اگر به تازگی دارای فرزند شده‌اید مسلما با دغدغه‌های جدیدی روبرو هستید. تهیه لوازم و شیر خشک نوزاد از جمله این دغدغه‌هاست. 

با تولد یک نوزاد سیلی از نگرانی‌ها در رابطه با نگهداری از او ذهن پدر و مادر را به خود مشغول می‌کند. اما نیازهای اولیه نوزاد چیست؟ برای تهیه آن‌ها بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟ چگونه می‌توانیم محصولاتی با کیفیت و معتبر را برای کودک خود انتخاب کنیم؟ در این مقاله تلاش شده است که تا حدود زیادی به این پرسش‌ها پاسخ داده شود.

https://lh3.googleusercontent.com/PLzEiYGuMsgNFGZHoxzWx6iWr0BqhOkrRCAMVp-EUQwbl4y5g9RoIQua8tU0wBh41aG3AHXjdSItJDNon9frDvzEvXu2hgIzBxab2uEjzVWZkXfMdANglyRWK8YlmI-kmwsOhwlw=s0

اقلامی که پس از تولد نوزاد لازم است از داروخانه تهیه نمایید

پس از آمدن کودک از بیمارستان، اولین وسایلی که نیاز به بودنشان احساس می‌شود لوازمی است که برای تغذیه نوزاد مورد مصرف قرار می‌گیرند. خرید این لوازم از داروخانه‌ها جهت اطمینان داشتن از کیفیت آن‌ها و پیش‌گیری از بروز عوارض جانبی برای نوزاد ضروری است.

 

شیشه‌شیر و سرشیشه

شیر مادر همواره بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد است. اما حتی اگر نوزادتان را فقط با شیر خودتان تغذیه می‌کنید، اگر بخواهید شیر خودتان را ذخیره کنید، به شیشه‌شیر و سرشیشۀ مناسب نیاز دارید. در حال حاضر شیشه‌شیرها در سه نوع شیشه‌ای، پلاستیکی و ترکیبی و در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی در بازار موجود هستند. استفاده از سرشیشه و شیشه‌های نامرغوب می‌توند مشکلات مختلفی همچون بروز عفونت‌های دهانی و ناهنجاری در رشد دندان‌ها را برای نوزاد ایجاد نماید. استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت در تولید این محصولات بسیار مهم می‌باشد. 

 

فرچهٔ مخصوص شستن شیشه‌شیر 

تمیز کردن صحیح و کامل  شیشه‌شیرها پس از استفاده، مخصوصاً انواع پلاستیکی آن بسیار حائز اهمیت است. بهتر است شیشه را با یک فرچۀ شیشه‌شیر یا اسفنج مناسب که به شیشه‌شیرآسیب  وارد نکند، آب گرم و کف بشویید و به خوبی آبکشی نمایید. عدم استفاده از شیشه شوی موجب ماندن اثرات شیر در نقاط خارج از دسترس شیشه شده و احتمال مسمومیت غذایی برای نوزاد را به وجود می‌آورد.

 

شیر خشک

گاهی شرایطی پیش می‌آید که مادران ناچار به استفاده از شیر خشک برای نوزاد خود می‌شوند. در این شرایط با انتخاب شیر خشک مناسب می‌توانید از تامین نیازهای ضروری نوزاد خود اطمینان حاصل کنید. شرایط نگهداری مناسب از عوامل مهمی است که از بروز مشکلات گوارشی و مسمومیت ناشی از مصرف شیر خشک در نوزادان جلوگیری می‌کند. البته خرید مولتی ویتامین های ضروری را تحت نظر پزشک فراموش نکنید.

با تهیه شیر خشک‌ها از داروخانه علاوه بر اطمینان از شرایط نگهداری آن‌ها می توانید با مسئول فنی در مورد انتخاب شیر خشک مناسب مشورت نمایید. 

 

قطره ویتامین دی، آهن و مولتی ویتامین

شیر مادر منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد کودک است. نوزاد از بدو تولد تا 6 ماهگی به دریافت هیچ‌گونه ویتامینی جز ویتامین د نیاز ندارد. اما پس از 6 ماهگی به دنبال رشد کودک و افزایش نیاز او به ویتامین‌ها و مواد معدنی دریافت آهن و در مواردی مولتی ویتامین ضروری می‌باشد. از نظر کیفیت تفاوتی بین برندهای داخلی نبوده و همگی دارای مقدار مورد نیاز روزانه کودکان هستند. عدم دریافت ویتامین دی و آهن موجب بروز مشکلات فراوانی همچون کم خونی، اختلال در رشد و پوکی استخوان در کودکان می‌شود.

تب سنج و دماسنج

تب یکی از روش‌های دفاعی بدن از خود در برابر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌باشد. کودکان به سادگی دچار تب می‌شوند اما  تب لزوماً نشان دهنده بیماری نیست.

اگر حرارت بدن ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد، معمولاً این امر را تب محسوب می‌کنند. درجه حرارت بدن می‌تواند بین کودکان تفاوت داشته باشد. آنچه اهمیت دارد این است که حال عمومی کودک در هنگام تب  چگونه است.

برای کودکان در سنین مختلف افزایش درجه بدن تا حد مشخصی می تواند آسیب رسان باشد:

تب ۳۸ درجه و بالاتر در کودکان زیر ۳ ماه

تب ۳۸.۲ درجه و بالاتر در کودکان ۳ تا ۶ ماه

تب ۳۸.۸ درجه و بالاتر در کودکان بالای ۶ ماه

در این شرایط وجود تب سنج در خانه جهت تشخیص میزان درجه حرارت بدن و انجام اقدام مناسب ضروری است. تب سنج‌ها در انواع مختلف دیجیتال، جیوه ای و نواری پلاستیکی در داروخانه‌ها عرضه می شوند.

 

 

https://lh3.googleusercontent.com/30ckOyYHMIqs_rHohtQ6X-FS1CqiQOdboGTLS1nbV1l7XklF0JvhBkhXRYytjJwZPr3PmcLKwREA17rQvwYGuDEYV_hJYmvtgJRDHbW9_GX3NPbPiBCdSqlw6Y5kiNQZfXAudbh0=s0

مولتی ویتامین شیردهی

از جمله موارد ضروری که لازم است پس از زایمان به آن توجه داشته باشید تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن مادر می‌باشد. در دوره باردای و شیردهی نیاز بدن به دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی افزایش میابد. درصورت رژیم غذایی نامناسب و عدم دریافت مولتی ویتامین ‌ها مادران با مشکلات زیادی همچون دردهای استخوانی، گرفتگی عضلانی، کم خونی و پوکی استخوان مواجه می‌شوند. لذا در اولین روزهای پس از زایمان به فکر خرید مولتی ویتامین مناسب برای خود باشید.

مکمل‌های گیاهی

اغلب مادران پس از زایمان با مشکلاتی همچون افزایش وزن و یا کمبود حجم شیر روبرو هستند. خرید قرص های  گیاهی برای لاغری و افزایش حجم و کیفیت شیر از متداول‌ترین علل مصرف این مکمل‌ها در مادران می‌باشد. اما باید توجه داشته باشید  که تمام مکمل‌های گیاهی بی ضرر نبوده و بهتر است قبل از مصرف با دکتر داروساز و یا پزشک خود مشورت نمایید.

 

پوشک

انتخاب برند مناسب برای پوشک کردن نوزاد از چند جهت مهم است. اول اینکه استفاده از مواد بی کیفیت در تهیه پوشک احتمال بروز عفونت و حساسیت در نوزاد را افزایش می‌دهد. دوم اینکه پوشک‌های که متناسب با فیزیک پای کودکان ساخته نشده‌اند موجب بروز ناهنجاری‌ در ساختار استخوان پای کودکان می‌شود. بهتر است دربارۀ نوع پوشک‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید از قبل تصمیم بگیرید و چند بسته در خانه داشته باشید، زیرا در طول هفته‌های اول، هر روز بین ۱۰ تا ۱۲ پوشک استفاده خواهید نمود. 

 

دستمال‌ مرطوب 

 دستمال‌های مرطوب بدون بو و عطر گزینه مناسبی جهت تمیز ‌کردن پای کودک هنگام تعویض پوشک هستند. این دستمال‌ها را می‌توانید ازمراکز قابل اعتماد تهیه کنید و هنگام خرید آنها بهتر است به فروشنده‌ها اطلاع دهید که برای تمیز کردن پای نوزادان به آن احتیاج دارید. وجود ترکیباتی مانند زینک، آلوئه ورا و ویتامین های A و E در این دستمال‌ها از بروز التهاب و حساسیت در نوزاد جلوگیری می‌نماید. استفاده از کرم مرطوب کننده در تمام طول سال به نرمی و لطافت پوست شما کمک می کند و از خشکی پوست جلوگیری می کند

 

پماد برای درمان ادرار سوختگی

بسیاری از مادران با مشکل ادرار سوختگی نوزادان مواجه شده‌اند. قرمزی و التهاب ناحیه پوشک از علائم ادرار سوختگی است که می‌تواند برای نوزاد بسیار آزار دهنده باشد. در صورت ادرار سوختگی استفاده از یک ترکیب ضد التهاب گیاهی که می‌توان به سادگی از داروخانه تهیه نمود بسیار کمک کننده است.