ارمنستان یکی از کشور‌هایی به‌حساب می‌آید که در زمینه گردشگری و جذب توریست پیشرفت زیادی داشته و با سرعت در حرکت است. هر‌ساله مسافران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های ارمنستان با تور ارمنستان علی بابا یا به‌صورت شخصی به این ‌کشور زیبا سفر می‌کنند. یکی از ویژگی‌های جالب ارمنستان که باعث شده سلیقه‌های مختلف را به خود جذب کند، غنی بودن آن از جاذبه‌ها و دیدنی‌های مختلف است.

جاذبه‌های تاریخی متنوع، امکانات روز تفریحی دنیا و طبیعت زیبا از دلایلی هستند که ارمنستان در زمینه گردشگری موفقیت بالایی داشته است. در این‌ مقاله می‌خواهیم درباره آثار و دیدنی‌های تاریخی ارمنستان و ایروان مطالبی را بیان کنیم تا بتوانید از آن‌ها برای برنامه‌ریزی بخش دیدنی‌های تاریخی سفر خود استفاده کنید. پس اگر دوست دارید درباره جا‌های تاریخی ارمنستان بدانید، با ما تا پایان این‌ مطلب همراه باشید.

دیدنی‌های تاریخی ارمنستان

اگر بخواهیم به‌طور‌کلی درباره جاذبه‌های تاریخی ارمنستان صحبت کنیم، می‌توانیم به تعدادی از آثار قدیمی اشاره کنیم. مسافران زیادی برای تماشای این ‌آثار از کشور‌های دور و نزدیک به ارمنستان سفر می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم بخشی از زمان سفر خود را به کشف تاریخ ارمنستان و وقایع گذشته آن اختصاص دهید. این ‌موضوع باعث می‌شود با فرهنگ و مردم آن بیشتر آشنا شوید.

کلیسا‌های معروف و بزرگی در ارمنستان وجود دارند که دیدن آن‌ها، خاطرات زیبایی را به سفر شما اضافه خواهد کرد. جالب است بدانید اولین کشوری که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد، ارمنستان بود. از‌‌جمله کلیسا‌های معروف کشور، مواردی مانند کلیسای کاتولیک (مریم مقدس) ایروان، کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر، کلیسای جامع سارکیس مقدس و کلیسای سنت آستواتساتین نورک قابل اشاره هستند.

موزه‌های ارمنستان

موزه‌ها بخش مهمی از دیدنی‌های تاریخی هر‌‎کشوری هستند که مسافران را در ساعاتی کم با چندین سال یا چندین هزار سال تاریخ آن‌ کشور آشنا می‌کنند. ارمنستان هم موزه‌های غنی و بزرگی دارد که بازدید از آن‌ها نه‌تنها برای علاقه‌مندان به موزه، بلکه برای همه افراد جذابیت خواهد داشت. اگر با تور ارمنستان سفر می‌کنید، حتما از مسئولان تور خود درباره موزه‌ها و برنامه زمان‌بندی برای بازدید از آن‌ها سوال کنید.

http://file.tesmino.ir/reportage/35491463/image_7fce3e4a98d34c454add82ec904657d7d9121136.jpg

از‌جمله موزه‌های معروف و محبوب ارمنستان می‌توان مواردی مانند موزه هنرهای معاصر کافسجیان، موزه ماتناداران، موزه سرگئی پاراجانف، موزه ساریان، موزه تاریخ و موزه آثار چوبی را نام برد. در ادامه درباره تعدادی از آثار تاریخی با جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد تا بهتر بتوانید راجع‌به بازدید از آن‌‌ها تصمیم‌گیری کنید.

دژ اربونی

اگر به ارمنستان سفر می‌کنید و دوست دارید از بنا‌های تاریخی آن بازدید داشته باشید، حتما در برنامه خود وقتی را به تماشای دژ یا قلعه اربونی اختصاص دهید. این ‌قلعه را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌هایی دانست که به دست بشر ساخته شده است. بسیاری از مورخان قدمت این بنای باستانی را که به حدود 782 سال قبل از میلاد مسیح بر‌می‌گردد، هم‌زمان با شروع فعالیت شهر ایروان می‌دانند. این‌قلعه توسط پادشاه اربونی ساخته شده و در‌گذشته مرکزی به‌منظور حفاظت از شهر بوده است.

البته از این‌قلعه به‌عنوان مرکز مذهبی پادشاهی هم استفاده می‌کردند. در قلعه اربونی تالار بزرگی وجود دارد که ظاهرا در گذشته از آن برای برگزاری جلسات و رویداد‌های مهمی استفاده شده است. نقاشی‌هایی روی دیوار‌های تالار وجود دارند که بخشی از آن‌ها مرمت شده‌اند. این ‌نقاشی‌ها موضوعاتی مانند شکار و کشاورزی را در بر دارند که در‌واقع تمدن باستان اورارتو را نشان می‌دهد.

مسجد آبی

مسجد آبی یکی از دیدنی‌های تاریخی زیبا در ارمنستان است. مسافران زیادی برای بازدید به آن سر می‌‎زنند و زیبایی آن را در‌عین سادگی تماشا می‌کنند. مساجد بزرگ‌تر و مجلل‌تری هم در ارمنستان وجود دارد؛ اما زیبایی این مسجد نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است.

مسجد آبی در زمان پادشاهی ایران بر ارمنستان و قرن هجدهم ساخته شده است. البته در‌حال‌حاضر دیگر مسجد جامع‌ها در ارمنستان تخریب یا رها شده‌اند و مسجد آبی تنها مسجد جامع ارمنستان به‌حساب می‌آید.

http://file.tesmino.ir/reportage/35491463/image_ca8bba3aa3374c725594e86b277967aa0d5fbfb5.jpg

معبد گارنی

همان‌طورکه گفته شد، ارمنستان اولین کشوری است که دین مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد. یکی از یادگاری‌هایی که از قبل از دوران مسیحیت برای ارمنستان باقی مانده، معبد گارنی است. حتی تصویر این ‌معبد سال‌ها روی بعضی از اسکناس‌های ارمنستان وجود داشت و این‌ موضوع نشان می‌دهد که این ‌بنا اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در ارمنستان دارد.

معبد گارنی در گذشته محلی برای نیایش و عبادات مهر‌پرستان بود یعنی افرادی که میترا ایزد ایران باستان را می‌پرستیدند. این‌ معبد در روستای گارنی واقع شده که خود در 36 ‌کیلو‌متری ایروان است. اگر با تور ایروان به ارمنستان سفر کرده‌اید، راه زیادی تا معبد گارنی ندارید و به‌آسانی در دسترس شما قرار دارد.

کلام آخر

در این‌ مقاله درباره تعدادی از آثار تاریخی ارمنستان صحبت کردیم؛ اما آثار تاریخی و دیدنی‌های ارمنستان به همین چند‍‌مورد ختم نمی‌شود و شما انتخاب‌های زیادی برای بازدید خواهید داشت. تعدادی از آثار تاریخی دیگری که در تور ارمنستان می‌توان از آن‌ها بازدید کرد عبارت هستند از: صومعه گغارد، موزه تاریخ ایروان و موزه‌های دیگر ارمنستان، خانه اپرا و...

توصیه می‌شود قبل از سفر حتما درباره آن‌ها مطالعه کرده یا از راهنمای تور خود درباره آثار و دیدنی‌ها سوال کنید.