در نظافت خانه یکی از چیزهایی که نمی‌توان هیچ گاه آن را نادیده گرفت، لکه‌ها هستند. همه ما بخش زیادی از زمان را بر روی مبلمان منزل می‌گذرانیم و به خصوص زمانی که در خانه کودک هم داشته باشیم باید بیشتر مراقب مبل‌ها باشیم.  لکه‌هایی که بر روی مبلمان ایجاد می‌شوند از جنس و انواع مختلفی می‌توانند باشند. چربی و روغن، خط خودکار، سوختگی،  آبمیوه  و دیگر انواع لک از متداول‌ترین لکه‌ها بر روی مبلمان هستند.

یکی از مهم‌ترین اصولی که در پاک کردن لکه‌ها نباید فراموش کنید، آن است که برای پاک کردن لکه نباید به سراغ آب خیلی گرم بروید زیرا این کار به تثبیت لکه‌ها کمک می‌کند. همچنین به خاطر داشته باشید که بهتر است لکه‌ها را زودتر تمیز کنید تا موجب بد شکل شدن مبلمان شما نشوند. در ادامه به چند روش برای از بین بردن لکه‌ها از روی مبلمان خانه می‌پردازیم.

پاک کردن لکه از روی مبل پارچه‌ای

گاهی اوقات از خرید برخی از انواع مبل راحتی شیک و یا کلاسیک با ظاهر زیبا ولی رنگ روشن به دلیل ترس از لک شدن و معلوم شدن آن صرف نظر می‌کنیم. مبلمان استیل یا راحتی و مدرن امروزی رویه‌هایی دارند که به سادگی قابلیت تمیز شدن دارند و شما می‌توانید با تنوع قیمت بسیاری آنها را خریداری کنید؛ بنابراین نگران این مسئله نباشید.

  • برای آنکه بهتر بتوانید لکه ایجاد شده بر روی مبل پارچه‌ای را تمیز کنید، بهتر است به سراغ جوش شیرین بروید. این محلول خانگی باید با کمی سرکه، آب ولرم و مقدار کمی مایع ظرفشویی ترکیب شود. در این روش شما همزمان از قدرت تمیز کنندگی جوش شیرین، سرکه و مایع ظرفشویی استفاده می‌کنید. با این روش حتی سمج‌ترین لکه‌ها هم پاک می‌شوند.
  • پیش از این کار حتما با یک جارو برقی یا دستمال نخی خشک باقی مانده لکه یا گرد و غبار موجود بر روی مبل را پاک کنید. با یک پارچه تمیز از محلول به بخشی از مبل که در معرض دید نیست بزنید و اگر رنگ پارچه دچار تغییر نشد، آن را به آرامی بر روی لکه بمالید. بعد از پاک کردن لکه بهتر است محل آن را با پارچه‌ای تمیز خشک کنید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. از این روش می‌توانید برای تمیز کردن لکه بر روی مبل نانو، تمیز کردن مبل مخمل و غیره هم استفاده کنید.

پاک کردن لکه آب از روی مبل

شاید فکر کنید آب لکه‌ای بر روی مبل شما ایجاد نمی‌کند. اما این تصور صحیح نیست، زیرا آب به دلایل مختلف و بالا بودن میزان املاح موجود در آن می‌تواند بر روی مبل شما لکه‌هایی را ظاهر کند. شما می‌توانید برای پاک کردن آن از آب با املاح کمتر مانند آب سماور استفاده کنید. کمی محلول الکل و نمک هم برای پاک کردن لکه آب می‌تواند موثر باشد. پس از پاک شدن لکه، می‌توانید از دستمال نم دار و سپس دستمال خشک استفاده کنید. اگر باز هم لکه آب باقی ماند که احتمال آن بسیار کم است، می‌توانید از یک پاک کننده ملایم مانند مایع ظرفشویی برای از بین بردن آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه بر روی مبل چرمی

xq2

مبلمان چرمی بعد از مبلمان پارچه‌ای دارای محبوبیت بسیاری هستند. در این مدل از مبلمان هم برای پاک کردن انواع لکه باید ابتدا از یک حوله تمیز برای گردگیری استفاده کنید. برای پاک کردن این لکه‌ها بهتر است به سراغ الکل بروید. تنها لکه جوهر است که به راحتی از روی جنس چرمی پاک نمی‌شود. البته برای آن هم می‌تواند به مقدار مساوی آب و سرکه و مقدار کمی روغن زیتون را مخلوط کرد. سپس با دستمال لکه را به آرامی پاک و سپس آن را خشک کنید. اگر چرم مبلمان شما مصنوعی باشد، می‌توانید از واکس مبل چرم مصنوعی هم کمک بگیرید.

پاک کردن لکه رنگ

اگر لک ایجاد شده بر روی مبلمان شما از رنگ باشد، باید هر چه سریعتر برای پاک کردن آن اقدام کنید، زیرا این گونه لکه‌ها به سرعت خشک و ماندگار می‌شوند. شما برای این کار می‌توانید یک محلول مایع ظرفشویی و آب سرد یا محلول شامپو فرش و آب تهیه کنید و با استفاده از کمی استون ( حتما باید آن را روی قسمتی که دیده نمی‌شود، قبلا امتحان کنید) یا گاهی با کمک الکل، لکه رنگ موجود را با استفاده از یک پارچه حوله‌ای پاک کرده و سپس آن را کاملا خشک و تمیز کنید.

پاک کردن لکه خودکار از روی مبل

برای پاک کردن لکه خودکار باید ابتدا پارچه مبل را کمی خیس کنید، سپس روی آن نمک پاشیده و با پنبه جای لک خودکار را تمیز کنید. کار دیگری که برای پاک کردن این نوع لکه‌ها می‌توانید انجام دهید، آن است که از مخلوط آمونیاک و گلیسیرین استفاده کنید. بعد از استفاده از این ترکیب و از بین رفتن لکه خودکار از روی مبل، محل را باید با آب و پودر دستی حتما شستشو دهید. برای مشاهده روش‌های بیشتر به صورت مرحله به مرحله به این لینک مراجعه کنید.

پاک کردن لکه ناشی از سوختگی بر روی مبل

xq3

اگر سوختگی ایجاد شده بر روی مبل به اندازه‌ای نباشد که موجب از بین رفتن الیاف پارچه آن مانند سوراخ شدن و غیره شود، شما می‌توانید از آب و گلیسیرین، آب و مواد شوینده مایع، آب و جوش شیرین، آب و پراکسید هیدروژن(حتما قبلا تست شود) استفاده کنید. این روش‌ها به صورت کامل لکه را از بین نمی‌برند، اما تا حدود زیادی آن را کمرنگ می‌کنند.

پاک کردن لکه چربی از روی مبل

لکه چربی معمولا به راحتی به خصوص از روی مبل چرمی پاک می‌شود. اما برای پاک کردن آن از روی مبل پارچه‌ای یا ابریشمی می‌توانید از یک کاغذ خشک کن بر روی لکه استفاده کنید و سپس اتو را روی آن بگیرید. در این صورت لکه به وجود آمده پاک می‌شود. البته باید دقت داشته باشید که در هنگام لکه بری، نباید اتو به صورت مستقیم بر روی پارچه مبل قرار بگیرد و حتما باید از یک واسطه برای آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه میوه از روی مبل

لکه میوه معمولا از رایج‌ترین لکه‌های ایجاد شده بر روی مبلمان است و به همین دلیل هم توصیه ما برای جلوگیری از آن استفاده از کاور لوازم خانگی است. شما می‌توانید با استفاده از کاور مبل در انواع ژله‌ ای و یا پارچه ‌ای که دارای قیمت‌ های متفاوتی هستند و یا کاورهای آماده با قیمت ارزان در بازار از ایجاد لکه بر روی آنها جلوگیری کنید. اما با این حال در صورت ایجاد لکه میوه می‌توانید از مخلوط آب و الکل 90 درصد به نسبت مساوی استفاده کرده و لکه را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.