1

بر هیچ کس پوشیده نیست که محبوبیت پرینتر سه بعدی هم در خانه و هم در صنعت رو به افزایش است؛ البته این بدان معنا نیست که هیچ مانعی وجود ندارد که بتواند از علاقه مندان به این موضوع به عنوان سرگرمی جلوگیری کند: بزرگترین آن قیمت است؛ چاپگر سه بعدی خارجی در کشور بسیار گران است و وارد کردن آن خود مشکلی بزرگ محسوب میشود. مسئله دیگر هزینه متریال دستگاه هست که عمدتا وارداتی است و گاهی گران و نایاب میشود. به همین دلیل ، ما تصمیم گرفتیم راهنمای خرید چاپگر سه بعدی را با هزینه کم تهیه کنیم. ما همه چیز را از انتخاب چاپگر گرفته تا رشته ها تا نرم افزار ، پس از پردازش و موارد دیگر را بررسی می کنیم تا محدوده ای دقیق برای بهترین گزینه های ارزان قیمت برای چاپ سه بعدی در اختیار شما قرار دهیم.

برای کسانی که در زمینه پرینت سه بعدی چندان مسلط نیستند، مهم است که توجه داشته باشید که فناوریهای زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. FDM ، SLA ، SLS ، LPBF و موارد دیگر مزایا و معایب خود را دارند ، اما در این راهنما بیشتر بر FDM و SLA تمرکز خواهیم کرد (دو فناوری ای که در ایران قابل دستیابی هستند). از بین همه تکنیک ها، FDM یا پرینتر سه بعدی با متریال ترموپلاستیک در دسترس ترین گزینه برای کاربران روزمره و کارگاههای کوچک تا بزرگ است.

این نوع 3D Printer و ماده پلاستیکی آن اغلب هزینه کمتری نسبت به سایر همتایان خود دارند. نوع دیگر قابل دسترس در ایران چاپگرهای SLA است که نسبت به FDM گرانتر است چون ماده مصرفی آن رزین مایع میباشد.

بودجه لازم برای خرید پرینتر سه بعدی

عوامل مختلفی بر قیمت چاپگر تأثیر می گذارد:

اولین عامل، نوع فرایند 3D Print مورد استفاده است. بیشتر فناوری های صنعتی، به ویژه آنهایی که از فلز استفاده می کنند، گران تر هستند و در ایران شرکتهایی در حال بومی سازی این فناوری هستند. علاوه بر این، اندازه چاپگر نقش زیادی دارد. با این وجود، یافتن چاپگرهای سه بعدی رومیزی با کیفیت ایرانی که گارانتی داشته باشد با قیمت معقول با استفاده از فرایندهای FDM یا SLA کاملاً ممکن است. علاوه بر این ، اگر مایل هستید یک چاپگر سه بعدی را خودتان مونتاژ کنید ، کیت های DIY اغلب ارزان تر از دستگاه های مونتاژ شده هستند. با این حال، توجه داشته باشید که بسته به میزان مونتاژ مورد نیاز ، انجام آن چند ساعت طول می کشد و باید با اصول علم مکانیک و الکترونیک آشنا باشد وگرنه دستگاه شما خراب اسمبل شده و اغلب چاپ مشکل داری خواهد داشت. کیتهای پرینتر سه بعدی گارانتی ندارند و در صورت نیاز به سرویسکاری دردسر زیادی خواهید داشت.

ابتدا با چند پرینتر سه بعدی خارجی معرفی میکنیم که اگرچه وارد کردن آن به ایران غیرعقلانی است (بعلت هزینه گمرک و نبود گارانتی) ولی جهت بررسی قیمت و مقایسه با چاپگرهای سه بعدی ایرانی اطلاع از آن بد نیست.

3D printing on a budget

برای 3D Printer خارجی زیر 200 دلار  از نوع FDM، چند گزینه در دسترس است:

 Creality’s Ender 3 برای کسانی که ترجیح می دهند، چاپگر خود را با کیت DIY تنظیم کنند ، یکی از محبوب ترین ها در بازار است و با قیمت اولیه 155.00 دلار، براحتی می توان دلیل آن را فهمید؛ بطور کلی Creality یک چاپگر سه بعدی محبوب برای ماشینهای ارزان قیمت است که اکثر آنها را می توان به راحتی در سایت هایی مانند آمازون یافت.

یکی دیگر از تولید کنندگان چینی با چاپگرهای زیر 200 دلار Anycubic است که مونتاژ شده تحویل میشود ولی مثل بقیه انتظار کارایی با دوام و دقت چاپ بالا نداشته باشید.

Mega Zero 2.0 از میان دستگاه های FDM آنها فقط 189.00 دلار قیمت دارد ، اگرچه توجه داشته باشید که به مونتاژ نیاز دارد.

نکته: دوباره گوشزد میکنیم که وارد کردن این مارکها به ایران دردسر زیادی دارد (هزینه گمرک ایران که به قیمتهای دستگاه اضافه میشود و دردسرهایش را فراموش نکنید)، آن هم در شرایطی که شرکتهای ایرانی خوبی در داخل کشور هستند که سازنده چاپگرهای سه بعدی با کیفیت هستند و با همین رنج قیمت یا کمی بیشتر میتوانید یک 3D Printer خوب آماده کار و با گارانتی بخرید.

حالا چند نمونه دستگاه چاپگر نوع SLA در محدوده 200 دلار را معرفی میکنیم:

بعنوان مثال ، Anycubic از این نظر منحصر به فرد است که یکی از تنها شرکتهاییست که در کشورهای صنعتی دستگاههای SLA زیر 200 دلار عرضه کرده است:  Photon Zero  109.00 دلار  و Photon Mono  199.00 دلار  - هر دو 3D Printer نوع SLA مبتنی بر LCD هستند، اگرچه در مقایسه با بسیاری از چاپگرهای FDM در همان محدوده قیمت ، حجم ساخت آنها کمی کوچکتر است که البته در دستگاه های SLA رایج است (این نوع دستگاهها مخصوص قالبسازی دندان یا جواهر هستند که اندازه کوچکی دارند ولی دقت چاپ بسیار مهم است).

در بین قیمت پرینتر3بعدی ارزان برند Anycubic از سری Photon ، می توانید چاپگر Elegoo Mars UV Photocuring LCD MSLA 3D را هم پیدا کنید: با قیمت 149.99 دلار ، اندکی بزرگتر از مدل فوتون زیرو است ، هرچند کوچکتر از فوتون مونو.

اگر بودجه شما به 300 دلار می رسد ، انتخاب های بیشتری وجود دارد ، زیرا بسیاری از چاپگرهای سه بعدی "ارزان" در محدوده 200-300 دلار هستند.

بودجه لازم برای متریال مصرفی چاپگر سه بعدی

https://www.3dnatives.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Cura.png

چاپگرهای سه بعدی سرمایه گذاری بزرگی هستند که در کارگاهها سریعا با کارایی بالای خود و کمکی که به شما در تسریع روند ساخت میکنند، هزینه خود را پس میدهند، اما هزینه مواد برای کسانی که می خواهند تنها بعنوان سرگرمی به چاپ سه بعدی بپردازند کمی زیاد خواهد بود. علاوه بر این ، با چاپگرهای سه بعدی ارزان تر ، مواد مورد استفاده شما نیز محدود می شود زیرا فقط با رشته ها یا رزین های خاص سازگار میشوند.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که برخی از چاپگرها فقط با مواد شرکت خود سازگار خواهند بود (این مورد تنها در برندهای خارجی صدق میکند و دستگاههای سازندگان ایرانی این مشکل را ندارند خاطر داشته باشید که اغلب بین قیمت و خواص متریال 3d Print رابطه مستقیم وجود دارد؛ ارزان ترین مطمئناً برای کارهای فراتر از چاپ سه بعدی تفریحی مناسب نخواهد بود.

گفته می شود ، به احتمال زیاد اگر به دنبال مواد ارزان هستید ، رشته ترموپلاستیک فیلامنت، یعنی ABS ، PETG ، و PLA را خریداری می کنید. این چهار ماده رایج ترین در چاپ سه بعدی با خواص و مزایا و معایب مختلف هستند. آنها همچنین موادی هستند که اغلب با چاپگرها سازگار هستند ، PLA بویژه گسترده تر و ارزانترین است و می تواند با اکثر چاپگرهای سه بعدی FDM استفاده شود.

اگرچه رزین برای فرآیندهای SLA مبتنی بر لیزر می تواند بسیار گران باشد ، اما ماشین های موجود در این مقاله از فناوری LCD استفاده می کنند که نه تنها ماشین های ارزان تر، بلکه کاربرد رزین های ارزانتر را نیز امکان پذیر می کند. به عنوان مثال ، رزین چاپگر سه بعدی بدون اپوکسی Matterhackers MH Build Series برای بسته 1 کیلویی حدود 27.99 دلار است. به طور مشابه ، اگر چاپگر Anycubic را با 36 دلار اضافی خریداری می کنید ، می توانید یک بسته رزین 1 کیلویی را که مخصوص دستگاه های خود تولید کرده است خریداری کنید.

نکته: برای تمام فرایندهای چاپگرهای متریال رزینی SLA/DLP ، عملیات پولیشکاری پس از چاپ الزامی است. اگرچه گزینه های ارزان قیمت موجود است ، Anycubic یک ماشین شستشوی پولیش را تنها با 99 دلار ارائه می دهد که می تواند گزینه خوبی باشد. این دستگاه با اکثر دستگاه های SLA/DLP نیز سازگار است. همچنین می توانید پاک کننده رزین بخرید تا آن قسمت را خودتان بشویید ، این وسایل معمولاً حدود 10 دلار قیمت دارند. مرحله نهایی پخت رزینی است که همیشه به جعبه پخت UV نیاز دارد. اینها را می توانید با قیمت ارزان تری در آمازون بیابید ، زیرا بسیاری از مدل ها در این سایت حدود 40 دلار به فروش می رسند.

بودجه لازم برای نرم افزار چاپگر سه بعدی

44

 

یکی از ویژگی های خوب چاپ سه بعدی این است که بسیاری از نرم افزارهای لازم را می توان بصورت کاملا رایگان در اینترنت یافت! برای چاپ سه بعدی به نرم افزاری خاص نیاز است که کارش این است: مدل سه بعدی هر نرم افزار CAD را گرفته آنرا لایه لایه افقی برش میدهد (در اندازه های میکرونی) تا پرینتر سه بعدی بتواند این لایه ها را روی هم بسازد و درنهایت قطعه فیزیکی تکمیل شود،

به همین دلیل نرم افزارهای چاپگر سه بعدی بنام برش دهنده یا اسلایسر Slicer خوانده میشوند. خوشبختانه برای افرادی که قصد چاپ سه بعدی با کم بودجه را دارند ، برنامه های زیادی وجود دارد که برای مبتدیان آسان و کاملاً رایگان است ، از جمله برنامه های نرم افزاری که منبع باز هستند ، به این معنی که آنها دائماً به روز می شوند و بهبود می یابند میتوان به Cura Ultimaker Slicer اشاره کرد که در ایران نیز بسیار محبوب است و رایگان قابل دانلود میباشد.

بنابراین آیا واقعاً می توان با هزینه کم وارد چاپ سه بعدی شد؟

در مجموع، وقتی اصرار دارید که یک برند خارجی را بعنوان 3D Printer انتخاب کنید، حتی اگر از ارزان ترین آنها استفاده کنید ، چاپ سه بعدی همچنان یک سرگرمی گران قیمت است! فراتر از هزینه اولیه چاپگر سه بعدی ، باید به طور مداوم مواد خریداری شود که با گذشت زمان گران می شود.

با این حال، راه هایی برای کاهش هزینه های پرینتر سه بعدی وجود دارد:

اگر فقط به دنبال چاپ سه بعدی برای چند قطعه هستید آیا بهتر نیست بجای خرید یک پرینتر سه بعدی به مراکز خدمات پرینت سه بعدی داخل کشور مراجعه کنید؟ این شرکتها فایل سه بعدی شما را میگیرند یا حتی اگر فایل سه بعدی هم نداشته باشید برای شما طراحی را انجام داده، قطعه پرینت سه بعدی شده و سپس به آدرس شما ارسال میشود. دفاتر خدمات پرینت سه بعدی ایرانی خوبی بصورت آنلاین در اینترنت وجود دارند که قیمت را اعلام میکنند. آنها گزینه مناسبی برای زمانی هستند که شما فقط گاه به گاه به پرینت سه بعدی نیاز پیدا میکنید و می خواهید از فناوری خاصی استفاده کنید که در آن آموزش ندیده اید، یا میخواهید چاپ سه بعدی را برای کسب و کار خود امتحاان کنید. پس، خدمات چاپ سه بعدی راهی ایده آل برای اطمینان از پرینت سه بعدی با بودجه کم است ، زیرا به شما این امکان را می دهد تا با هزینه کمتری نسبت به ریسک سرمایه گذاری خرید دستگاه آن، کار خود را به نتیجه مطلوب برسانید.

5

در حالت دوم اگر کارهای مرتبط با چاپ شما زیاد است، خدمات پرینت سه بعدی دیگر جوابگو نبوده و هزینه سفارشات در درازمدت بسیار زیاد میشود، پس عاقلانه است که یک دستگاه چاپگر سه بعدی برای خودتان بخرید. چون هدف ما راهنمایی برای کاهش بودجه خرید پرینتر سه بعدی است، پیشنهاد میکنیم از برندهای خارجی صرف نظر کنید (اوضاع نابسامان نوسانات ارزی داخل کشور). بجایش به سازندگان خوب ایرانی مراجعه کنید که دستگاههایی خیلی بهتر از برندهای متفرقه 200 دلاری خارجی ساخته اند، گارانتی دارند و به شما مشاوره رایگان میدهند.

آیا علاقه مند هستید که با بودجه کمتری به پرینت سه بعدی بپردازید یا یک دستگاه پرینتر سه بعدی بخرید؟ برای مشاوره رایگان میتوانید با شرکت دانش بنیان توسعه گران بعد سوم ارتباط برقرار کنید تا به رایگان مشاوره دریافت نموده و بهترین شیوه ممکن برای توسعه کسب و کار خود را انتخاب کنید. اکنون آیا میخواهید تا چند قدم جلوتر از رقبای خود در بازار کاریتان حرکت کنید؟!

3DPE 3D Printers