به گزارش پارس نیوز، 

بدون شک زیبا ترین و جذاب ترین، بخش یک لوستر کریستالی، تشعشع نور در گوی ها، حباب ها و دیگر اجزای کریستالی  آن است. اما متأسفانه در بسیاری از نقاط کشور ما گرد و غبار زیادی در هوا معلق است، به همین خاطر لوستر های کریستالی به سرعت کثیف شده و نمای اولیه ی خود را از دست می دهند.این در حالی است که لوسترهای کریستالی و چلچراغ ها یکی از بهترین نمونه های لوستر برای استفاده در سالن پذیرایی به حساب می آیند.

از طرفی، بسیاری از افراد تمیز کردن لوسترهای کریستالی را یک کار وحشتناک و زمانگیر می پندارند، حتی خیلی از مردم به همین دلیل در خرید این لوستر ها، که نقش به سزایی هم در دکوراسیون منزل دارند، تردید می کنند.

اما اگر با فوت و فن های تمیز کردن لوسترهای کریستالی آشنا شوید خواهید دید که این کار چندان هم که به نظر می رسد، مشکل نیست. خصوصا با در نظر گرفتن این نکته که، کریستال های با کیفیت خوب ساخته شده در ده سال اخیر، دارای پوششی هستند که برای خنثی کردن گرد و غبار استفاده می شود، در نتیجه نیاز به تمیز کردن کمتری دارند.

در این جا می خواهیم به شما دوستان عزیز انواع  تکنیک های بازیابی و تمیز کردن لوسترهای کریستالی را آموزش دهیم:

روش آسان و استفاده از دستمال نمناک:

بهتر است لوستر های کریستالی خود را هفته ای یک بار با دستمال نرم و نمدار تمیز کنید، با این کار لوستر شما برای همیشه تمیز است و رنگ و جلای آن ثابت می ماند،علاوه بر این مزایا، نیاز به تمیزکردن های بسیار وقت گیر و سخت هم از بین می رود. (دستمال های نانو به علت نرمی فوق العاده و همچنین قدرت پاک کنندگی بالا و  بر جای نگذاشتن الیاف و کرک  برای این کار بسیار مناسب هستند.)

نحوه تمیز کردن لوستر های کریستالی با استفاده از مخلوط آب و الکل:

روش آسان و سریع بعدی برای تمیز کردن لوسترهای کریستالی استفاده از مخلوط آب و الکل می باشد برای این منظور یک چهارم لیوان را الکل و مابقی را از آب پر کنید. سپس زیر لوستر خود ملافه ای بیندازید تا قطرات آبی که از گوی های لوستر ریخته خواهد شد، بر روی فرش تان نریزد.

لیوان حاوی سرکه و آب را بالا برید تا جایی که گوی های کریستالی به طور کامل در آن قرار بگیرند. بعد از گذشتن یک تا دو ثانیه، لیوان را به سمت گوی بعدی ببرید. در این روش، بهتر است بعد از خارج کردن گوی از لیوان از هیچ گونه دستمالی برای خشک کردن آن استفاده نشود و اجازه داده شود گوی های کریستالی به خودی خود خشک شوند. در این صورت گوی های کریستال بدون آنکه اثری از لک یا الیاف پارچه بر روی آن ها بماند، خشک خواهند شد.

برای قسمت های که تمیز کردن آن ها به این صورت امکان پذیر نیست، از دستکش استفاده کرده و انگشتان خود را با مایع درون لیوان خیس کرده و قسمت های مورد نظر را تمیز کنید.

استفاده از دستکش های پنبه ای:

شما می توانید به جای استفاده از دستمال از دستکش های پنبه ای استفاده کنید، با این کار کنترل و تسلط شما، بیشتر خواهد بود. یک دستکش را با اسپری های تمیز کننده لوستر یا شیشه پاک کن آغشته و آن را بر روی کریستال بکشید و از دستکش دیگر برای خشک کردن و تمیز کردن اسپری استفاده کنید. اگر لوستر شما بزرگ باشد یا کریستال های زیادی داشته باشد ممکن است به چند جفت دستکش نیاز داشته باشید.

به جای دستمال از دستکش های پنبه ای برای تمیز کردن کریستال استفاده کنید

اسپری کردن آب و صابون یا آب و آمونیاک:

در این مورد هم نیازی نیست، شما کریستال ها را از لوستر جدا کنید، بهتر است ابتدا برق لوستر را خاموش کنید و اطمینان حاصل کنید که لامپ ها در انژکتور های خود به اندازه ی کافی پیچ خورده اند تا آب وارد آن ها نشود. برای محافظت بیشتر، لامپ ها را با نایلون فریزر یا باند های پلاستیکی در اطراف پایه پوشش دهید.

ملافه یا حوله ای را زیر لوستر خود پهن کنید، تا قطرات آب را جذب کند. سپس مخلوط آب آمونیاک ( یک چهارم آمونیاک و سه چهارم آب مقطر ) یا آب و صابون داغ را بر روی تمامی قسمت های لوستر خود به صورت گسترده اسپری نمایید، اجازه دهید، پاک کننده به سادگی و با تمامی گرد و غبار ممکن از تمامی اتصالات  نور سقوط کند، سپس آب ولرم را نیز به صورت گسترده بر روی لوستر کریستالی خود اسپری کنید، به طوری که تمامی مواد شوینده را شستشو دهد و از روی لوستر سقوط کند. اگر تصمیم به خشک کردن لوستر خود دارید، حتما از دستمال های نانو برای این کار استفاده کنید.

نکته ای که باید در اینجا رعایت کنید این است که از روشن کردن لوستر خود تا چند ساعت اجتناب کنید، تا در صورت خیس شدن احتمالی سیم های برق خشک شوند.

مخلوط آب آمونیاک یا آب و صابون را بر روی تمام قسمت لوستر به صورت گسترده اسپری نمایید

جدا کردن قطعات کریستالی و شستن آن ها:

اگر مدت ها است که لوستر شما تمیز نشده است و گرد و غبار خاک یا چربی بسیاری بر روی آن انباشته شده است، چاره ای ندارید جز باز کردن قطعات کریستالی لوستر. این کار کمی زمان گیر و خسته کننده می باشد اما رضایت و نتیجه ی نهایی، تمامی خستگی شما را از تن تان بیرون خواهد آورد.

برای این کار ابتدا برق لوستر را خاموش کنید و پتوی ضخیمی را زیر لوستر خود پهن کنید تا در صورت افتادن احتمالی قطعات کریستالی مانع از شکستن یا لب پریدن آن ها شود. سپس نردبانی بر زیر لوستر خود قرار دهید و قطعات کریستالی آن را جدا کنید.

اگر گرد و غبار خاک یا چربی بر روی لوستر است، چاره ای جز باز کردن قطعات کریستالی لوستر ندارید

مخلوطی از آب و مایع ظرفشویی، تهیه کنید. (برای جلای بیشتر کریستال های خود می توانید بر این محلول سرکه سفید نیز اضافه کنید.) کریستال های لوستر را برای مدت نیم ساعت در این محلول قرار دهید و سپس آن ها را با آب ولرم آبکشی نمایید و بر روی ملافه ی نرم و تمیزی بگذارید. بعد از خشک شدن قطعات کریستالی و تمیز کردن قسمت های فلزی لوستر، قطعات کریستالی آن را وصل کنید و از نما و درخشندگی لوستر خود لذت ببرید.

نکات مهمی که در تمیز کردن لوسترهای کریستالی باید به آن دقت شود.

هرگز برای تمیز کردن یا دسترسی به هر دو طرف لوستر، آن را نچرخانید. این کار می تواند باعث ضعیف شدن اتصالات لوستر شود.

اطمینان حاصل کنید که از تمیز کننده هایی استفاده می کنید که  برای نوع فلز لوستر شما مناسب است، در غیر این صورت خطر تغییر رنگ یا تیره شدن قسمت های فلزی  وجود دارد.

برای تمیز کردن قطعات کریستالی لوستر هرگز از وایتکس یا دیگر شوینده های شیمیایی استفاده نکنید، زیرا به مرور باعث کدر شدن کریستال ها و از بین رفتن نمای آن ها می شود.

در صورت استفاده از نردبان، از ایمنی آن مطمئن شوید.

 

هرگز لوستر روشن را تمیز نکنید. این کار ممکن است موجب برق گرفتگی یا شکستن لامپ های لوستر شود.

به جز روش آب و سرکه به دلیل متفاوت بودن سختی آب در مناطق مختلف، بهتر است قطعات کریستالی لوستر را به صورت طبیعی خشک کنید تا لکه های آب بر روی آن باقی نمانند.