مبلمان فضای باز همانگونه که از نام آن نیز مشخص می باشد، به صورت خاص در فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرد. این مبلمان ها می توانند در برابر آفتاب و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان داده و به صورت کلی جزء سازه های قوی طبقه بندی شوند. از لحاظ ساختار و متریال مورد استفاده، مبلمان فضای باز با مواردی که در خانه و محیط بسته مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار متفاوت هستند، این سازه ها اغلب از آهن، آلومینیوم، حصیر، پلاستیک فشرده و مواردی از این قبیل تهیه می شوند که هر کدام دارای مزایا و معایبی نیز هستند. با توجه به اینکه طراحی و اجرای پروژه های معماری و اینگونه فضاسازی نیاز به تجربه و دانش زیاد دارد لذا در این مقاله قصد داریم تا نکات کاربردی را در خصوص مبلمان فضای باز بر اساس سال ها تجربه ای که مهندسان شرکت نوآوران اثر به دست آورده اند، در اختیار شما قرار دهیم.

 

  • مبلمان فضای باز چیست؟

امروزه به دلیل گسترش زندگی آپارتمان نشینی، شاید استفاده از مبلمان فضای باز برای بسیاری از افراد توجیه منطقی نداشته باشد اما شرکت نوآوران اثر همواره راهکارهایی در اختیار افراد قرار می دهد که به راحتی بتوان از این سازه ها در فضای کوچک تراس یا حتی حیاط ها و باغ های بزرگ استفاده نمود تا ارزش فضای شما بیشتر شده و محل مناسبی برای تجدید روحیه افراد باشد. مبلمان فضای باز به صورت انحصاری برای فضاهای باز و خارج از منزل تهیه شده اند. عمده این محصولات ضدآب و ضدآفتاب می باشند و می توانند در هرگونه شرایط آب و هوایی دوام داشته باشند. برای اینکه ماندگاری این نوع از مبل ها را افزایش دهند از انواع چوب های مرغوب و درجه 1 یا روکش های گالوانیزه استفاده می نمایند. برای اینکه شما بتوانید بهترین نوع مبلمان اعم از نیمکت، تاب و ... را تهیه نمایید لازم است تا به فاکتور هایی چون فضا، شرایط محیط و مواردی از این قبیل توجه نمایید.

 

0

 

 

  • اهمیت مبلمان ویلا و باغ

اصلی ترین بخش دکور نمودن یک محیط باز، استفاده از مبلمان صحیح می باشد. چنانچه مبلمان درست در یک فضای باز قرار گیرد، فضای شما پتانسیل این مورد را دارد که به زیباترین و جذاب ترین بخش یک خانه یا محیط کار تبدیل گردد. با این کار شما می توانید از کوچکترین فضا بهترین استفاده را جهت بهبود روحیه، آرامش و لذت بردن ببرید. اغلب افراد به دنبال وقت گذراندن با طبیعت می باشند اما شرایط کاری و زندگی آنها این زمان را در اختیار آنها قرار نمی دهد، با استفاده از مبلمان فضای باز در یک محیط کوچک نیز شما می توانید طبیعت را به دل منزل خود ببرید و ساعات خوش را  در کنار عزیزان خود صرف نمایید.

  • انواع مبلمان فضای باز و باغی

در دکور نمودن فضای باز، شما انتخاب های بسیاری دارید. از همین رو می توانید از گزینه هایی چون مبلمان آلومینیومی، چوبی و غیره استفاده نمایید که در ادامه در خصوص هر یک از آنها توضیحات کافی در اختیار شما قرار داده می شود:

  • چوبی:

این موارد همانگونه که از نام آنها مشخص است از چوب تهیه می شوند. برای اینکه اینگونه از مبلمان باغی دارای ماندگاری بالا باشند، چوب مورد استفاده باید درجه 1 باشد. همچنین چوب ها باید به خوبی با مواد شیمیایی مناسب پردازش شده باشند تا در هر شرایط آب و هوایی دوام بیاورند. بهترین چوب هایی که در این نوع سازه ها می توان استفاده کرد، چوب ساج و سرو است. اغلب نیمکت ها در این دسته قرار می گیرند.

1

  • حصیری

مبلمان فضای باز حصیری نیز به خوبی می توانند با محیط باغ ترکیب شده و فضایی جذاب را ایجاد نمایند.مبلمان حصیری بسیار سبک هستند و به راحتی جا به جا می شوند اما بر طبق تجربه مهندسان شرکت نوآوران اثر اگر قرار است برای مدتی از این مبلمان استفاده نشود، لازم است تا در محیط های سرپوشیده نگهداری گردند تا آسیب نبینند.

  • فلزی

از جمله پرکاربردترین مبلمان فضای باز انواع فلزی می باشند که خود دارای زیرشاخه های مختلفی چون فرفورژه، آلومینیوم و ... هستند. آلومینیوم سبک بوده و نیاز به رنگ نمودن جهت جلوگیری از زنگ زدگی ندارد. این گزینه برای محیط های مرطوب گزینه خوبی می باشد. انواع استیل یا فرفورژه عموما دارای وزن بیشتری بوده و برای محیط هایی که زمین چمنی دارند مناسب نیستند زیرا به راحتی نمی توان زیر آنها را تمیز نمود. برای طول عمر بیشتر آنها اغلب توصیه می شود تا هر چند مدت یکبار، رنگ زده شوند.

  • نکات مهم در خرید مبلمان فضای باز

قبل از آنکه اقدام به خرید مبلمان فضای باز نمایید لازم است تا همواره به نکاتی توجه داشته باشید که شرکت نوآوران اثر که مجری انواع دکوراسیون فضای باز است، این موارد را به صورت زیر لیست می نماید:

  • نیاز خود را از فضای باز مشخص نمایید: شما باید معلوم نمایید که از فضای خود برای چه موردی استفاده می نمایید؟ آیا یک محیط برای استراحت نیاز دارید یا فضایی جهت برگزاری مهمانی و دورهمی مد نظر می باشد. در حالت اول یک نیمکت یا صندلی آفتابگیر و در حالت دوم سرویس های ناهار خوری و مبلمان راحتی می توانند انتخاب مناسبی باشند.
  • مساحت فضای خود را در نظر بگیرید: بسیار مهم می باشد که فضای شما دارای چه مساحتی است زیرا بر اساس آن باید اقدام به خرید نمایید.
  • روکش مبلمان فضای باز خود را بررسی نمایید: حتما شما باید از روکش ها و پارچه هایی استفاده نمایید که عایق در برابر آب باشند و در مقابل اشعه خورشید مات و کمرنگ نشوند.

2

 

  • مبلمان شما باید پاسخگوی نیاز شما باشند: به طور مثال اگر شما در فضای باز خود نیاز به سایه دارید، مبلمان شما نیز می بایست از انواع چترهای سایه بان بهره مند باشند تا این مورد را فراهم آورند.
  • ویژگی های بهترین مبلمان باغی و ویلایی

با توجه به برند ها و مدل های متفاوتی که در بازار حین خرید مبلمان فضای باز وجود دارد، شاید این سوال برای شما ایجاد شود که مبلمان خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟ در پاسخ می بایست بیان نمود اگر قرار است تا برای محیط های باز و مرطوب از مبلمان استفاده نمایید، توصیه می شود تا از انواع فلزی و آلومینیومی با روکش گالوانیزه بهره ببرید. برای مناطق معتدل و خنک، استفاده از انواع چوبی و حصیری نیز می تواند گزینه خوبی باشد.

  • بهترین جنس برای مبل های فضای باز چیست

در خصوص خرید مبلمان فضای باز همواره باید در نظر داشته باشید که تهیه این مورد تا حد زیادی به محیط مد نظر شما وابسته است.

  • اگر از نوعی آهنی و فرفورژه استفاده می نمایید، نباید آن را با مواد شوینده تمیز نمایید، یک پارچه مرطوب برای تمیز نمودن کافی است.
  • موارد آلومینیومی زنگ نمی زنند و سبک وزن نیز هستند لذا برای تمام محیط ها می توان از آنان بهره برد.
  • مواردی که از پلاستیک فشرده تهیه شده اند اغلب سبک بوده و قیمت پایین هم دارند اما اگر به صورت مکرر تحت سرما و گرما قرار گیرند، دچار آسیب می شوند.

3

 

  • گزینه های چوبی زیبایی خاصی دارند و به راحتی با محیط هماهنگ می شوند. این موارد می توانند در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.
  • موارد حصیری برای محیط های خشک با آفتاب مستقیم می توانند انتخاب عالی باشند.
  • نگهداری از مبلمان فضای باز:

پس از انتخاب مبلمان فضای باز مناسب و دکور نمودن محیط خود، چالش بعدی شمانحوه نگهداری از این مبلمان می باشد. در این راستا لازم است تا همواره به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در طول فصل سرد سال یا بارندگی های مکرر، بهتر است تا این لوازم به داخل انبار منتقل شوند.
  • برای پوشاندن مبلمان، دقت نمایید که این موارد به هیچ وجه مرطوب نباشند زیرا باعث پوسیدگی می شود.
  • جهت تمیز نمودن آنان می توان از یک پارچه مرطوب بهره برد.
  • اگر احیانا کوسن و بالشت ها دچار رطوبت شدند حتما آنها را آویزان نمایید تا خشک شوند.
  • هر زمان که مایعی بر روی مبلمان شما ریخت، تلاش نمایید تا آنها را سریع تمیز نمایید.
  • فضاهایی که مبلمان فضای باز کاربرد زیادی دارند

بسیاری از افراد تصور می نمایند که مبلمان فضای باز، مخصوص محیط های بزرگ و باغی می باشند اما این موارد می توانند کاربردهای متنوعی داشته باشند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • مبلمان تراس و بالکن

بر اساس تجربه شرکت نوآوران اثر که سالها سابقه فعالیت در اجرای دکوراسیون فضای داخلی و باز را دارد، برای تراس و بالکن اغلب از میز و صندلی های نیمکتی و گلدان های آویز نرده ای استفاده می شود.

  • مبلمان حیاط، حیاط خلوت و پاسیو

در حیاط های خلوت و پاسیو ها که محدودیت متراژ وجود دارد، بهترین نوع مبلمان، گزینه صندلی تابی و راک به همراه فلاور باکس می باشد.

  • مبلمان ویلا و باغ:

در فضای باز بزرگ می توان انعطاف بیشتری به خرج داد و از گزینه هایی چون مبل های آلاچیقی، تاب، تخت ریلکس، سرویس ناهارخوری و مواردی از این قبلی بهره برد.

  • مبلمان رستوران و تالار فضای باز:

با توجه به نوع دیزاین رستوران ها انواع مبلمان های چتر دار، حصیری و چوبی برای فضای باز رستوران ها گزینه خوبی می باشند.

  • مبلمان روف گاردن

روف گاردن یا بام سبز  همانگونه که از نام آن مشخص است، فضای سبزی بر روی بام خانه ایجاد می نماید که گیاهان موجود در این بخش تا حد زیادی هوا را تصفیه کرده و محیطی مفرح برای افراد ایجاد می نمایند. برای اجرای این طرح نیاز به دانش مهندسی و مهارت بسیاری است تا انواع عایق بندی ها، کنترل دما، بررسی وزن ساختمان و ... به درستی صورت گیرد. برای مبلمان این بخش نیز عموما از باربیکیو، فلاور باکس و نیمکت استفاده می شود تا فضای خانوادگی راحتی ایجاد شود.

  • عوامل موثر بر قیمت مبلمان فضای باز

برای خرید مبلمان فضای باز قطعا با قیمت های متفاوتی روبرو می شوید. استحکام، دوام، زیبایی، جنس و مواردی از این قبیل می توانند در قیمت مبلمان فوق اثرگذار باشند.

  • دیوار سبز

دیوار سبز یکی از مواردی است که اغلب شرکت های مجری دکوراسیون و معماری همچون شرکت نوآوران اثر که جزء متخصصین ترین شرکت ها در این حوزه است، از آن استفاده می نماید. این دیوار عمودی، عموما در کنار باغچه ها، بر روی سقف یا حتی در تراس های کوچک استفاده می شود تا میزان مساحت فضای سبز را افزایش دهد.از این مورد برای نما سازی داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود.

  • انواع دیوار سبز:

دیوارهای سبز می توانند بخشی از دیوار ساختمان اصلی باشند یا به صورت سازه ای جدا به ساختمان شما اضافه شوند. در برخی از موارد در معماری های مدرن می توان از ترکیب این دو مورد نیز بهره برد. برای تهیه دیوار های فوق می توان از کابل های فولادی، پنل های مدولار، نمدهای پلیمری و سازه های شبکه ای انعطاف پذیر بهره برد.

  • مزایای دیوار سبز:

گرین وال ها امروزه برای مطبوع نمودن هوا، زیبایی محیط، کاهش آلاینده های هوا و کاهش دما استفاده می شوند. این گیاهان می توانند همانند عایق نیز عمل نمایند و از به هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند.

4

  • گیاهان دیوار سبز

باید در نظر داشت که بر روی دیوار سبز اغلب از گیاهانی استفاده می نمایند که در برابر آفتاب، رطوبت و... مقاوم باشند. گیاهان همیشه سبز چون گل ناز، اناری، سرخس، آگلونما و مواردی از این قبیل می توانند انتخاب های خوبی برای محیط فوق باشند.

با توضیحاتی که در بالا عنوان شد، می توان متوجه گردید که اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی و استفاده از مبلمان فضای باز نیاز به دانش، تخصص و دانش دارد. شرکت نوآوران اثر یکی از مجریان برتر در این حوزه می باشد که می تواند در پیاده سازی طرح های ذهنی شما بهترین مشاور و مجری باشد.

منبع: گروه مهندسی نوآوران اثر