حتما تا به حال آوازه غذاهای بی‌نظیر شمالی به گوشتان خورده است. 2 استان مازندران و گیلان، بیشترین شهرت را در گوناگونی غذاهای محلی دارند. غذاهای شمالی یک ترکیب جادویی از رنگ، بو و طعم هستند که حس بسیار شگفت‌انگیزی به آدم القا می‌کنند. حیف است اگر به شهرهای شمالی کشور سفر کنید و لذت خوردن غذاهای محلی و خوش‌مزه هر شهر را از خودتان دریغ کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با چند نمونه از معروف‌ترین غذاهای شمالی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مرغ ترش

مرغ ترش یا ترش مرغ یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار استان‌ گیلان است. طعم‌دهنده‌های اصلی این غذا، سیر و نارنج است که باعث طعم بسیار منحصربه‌فرد این غذا می‌شوند. این غذای محلی گل سر سبد سفره‌های مردم شمال است و در بیشتر جشن‌ها و مراسم‌های مهم از جمله شب یلدا و عید نوروز سرو می‌شود. خوب است بدانید که استفاده از سبزیجات معطر، نقش بسیار مهمی در طبخ این غذا دارد. این سبزی‌ها که معمولا در استان‌های شمالی کشور یافت می‌شوند؛ شامل تره، جعفری، گشنیز، نعنا، شوید، برگ سیر، خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی است.

بیج بیج

بیج بیج یا واویشکا یکی غذای بسیار ساده و درعین حال لذیذ در استان مازندران است. مواد اصلی بیج بیج شامل گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی است. این غذا در استان‌های شمالی معمولا به همراه برنج کته سرو می‌شود. اما اگر دوست دارید از آن به عنوان یک غذای سبک و حاضری استفاده می‌کنید؛ می‌توانید آن را با نان نوش جان کنید. زمانی که خسته از مسیر سفر به شهر مقصد می‌رسید؛ پس از اجاره ویلا در شمال و مستقر شدن در ویلا حتما گرسنه هستید. چه چیزی بهتر از آن که این غذای راحت و سبک را در ویلا برای خودتان تهیه کنید و از طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید.

اسپناساک

شاید اسم این غذا در نگاه اول برای شما عجیب باشد. اما اسپناساک همان خورش اسفناج است که در مازندران با مواد اولیه گوشت، اسفناج، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج پخته می‌شود. همانطور که می‌دانید پایه اصلی برای این غذا، اسفناج است. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که عطر و طعم اسفناج با ذائقه شما هم‌خوانی دارد؛ حتما در سفر به شمال به سراغ این غذای محبوب بروید. خوب است بدانید که این غذا پروتئین بسیار بالایی دارد و سرشار از ویتامین، کربوهیدرات، سدیم، آهن، فسفر و کلسیم است.

آغوز مسما

عطر و طعم جادویی آغوز مسما، هر فردی را مجذوب خودش می‌کند. این غذای بسیار مقوی و خوش‌مزه از ترکیبی از گوشت اردک، گردو، شکر و رب انار است. این غذای محلی مخصوص استان مازندران به ویژه شهر چالوس است. پس اگر می‌خواهید این غذای شگفت‌انگیز و اصیل شمالی را امتحان کنید؛ همین حالا برای اجاره ویلا در چالوس یا دیگر شهرهای استان مازندران اقدام کنید و اولین قدم برای این سفر خوش‌مزه را بردارید.

باقلاقاتق

کمتر کسی است که تا به حال اسم باقلاقاتق را نشنیده باشد. این غذای معروف شمالی که از باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید تهیه می‌شود؛ محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران دارد. این غذا در بیشتر شهرهای استان گیلان سرو می‌شود؛ اما تبحر آشپزهای رشت و بندر انزلی در طبخ باقلاقاتق مثال‌زدنی است. این غذا معمولا به همراه برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌شود. عطر و طعم بی‌نظیر سیر و شوید تازه به کار رفته در این غذا، هوش را از سر آدم می‌برد. اگر قصد سفر به شهرهای استان گیلان را دارید؛ می‌توانید پس از اجاره ویلا در بندر انزلی یا دیگر شهرهای این استان، سری به رستوران‌های معروف این شهرها بزنید و از طعم این غذای شگفت‌انگیز لذت ببرید.

 

پیدا کردن اقامتگاه مناسب؛ دغدغه همیشگی مسافران

در این مقاله شما را با چند مورد از غذاهای سنتی و اصیل استان‌های شمالی ایران آشنا کردیم. قطعا بعد از دیدن و شنیدن درباره این غذاها، دوست دارید که هرچه سریعتر طعم شگفت‌انگیز آن‌ها را بچشید. توجه داشته باشید که خوردن غذاهای خوش‌مزه و لذیذ، تنها یک بخش از جذابیت‌های سفر به شمال است. با سفر به این مناطق می‌توانید انواع تفریحات هیجان‌انگیز را تجربه کنید و از طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیر آن لذت ببرید.

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای سفر، پیدا کردن یک اقامتگاه امن و مناسب در شهر مقصد است. یکی از آسان‌ترین و به‌صرفه‌ترین شیوه‌های رزرو اقامتگاه و ویلا، مراجعه به سایت‌های گردشگری است. با استفاده از رزرو آنلاین ویلا دیگر خبری از مراجعه حضوری و سر زدن به بنگاه‌های مختلف نخواهد بود. تنها با چند کلیک ساده در اینترنت می‌توانید اقامتگاه ایده‌آل خودتان را پیدا کنید و در مدت زمان کوتاهی آن را رزرو کنید.

از چه سایتی برای رزرو ویلا در شمال استفاده کنیم؟

یکی از معتبرترین درگاه‌های رزرو آنلاین ویلا و آپارتمان، سایت میمهان شو است. این سایت در زمینه اجاره آپارتمان، ویلا، هتل و اقامتگاه‌های بومگردی در سراسر کشور فعالیت می‌کند. برای رزرو ویلا در شمال کافی است وارد سایت میهمان شو شوید و با وارد کردن شهر مقصد و تاریخ سفرتان، جست‌وجو برای پیدا کردن محل اقامت را آغاز کنید. سایت میهمان شو با جست‌وجوی پیشرفته، تمامی مواردی که با شرایط شما هم‌خوانی داشته باشد؛ به شما پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید به راحتی گزینه‌های موجود را با هم مقایسه کنید و پس از مطالعه کامل امکانات هر ویلا یا آپارتمان، اقامتگاه ایده‌آل خود را انتخاب و رزرو کنید. سایت میهمان شو دارای نماد اعتماد الکترونیک است و شما را در تمامی مراحل سفرتان پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی سایت میهمان شو در طول اقامت به صورت 24 ساعته همراه شما خواهد بود و آماده پاسخگویی به سوالات و رفع مشکلات شما است. آیا تا به حال برای رزرو آنلاین ویلا یا سوئیت از میهمان شو استفاده کرده‌اید؟ فراموش نکنید تجربه‌ها و نظرات خودتان را برای ما کامنت بگذارید.