزاری مراسم را توضیح دهد و افراد را نسبت به این جزئیات آگاه سازد.

2-حاشیه پردازی مناسب

معمولا خبر فرهنگی همچون خبرهای سیاسی نیست که خبرنگار نتواند چیزی را به خبر اضافه و یا از آن کم کند. حاشیه پردازی و دادن شاخ و برگ به موضوع اصلی خبر فرهنگی یکی از مولفه های تولید این نوع از خبر است. با این وجود بهتر است فراموش نکنید که حشو پردازی و یا شاخ و برگ های بسیار به خبر دادن می تواند باعث کم شدن ارزش ادبی خبر شود که به هیچ وجه اتفاق خوبی تلقی نمی شود.

3-بکر و نوین بودن

به صورت کلی خبری ارزشمند است که بکر و جدید باشد. اخبار سیاسی، خبرهای مربوط به جنگ ها و...همگی یک خبر واحد هستند و اگر چندین بار در طی روز و یا هفته در اخبار پخش شوند به دلیل آن است که غالب مردم از آن اطلاع پیدا کنند.

در خصوص خبر فرهنگی موضوع به این شکل نیست. خبری ارزشمند است که برای شنونده تازگی داشته باشد، زیرا تنها در این صورت است که جذابیت دارد و مخاطب را جذب خودش می کند.

4-خلاقیت در نحوه بیان خبر

چهارمین مولفه یک خبر فرهنگی مناسب مربوط به خلاقیتی می شود که تهیه کننده خبر در تولید خبر و خبرنگار در بیان خبر از خود بروز می دهند. در زمینه اخبار فرهنگی مسلما خبرنگار ابتکار عمل بیشتری برای استفاده از لغت ها و عبارت های مختلف که حتی برخی از آن ها عامیانه نیز هستند، دارد. استفاده متفاوت از لحن بیان و همچنین کلمات و عبارت های روزمره که برای مردم عادی آشنایی بیشتری دارد، باعث می شود تا این نوع از اخبار برای مردم جذابیت بیشتری پیدا کند.

5-کاربردی بودن خبر

معمولا خبر فرهنگی مناسب، خبری است که برای افراد مختلف اجتماع کاربردی باشد. به طور مثال می توانید اخباری که در خصوص معرفی اماکن گردشگری در تلویزیون پخش می شود را در نظر بگیرید. اگر این مکان های معرفی شده مقصد گردشگری افراد زیادی باشند، مسلما تهیه این نوع از خبر فرهنگی می تواند کار عاقلانه ای باشد زیرا جمع کثیری از افراد را با خصوصیات و مزیت ها و معایب آن مقصد گردشگری خاص آشنا می کند.

6-متناسب با جو جامعه

خبر فرهنگی به صورت مستقیم باید از جامعه و افراد عادی که در آن زندگی می کنند، تاثیر بگیرد. اگر این نوع از خبر بخواهد در خصوص نکات مثبت و یا منفی جامعه واقعی اغراق کند و سعی در آن داشته باشد که با روش های گوناگون این موضوعات را بزرگ کند، مسلما اخبار فرهنگی مناسبی محسوب نمی شود. به همین دلیل است که همواره می گویند خبر فرهنگی باید به صورت مستقیم با جو حاکم بر جامعه تناسب داشته باشد.