به گزارش پارس نیوز ، این روزها اگر سری به بازار بزنیم باز هم صحبت از کمیاب و یا حتی نایاب شدن مرغ و افزایش چند هزار تومانی قیمت آن است. مرغی که به گفته مسئولان و متولیان آن در نه در تولید مشکلی وجود دارد و نه توزیع و نظارت آن و مصرف کننده مانده که اگر این صحبت مسئولان و متولیان درست است پس چرا هر از چندگاهی بازار مرغ دچار التهاب شده و تاوان آن را باید مصرف کننده بدهد.

استان گیلان که همیشه به عنوان قطب تولید مرغ در کشور مطرح بوده در روزهای اخیر شاهد کمبودها و یا به قول متولیان آن شاهد برخی نابسامانی‌ها در توزیع و نظارت بر عرضه مرغ در بازار است. شهروندان گیلانی که در روزهای گذشته خسته از حضور مسافران و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین اوج گیری دوباره کرونا هستند باید همانند ماه‌های پایانی سال گذشته و یا ماه‌های ابتدایی امسال برای تهیه چند عدد مرغ یا ساعت‌ها در صف بایستند و یا اگر هم نوبتشان شود با این جمله‌های تکرار که «به تعداد محدود می‌توانید مرغ بخرید» و یا «سهمیه کم بود مرغ تمام شد» مواجه شوند.

کمیاب شدن مرغ در قطب تولید/ دلالان در گیلان جولان می دهند

نظارتی که وجود ندارد

نعیم نزهتی، شهروند رشتی با اشاره به اینکه در دو روز گذشته مرغ در بازار کمیاب شده است،گفت: دو روز است که برای تهیه مرغ به بازار سر می زنم و با این جمله که مرغ نداریم مواجه می‌شوم.

وی افزود: اگر به گفته مسئولان ما قطب تولید مرغ هستیم پس چرا باید هر از چندگاهی یا در صف‌های طویل برای تهیه چند عدد مرغ باشیم یا همانند این روزها با کمبود مرغ مواجه شویم.

این شهروند رشتی با گلایه از نبود نظارت از سوی هیچ دستگاهی بر بازار مرغ، اضافه کرد: این روزهای مردم به اندازه کافی با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند حداقل مسئولان در زمینه تأمین کالاهای اساسی اقدامات لازم را انجام دهند که مردم با کمبود و یا دغدغه‌ای برای تهیه آنها مواجه نشوند.

قاسم احمدی دیگر شهروند رشتی که موفق به تهیه چند عدد مرغ شده بود نیز با اشاره به اینکه از صبح به چند مرکز فروش برای تهیه مرغ سر زده است، اظهار کرد: دیگر از خرید مرغ ناامید شده بودم که اتفاقی در مسیر مغازه‌ای را دیدم که چند نفر برای تهیه مرغ جلوی آن صف کشیده بودند.

وی با بیان اینکه در صف ایستادم که اگر نوبتم شد و مرغی وجود داشت حداقل دست خالی به منزل نروم، افزود: خوشبختانه در این مغازه موفق به خرید مرغ شدم اما به قیمت بیش از ۳۱ هزار تومان.

این شهروند رشتی ادامه داد: زمانی که دلیل کمبود مرغ را از فروشنده سوال کردم گفت عدم توزیع و نظارت مناسب یکی از دلایل است و دلیل دیگر هم می‌تواند این باشد که برخی به دنبال افزایش قیمت هستند و می‌خواهند با کمیاب کردن مرغ در سطح بازار به خواسته خود برسند.

قصور کمبود مرغ متوجه تولید کننده نیست

این در حالی است که رئیس اتحادیه مرغداران گیلان در گفتگویی اعلام کرده که قصور کمبود مرغ متوجه تولیدکنندگان نیست و باید نظارت قوی‌تری بر توزیع مرغ صورت بگیرد قصور کمبود مرغ متوجه تولیدکنندگان نیست و باید نظارت قوی‌تری بر توزیع مرغ صورت بگیرد.

مسعود گیاهی در این گفتگو با اشاره به تولید روزانه ۶۰۰ تن مرغ در استان گیلان، افزود: مصرف روزانه استان گیلان حدود ۳۰۰ تن است که ما مازاد تولید در استان داریم.

وی ادامه داد: مسئولان باید نظارت‌ها را قوی‌تر کنند تا کمبود مرغ بهانه‌ای برای افزایش قیمت ایجاد نکند.

برخورد با متولیان مسامحه کننده نظارت بر توزیع و افزایش قیمت مرغ

سید مهدی فلاح میری، دادستان مرکز گیلان نیز با بیان اینکه مدیریت در توزیع مرغ در چند روز اخیر به نحوه صحیح صورت نمی‌گیرد و بهانه‌ای برای سودجویان شده است، اظهار کرد: باید فرآیند توزیع مرغ از مبدا تا مصرف کننده با هماهنگی و نظارت تمامی دستگاه‌های متولی ساماندهی شود.

وی با ابراز نگرانی در خصوص کمبود و افزایش قیمت مرغ و چالش‌های پیرامون آن، تصریح کرد: استان گیلان یکی از قطب‌های تولید کننده مرغ در کشور بوده لذا بی تدبیری و عدم اقدام مؤثر و میدانی برخی مسئولین مربوطه باعث بی نظمی در توزیع و افزایش قیمت مرغ و نارضایتی مردم استان شده است.

دادستان مرکز گیلان با بیان اینکه نارضایتی‌ها ناشی از ترک فعل برخی مدیران و مسئولان متولی است، افزود: دستگاه قضائی بدون اغماض با مسببین برخورد قضائی خواهد کرد.

وی همچنین تأکید کرد: مسئولان امر با حضور میدانی خود در رفع مشکل و کنترل بازار اقدام نموده و صرفاً به آمارهای کاغذی اکتفا نکنند و مرغ‌هایی که با نهاده‌های نرخ دولتی تولید شده‌اند با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گیرند.

کمیاب شدن مرغ در قطب تولید/ دلالان در گیلان جولان می دهند

مشکلی در تولید مرغ نداریم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته شاهد جوجه ریزی خوب در سطح مرغداری‌های استان بودیم، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۵ میلیون قطعه جوجه در مرغداری‌های در حال پرورش است.

میر حجت علی اکبرنژاد با اشاره به اینکه گیلان دارای ۸۴۳ واحد مرغداری با ظرفیت بیش از ۱۹ میلیون قطعه است، افزود: با توجه به میزان جوجه ریزی که صورت گرفته پیش بینی می‌شود به طور میانگین روزانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن لاشه مرغ در کشتارگاه‌های گیلان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مرغ کشور در استان گیلان تولید می‌شود، گفت: میزان مصرف روزانه استان گیلان بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن است که از مجموع تولید مرغداری‌ها حدود ۵۰ درصد در استان و مابقی نیز به سایر استان‌ها به ویژه تهران و البرز ارسال می‌شود. میزان مصرف روزانه استان گیلان بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن است که از مجموع تولید مرغداری‌ها حدود ۵۰ درصد در استان و مابقی نیز به سایر استان‌ها به ویژه تهران و البرز ارسال می‌شود.

اکبرنژاد در ادامه با اشاره به تأمین ۱۰۰ درصدی نهادهای مرغداری‌های گوشتی در گیلان، ادامه داد: خوشبختانه در زمینه تأمین نهاده‌ها با مشکلی مواجه نشده‌ایم.

وی به موضوع کمبود و افزایش قیمت مرغ در بازار اشاره و با بیان اینکه مشکلی در تولید مرغ در استان گیلان نداریم، افزود: نبود نظارت مهم‌ترین دلیل این موضوع است.

خروج مرغ از استان دلیل کمبود و کمیاب شدن

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر به دلایل کمبود مرغ در بازار استان اشاره و اظهار کرد: مهمترین علت، خروج مرغ از گیلان به استان‌های قزوین، مازندران و اردبیل توسط دلالان است.

مهدی نقدی با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر بازار، ادامه داد: اداره بازرسی سازمان صمت گیلان روزانه چندین ماشین یخچال دار حامل مرغ را توقیف می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب برای فروش مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است، افزود: با توجه به رعایت این قیمت در بازار استان و عدم رعایت آن در بازار استان‌های همجوار دلالان برای کسب سود بیشتر مرغ را از استان خارج می‌کنند.

نقدی همچنین گفت: قطعه قطعه کردن مرغ توسط مرغداری‌ها و فروش همه اجزای مرغ یکی دیگر از دلایل کمبود مرغ کامل در مرغ فروشی‌ها است.