مهاجرت

امروزه مهاجرت یکی از راه‌های رسیدن به شرایط زندگی بهتر و یا پیدا کردن کار با حقوق و مزایای بهتر است. البته این در‌صورتی است که پروسۀ مهاجرت را به درستی طی کنیم و برای این گام بزرگ در زندگی خود، برنامه‌ریزی داشته باشیم.

کار در خارج

بسیاری از ما از شرایط کاری فعلی خود راضی نیستیم. شاید انتظار درآمد بهتری را داریم و شاید هم مورد قدرناشناسی کارفرمای خود واقع شده‌ایم. شاید هم می‌خواهیم زندگی و کار در یک فرهنگ و یک کشور دیگر را تجربه کنیم. کار در خارج تابع شرایط و ضوابط خاص خود است. برای پیدا کردن کار در خارج می‌توان از مؤسساتی که این خدمات را به‌صورت بین‌المللی ارائه می‌دهند، استفاده کرد.

k1

مبحث کار در خارج یک مبحث بزرگ و گسترده است و شامل تمام کشورهای خارجی و قاره‌های جهان یعنی آمریکا، آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه می‌شود. در حال حاضر برای ایرانیانی که به‌دنبال کار در خارج هستند، بهترین گزینه‌ها مهاجرت به کانادا (ویزای کانادا)، استرالیا و کشورهای حوزۀ شینگن مانند آلمان، اتریش و فرانسه هستند.

مهاجرت کاری به کشورهای اروپایی

برای مهاجرت به کشورهای قارۀ اروپا، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها پیدا کردن کار در کشورهای مزبور و مهاجرت کاری به آنهاست. البته باید به این نکته توجه داشت که وقتی به عنوان یک مهاجر غیراروپایی برای کار سفر می‌کنید، اولویت جذب نیرو با شهروندان بومی آن کشورها و کسانی است که کارت اقامت آن کشور را دارند.

به همین جهت است که باید برای کار در خارج یک رزومۀ کاری و تحصیلی قوی داشته باشید. همچنین قبل از اقدام برای مهاجرت، باید مطمئن شوید که تخصص و حرفۀ شما در کشور مقصد موردنیاز است و قرار نیست با مهاجرت بدون مطالعه، در یک کشور غریب بیکار بمانید و یا مجبور به کارهایی شوید که در شأن شما نیستند.

بنابر قوانین اتحادیۀ اروپا و حوزۀ شینگن، شهروندان اروپایی نیاز به دریافت ویزای کار ندارند اما متقاضیان کار در خارج که شهروند اروپایی نیستند، باید برای مهاجرت جهت کار به کشورهای این منطقه، ویزای کار دریافت کنند.

k2

پیش‌نیازهای کار در خارج

یک مورد مهم برای کار در خارج گرفتن جاب آفر است. برای جاب آفر لازم است فرد متقاضی همان‌طور که گفتیم از طریق مؤسسات مهاجرتی و یا مؤسسات کاریابی بین‌المللی اقدام کند و با قرار دادن رزومه و ایجاد یک پروفایل شغلی در سایت‌های کاریابی، برای خود یک کار پیدا کند. پس در واقع برای مهاجرت کاری به کشورهای حوزۀ شینگن، دو چیز نیاز داریم: جاب آفر و ویزای کار اروپا یا ویزای شینگن.

مهاجرت به فرانسه

مهاجرت به فرانسه از طرق مختلف ممکن است. در ابتدا لازم است همۀ این روش‌ها بررسی شوند و پس از انتخاب روش ایده‌آل برای خود، وارد پروسۀ مهاجرت و آماده کردن مدارک مربوطه شوید.

دو گزینۀ بسیار خوب برای مهاجرت به فرانسه، مهاجرت از طریق کار و از طریق تحصیل هستند. البته برای کسانی که سرمایۀ بالایی دارند، مهاجرت به فرانسه از طریق سرمایه گذاری نیز گزینۀ خوبی خواهد بود.

مهاجرت به فرانسه از طریق کار

در هر حال، اگر کار در خارج را جزء برنامه‌های خود قرار داده‌اید، یکی از گزینه‌ها، مهاجرت به فرانسه برای کار است. پروسۀ مهاجرت به فرانسه برای کار، مشابه بسیاری از کشورهای حوزۀ شینگن است.

اول از هر کاری برای مهاجرت به فرانسه و به‌طور کل مهاجرت به اروپا برای کار، لازم است با کارفرمایان و شرکت‌های اروپایی (فرانسوی) که به‌دنبال نیروی کار خارجی می‌گردند، ارتباط برقرار کنید. همان‌طور که گفته شد، بهترین راه برای پیدا کردن کارفرمایان خارجی (فرانسوی) و ارتباط با آنها، استفاده از مؤسسات کاریابی بین‌المللی است. البته یک کار راحت‌تر این است که به مؤسسات خدمات مهاجرتی مراجعه کنید و با ارائۀ مدارک و رزومۀ خود، پیدا کردن کار در خارج و پروسۀ مهاجرت کاری را به آنها بسپارید.

مهاجرت به فرانسه و تسلط به زبان فرانسه

یکی از عوامل تأثیرگذار در زمان انتخاب کشور و بازار کار اروپا برای کار در خارج و مهاجرت، زبان بومی مورد استفاده در آن بازار کار است. به‌عنوان نمونه باید پذیرفت که اگرچه تسلط به زبان انگلیسی ویژگی بسیار خوبی است، اما اگر قصد مهاجرت به فرانسه برای کار را دارید، دانش زبان انگلیسی به‌اندازۀ تسلط به زبان بومی این کشور، یعنی زبان فرانسه کارآمد نخواهد بود.

k3

برای تعامل با کارفرما و پیدا کردن یک وجه و موقعیت در بازار کار فرانسه، تسلط به زبان فرانسوی یک ضرورت است. می‌توان دوره‌های زبان فرانسه را در خود ایران طی کرد و یا می‌توان با گرفتن یک ویزای موقت، این دوره‌ها را در خود کشور فرانسه گذراند. طبیعی است که هرکدام از این روش‌ها هزینه‌های مربوط به خود را دارند.

مهاجرت به فرانسه و نرخ بیکاری در این کشور

مردم فرانسه به مردم همیشه معترض معروف هستند. اگر به اخبار و رخدادهای جهانی توجه داشته باشید، می‌بینید که هر چند وقت یک‌بار، مردم این کشور معترض یک قانون یا آئین‌نامه یا ... هستند. با این همه، نرخ بیکاری در کشور فرانسه بالا نیست و بازار کاری خوبی برای مهاجران خارجی قانونی دارد. پلیس این کشور، به‌شدت با مهاجران غیرقانونی برخورد می‌کند و به همین دلیل باید برای مهاجرت به فرانسه از راه‌های قانونی اقدام کرد تا دچار مشکل نشد.

روش استخدام نیروی کار خارجی توسط شرکت‌های فرانسوی

بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا در کشور فرانسه هستند. این شرکت‌ها درصورتی می‌توانند یک نیروی کار خارجی را استخدام کنند که در ابتدا به مدت سه ماه در فرانسه آگهی کار بدهند و درصورت پیدا نشدن فرد مناسب و موردنظرشان در کشور فرانسه، به‌مدت سه ماه در حوزۀ اتحادیۀ اروپا آگهی استخدام خود را منتشر کنند. این شرکت‌ها اجازه‌ دارند بعد از این سه ماه، در صورت پیدا نشدن نیروی کار مطلوب در حوزۀ اروپا، از طریق مؤسسات کاریابی بین‌المللی برای جذب نیروی کار خارجی که شرایط موردنظر آنها را داشته باشد، اقدام کنند. فردی که برگزیده می‌شود، دعوت‌نامۀ کار دریافت می‌کند.

فرد متقاضی مهاجرت به فرانسه از طریق کار، با این دعوت‌نامه وارد کشور فرانسه می‌شود و درصورتی که بتواند 5 سال در کشور فرانسه بماند، می‌تواند برای گرفتن اقامت دائم و بعد از اقامت دائم، برای تابعیت کشور فرانسه اقدام کند.

 

بلوکارت

برای کار در خارج (حوزۀ اروپا) و مهاجرت به فرانسه می‌توان از طریق گرفتن بلوکارت اقدام کرد. برای گرفتن بلوکارت، تسلط به زبان انگلیسی و کشور مزبور، داشتن مدارک تحصیلی بالاتر از فوق‌لیسانس و داشتن سابقۀ کاری خوب امتیازهای خوبی محسوب می‌شوند. شخص موردنظر باید به رقم حقوقی سالانه 53 هزار یورو برسد تا بتواند برای بلوکارت اقدام کند.

سایر روش‌های مهاجرت به فرانسه

کشور فرانسه، جزء کشورهایی است که بسیاری از ایرانیان تمنای دیدن، زندگی و کار در آنجا را دارند. روش‌های مختلفی برای مهاجرت به فرانسه وجود دارد که در اینجا مهاجرت به فرانسه از طریق کار را بررسی کردیم. یک روش خوب دیگر برای مهاجرت به فرانسه، مهاجرت تحصیلی است اما مدت اقامت در فرانسه برای تحصیل تابع دوره‌های تحصیلی است که دانشجو برمی‌گزیند و در مقایسه با مهاجرت کاری، نوعی مهاجرت موقت به‌شمار می‌رود.

مهاجرت به فرانسه از طریق سرمایه‌گذاری، ویژۀ کسانی است که سرمایۀ خوبی دارند. این افراد می‌توانند در کشور فرانسه با ثبت شرکت و یا کارآفرینی، اقامت بگیرند. البته این کار تابع شرایط و ضوابط خاص خود است که لازم است به‌طور جداگانه به آنها پرداخته شود.

 

جمع‌بندی

در مجموع، این روزها سخن از مهاجرت و کار در خارج بسیار زیاد است. دلایل بسیاری برای این مساله وجود دارد اما نکتۀ مهم اینجاست که برای مهاجرت و کار در خارج نیاز به برنامه‌ریزی و پول است. مهاجرت یک پروسۀ ارزان نیست و تک‌تک گام‌های آن نیاز به هزینه کردن دارد.