آیا از آمار مبتلایان به اختلالات تیروئیدی، قلبی عروقی و سرطان‌ها بخصوص سرطان دهانه رحم مطلع هستید؟ می‌دانید که چند درصد از مردم جهان از بیماری‌های شایعی که نام بردیم رنج میبرند و گروهی حتی از ابتلای به آن بی‌خبرند؟ اما با انجام به موقع آزمایش و تشخیص زودهنگام احتمالا می‌توان در بیشتر موارد به بهبودی کامل دست یافت.

به گزارش پارس نیوز امروز برخی از آزمایشات بیش از دیگر روش‌های تشخیصی مورد توجه قرار می‌گیرند و از اهمیت بالاتری نیز برخوردارند. از جمله این آزمایش‌های تشخیصی می‌توان به آزمایش تیروئید، آزمایش D-dimer، آزمایش ویتامین D و تست پاپ اسمیر اشاره نمود. شاید این موارد به یکدیگر مرتبط نباشند اما هریک در حوزه تشخیصی و درمانی خود فوق‌العاده تاثیرگذار هستند و می‌توانند روند پیشرفت و درمان را تغییر دهند.

0

آزمایش تیروئید چیست و آیا در منزل قابل انجام است؟

آیا می‌دانید که کنترل عملکردهای نرمال اندام‌های مهمی همچون کبد، مغز، پوست، کلیه‌ها و قلب به تیروئید این غده کوچک زیر گلو وابستگی دارد؟ آزمایش تیروئید به همین علت از اهمیت بالایی برخوردار است. کارکرد غده تیروئید بر کنترل دمای بدن، کنترل کلسترول، چاقی و لاغری، تنفس و ضربان قلب و حتی چرخه قاعدگی در زنان فوق‌العاده تاثیرگذار است.

زمانیکه هورمون تیروئید زیاد ترشح شود، پرکاری تیروئید و زمانیکه کم‌تر از سطح نرمال ترشح شود، کم کاری تیروئید تلقی می‌شود. معمولا پرکاری و کم کاری تیروئید همراه با علائمی شایع و روشن است که می‌توان از میانشان به لرزش دست‌ها، ریزش مو، چاقی و لاغری غیرطبیعی، تپش قلب نامنظم، بلند شدن ناخن‌ها با سرعت غیرطبیعی، خشکی پوست و افسردگی اشاره کرد.

با انجام آزمایش تیروئید طبیعتا متخصص خیلی راحتتر می‌تواند نوع اختلال تیروئید را تشخیص دهد و روش درمانی موثر را تجویز کند. انجام این آزمایش در منزل نیز ممکن است و برخی از مراکز خدمات آزمایشگاهی در منزل نیز می‌توانند این آزمایشتان را انجام دهند.

1

آزمایش D-dimer چیست و آیا در منزل قابل انجام است؟

آزمایش D-dimer آنجا اهمیت پیدا می‌کند که قرار باشد متخصص اختلال عروق را تشخیص دهد و متوجه شود که آیا لخته خون در عروق وجود دارد یا خیر. آزمایش D-dimer یکی از روش‌های موثر برای شناسایی لخته خون در عروق است و تحت شرایط خاصی توسط متخصص درخواست می‌شود.

این آزمایش به روش خونگیری انجام می‌گیرد و قابل انجام در منزل نیز هست، بنابراین ضرورتی ندارد که حتما جهت انجام این آزمایش به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کنید، این آزمایش توسط شرکت‌های خدمات درمانی و آزمایشگاهی همچون هوم کا نیز در منزل انجام می‌گیرد. با استفاده از این آزمایش متخصص می‌تواند آمبولی ریه و ترومبوز سیاهرگ عمقی را تشخیص دهد.

لازم به ذکر است که شاید در موارد دیگری نیز پزشک با مشاهده علائمی خاص انجام این آزمایش را ضروری بداند. گاهی افزایش D-dimer به دلایلی غیر از لخته خون است. ممکن است فرد باردار باشد، بیماری کبدی داشته باشد، دچار عفونت شده باشد، سیگار بکشد یا دچار خونریزی معده شده باشد.

معمولا همراه با تست D-dimer چند آزمایش دیگر نیز به عنوان آزمایش‌های مکمل انجام می‌گیرند. تست PTT، تست PT و تست فیبروژن از جمله مواردی هستند که احتمالا در نسخه آزمایش شما در کنار D-Dimer خواهند آمد.

2

آزمایش ویتامین D چیست و آیا در منزل قابل انجام است؟

آزمایش ویتامین D زمانی ضرورت پیدا می‌کند که پزشک نسبت به کمبود این ویتامین در بدن فرد مشکوک شده باشد. خوب است بدانید که در بدن شما 7 نوع ویتامین D وجود دارد و ویتامین‌های D3 و D2 از همه مهم‌تر هستند. بیشتر افراد و بخصوص بانوان از کمبود ویتامین D رنج میبرند اما از آن اطلاع ندارند.

این ویتامین برای استخوان‌ها و عضلات نقش حیاتی ایفا می‌کند، بویژه اگر زنی باردار باشد حتما باید سطح ویتامین D بدن را در حالت نرمال حفظ کند تا فرزندش با عضلاتی سالم و قوی متولد شود. این آزمایش به روش خونگیری انجام می‌گیرد، بنابراین در منزل نیز قابل انجام است. اغلب زمانی پزشک این آزمایش را درخواست می‌کند که بیمار علائم شایعی همچون مشکلات قلبی عروقی، اختلال هورمونی، ضعف سیستم ایمنی، پوکی استخوان، آلزایمر و ... داشته باشد.

پارس نیوز افزود، البته باید متذکر شویم که خیلی از علائم کمبود ویتامین دی علامت محسوب نمی‌شوند و خود بیماری بشمار می‌روند و حتما باید تحت درمان قرار بگیرند.

3

تست پاپ اسمیر چیست و آیا در منزل قابل انجام است؟

حتما می‌دانید که در عصر کنونی بیماری‌های زنان چه شیوع بالایی دارند و سرطان دهانه رحم یکی از انواع بیماری‌های خاص زنان بشمار می‌رود. تشخیص سرطان دهانه رحم ممکن نیست مگر با انجام آزمایشات لازم و تخصصی. تست پاپ اسمیر یکی از روش‌های دقیق و موثر در تشخیص سرطان دهانه رحم بشمار می‌رود.

تست پاپ اسمیر به اینصورت است که باید مقداری از سلول‌های دهانه رحم با استفاده از اپلیکاتور برداشته شود. این نمونه آزمایشگاهی از بخش قله مانند احم که داخل واژن قرار دارد برداشته می‌شود. با تشخیص بموقع سرطان دهانه رحم فرصت پزشک برای انتخاب روش درمانی موثرتر بیشتر می‌شود و البته پاسخگویی به روش درمانی نیز مثبت‌تر خواهد بود.

تست پاپ اسمیر را در منزل نیز می‌توانید انجام دهید، اگر از خدمات تست پاپ اسمیر در منزل استفاده کنید. مراکز خدمات آزمایشگاهی و درمانی همانند هوم کا این خدمات را در منزل به شما ارائه می‌کنند.

تست پاپ اسمیر به صورت دوره‌ای انجام می‌گیرد و در حالت نرمال بهتر است که بانوان از سنینی مشخص انجام دوره‌ای آن را جدی بگیرند. توصیه متخصصین زنان و زایمان این است که بانوان از سنین 22 یا 21 تست پاپ اسمیر بدهند. در حال حاضر باور به اینکه تنها زنان متاهل ملزم به انجام تست پاپ اسمیر هستند منسوخ شده و حتی بانوان یائسه نیز لازم است این تست را تکرار کنند.

4

چگونه می‌توانیم آزمایشات را بدون ترس و در محیط امن خانه انجام دهیم؟

حضور در آزمایشگاه این روزها نتنها دشوار شده است که کار چندان عقلانی بنظر نمی‌رسد، چراکه تجمع انسانی در این مراکز فوق‌العاده بالاست و خود ممکن است احتمال انتقال بیماری‌های عفونی را افزایش دهد، بنابراین چه بهتر که در منزل آزمایش را انجام دهید.

مزیت انجام آزمایش در منزل این است که بیمار نیاز به جابجایی ندارد، محیط خانه آرام است و فرد دچار تنش و استرس نمی‌شود و حتی برای دریافت جواب نیز لازم نیست به آزمایشگاه مراجعه کند. برای انجام آزمایش در منزل شما می‌توانید با کارشناسان هوم‌کا به شماره 02191025595 در ارتباط باشید.