به گزارش پارس نیوز ،سردار محمدحسین حمیدی در نشست خبری که صبح امروز در محل ستاد راهور فاتب برگزار شد، به تشریح برخی از اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ پرداخت و گفت: با اتمام تعطیلات ۶ روزه، شهروندان باید بدانند که از امروز با عادی شدن ترددها وضعیت ترافیکی نسبت به چند روز قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌ ترافیک نیز از سر گرفته شده و طرح ممنوعیت تردد شبانه نیز به قوت خود ادامه دارد  و از ساعت ۲۲ تا سه بامداد اجرا می‌شود.

وی در مورد جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی نیز گفت: در ایام تعطیلات شش روزه به دلیل تعطیلی مراکز معاینه فنی، اعمال قانون صورت نگرفت، ما سعی می‌کنیم تا پایان امروز هم این خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه نشوند و یک روز هم ارفاق می‌کنیم اما با توجه به بازگشایی این مراکز لازم است خودروها حتما معاینه فنی دریافت کنند.

حمیدی در مورد اهم اقدامات پلیس راهور فاتب در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: ۹۸ هزار و ۳۱۱ موتورسیکلت سوار در قالب طرح "موتور یار " در سال جاری تحت آموزش قرار گرفتند که علی رغم افزایش استفاده از موتورسیکلت، باعث کاهش دو درصدی تصادفات موتور در سال جاری شده است.

وی ادامه داد: همچنین رفع ۷۶ نقطه حادثه خیز از ۵۳۵ نقطه شناسایی در سه ماهه نخست سال جاری انجام شده است.

به گفته رییس پلیس راهور ناجا، اجرای طرح برخورد با تخلفات" پوشش پلاک "نیز به جد ادامه دارد و تاکنون بیش از ۴۴ هزار و ۴۹۷ خودرو اعمال قانون و ۷۶۰ دستگاه وسیله نقلیه  توقیف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ رشد داشته است.

حمیدی از تشدید برخورد با تخلفات حادثه ساز معابر بزرگراهی با استفاده از تیم های نامحسوس جهت کاهش تصادفات نیز خبر داد و گفت:

۲۸۱۸ نفر از رانندگان پرخطر احضار شده و اخذ تعهد از آنان در قالب قرارگاه کنترل سرعت انجام شده است.

حمیدی در مورد ترخیص موتورسیکلت و خودروهای رسوبی با تسهیلات ویژه نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۸۹۳ موتورسیکلت و ۷۲۰  خودروی رسوبی ترخیص شده است.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: برخورد با تخلفات حادثه ساز ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. همچنین تصادفات منجر به فوت در ۳ ماهه نخست سال جاری برای سومین سال متوالی علی رغم افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی کاهش داشته است.

وی افزود: میانگین زمان رسیدگی به تصادفات از ۱۲ دقیقه به ده و نیم دقیقه کاهش یافته است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد موتورسواری زنان نیز گفت: معیار برای ما داشتن گواهینامه موتورسیکلت است و هر فردی که فاقد گواهینامه باشد با او برخورد می‌کنیم. در مورد موتورسواری زنان موارد محدود است که با آن برخورد شده و وسیله نیز توقیف شده است. اما هرکسی گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد می‌تواند با موتور رانندگی کند.

تشویق مامورانی که رشوه دریافت نمی کنند

حمیدی در پاسخ به پرسشی در مورد صحت عمل عوامل پلیس راهور تهران بزرگ و برخورد با دریافت رشوه گفت: این موضوع یک بحث دو طرفه است و هم با رشوه‌دهنده و هم با رشوه گیرنده برخورد می‌شود. البته برای تشویق عدم دریافت رشوه از مامورانی که رد رشوه کنند، تقدیر می‌شود.

وی در مورد برخی مصادیق رشوه نیز گفت: اخیرا رد رشوه و امتناء از دریافت گردن بند طلا به میزان ۹ گرم به عنوان رشوه از یک راننده در قبال چشم پوشی از تخلفات بود که این موضوع رد شده و افسر پلیس راهور تهران بزرگ مورد تشویق قرار گرفت.

حمیدی اضافه کرد: همچنین رد رشوه به میزان دو میلیون تومان در قبال چشم پوشی از تخلف سرعت و سبقت راننده گزارش شده بود که این مورد هم به مرکز قضایی معرفی و افسر پاکدست پلیس راهور تهران بزرگ مورد تشویق قرار گرفت.

اعلام برنامه های پلیس راهور تهران

حمیدی درباره برنامه های آتی کوتاه مدت پلیس راهور گفت: ساماندهی ناوگان حمل بار شهر تهران، ایمن سازی و آرام سازی معابر حادثه خیز شهر تهران و آموزش رانندگان سرویس مدارس با توجه به احتمال بازگشایی مدارس از جمله این اولویت‌هاست.

 رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره برنامه های آتی بلند مدت نیز گفت: تغییر نگرش حاکم بر مدیریت شهری شهروندان از  خودرو محور به انسان محور، هدف گذاری کاهش ۱۰ درصدی تصادفات و سوانح ترافیکی، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل پاک، ایمن سازی ، آرام سازی و حذف نقاط حادثه خیز  از طریق اصلاح هندسی و رفع کامل نقاط حادثه ساز، برنامه ریزی در خصوص تهیه سند جامع مدیریت بحران های ترافیکی از جمله این برنامه‌هاست.

حمیدی درباره قطع برق نیز گفت: ما به دنبال جدا شدن سیستم برق چراغ‌های راهنمایی از سیستم برق مسکونی و شهری هستیم تا با قطع برق مشکل ترافیکی پیش نیاید.

اولویت پلیس برای برخورد با پلاک های مخدوش

حمیدی درباره برخورد با پلاکهای مخدوش نیز گفت: برخورد با پلاکهای مخدوش جزو اولویتهای ما است و ماموران پلیس با این موضوع برخورد می‌کنند. یکی از مسیرهای دور زدن قانون دستکاری پلاک است که در این حوزه، هم همکاران و هم دوربینهای شهری و برون‌شهری، اعمال قانون را صورت می‌دهند.

رییس ‌پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: وقتی پلاک دستکاری شود، برای فردی که تخلفی نداشته جریمه صادر می‌شود، لذا باید آنقدر هزینه تخلف توسط ما و مرجع قضائی بالا رود که حق از فرد دیگری ضایع نشود، برخی از جرائم اشتباهی صادر شده مربوط به دستکاری پلاک است، مراکز رسیدگی ما در این موضوع فعال هستند و به این موارد رسیدگی می‌کنند همچنین با متخلفان بدون اغماض برخورد می‌شود.

وی در مورد سنگ فرش خیابان‌ها نیز گفت: بخشی از این اقدام درخواست خود پلیس است و در بسیاری از کشورها هم این موضوع وجود دارد و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در برخی از تقاطع ها این سنگفرش جایگزین خطوط عابر پیاده شده است که هنگام بارندگی ها لغزنده می شود و در برخی از معابر نیز از سنگفرش ها برای آرام سازی ترافیک استفاده شده است چرا که در این شرایط دیگر یک خودرو نمی تواند با سرعت بالا در معابر تردد کند البته ممکن است در برخی از معابر این امر به درستی اجرا نشده باشد، اما ماهیت سنگفرش آن چیزی است که گفته شد و هدف ما از اجرا نیز همین امر است.

حمیدی درباره مشکل قطعی برق نیز گفت: همکاران من سعی کردند تا با حضور به موقع خود این مشکل را حل کنند و خوشبختانه ما مشکلی در وقوع حوادث نداشتیم. از طرف دیگر ما با نورافشانی در مناطق کور و تاریک مانند زیر پل ها امکان مخفی شدن افراد معلوم الحال را نیز از بین برده ایم.

 کاهش روند فوتی های ناشی از تصادفات طی سه سال متوالی

وی با بیان اینکه امسال پلیس راهور برای سومین سال متوالی روند کاهش فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی را داشت، گفت: حفظ این روند بسیار دشوار است به ویژه آن‌که تعداد وسایل نقلیه و کاربران ترافیک نیز افزایش یافته است.

حمیدی ادامه داد: به عنوان مثال در اوج ترافیک حدود ۲۳۰۰ تصادف جرحی و خسارتی در تهران داریم این در حالیست که بالغ بر ۵۰۰۰ تقاطع چراغ‌دار و ۲۰ میلیون سفر در روز در پایتخت صورت می گیرد.

ساماندهی حمل و نقل باری در پایتخت از اهداف پلیس راهور

وی درباره ساماندهی حمل و نقل باری که یکی از اهداف پلیس راهنمایی و رانندگی است، گفت: دراین زمینه همچنان مشکلاتی وجود دارد و ما جلساتی را با شهرداری، صنوف و... برگزار کرده ایم. برابر قانون مسئولیت این موارد در شهر بر عهده شهرداری است و پلیس صرفا ناظر است.

آموزش به رانندگان سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید

حمیدی درباره طرح آموزش به رانندگان سرویس های مدارس نیز که یکی دیگر از اهداف پلیس اعلام شد، اظهارکرد: طبق پیش بینی های ما بازگشایی مدارس از ابتدای مهرماه قطعی است و این موضوع می تواند سبب افزایش حجم ترافیک به ویژه در صبحگاه شود. در این راستا نیز برنامه ریزی های خود را برای ساماندهی سرویس های مدارس آغاز کرده ایم.

تمهیدات ترافیکی پلیس برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری

رییس ‌پلیس راهور تهران بزرگ در مورد برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری و تمهدیدات ترافیکی آن نیز گفت: برای این موضوع نیز که نیازمند برنامه ریزی های خاص است اقدامات لازم انجام شده است و جزئیات آن نیز اعلام می شود. امیدوارم در اجرای این طرح نیز مردم همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این نشست به ضرورت نگاه انسان محورانه به شهر به جای نگاه خودرومحور تأکید و اظهارکرد: ساخت بزرگراه و آزادراه تا زمانی که مشکل ترافیکی را حل کند، مناسب است اما نه اینکه تمام عرصه ها را در اختیار خودرو قرار دهیم چرا که در این صورت انسان محورکردن شهر کار دشواری خواهد بود. باید در تمام عرصه ها به انسان محوری شهر توجه داشته باشیم و این موضوع از مطالبات اصلی مردم است.

حمیدی در مورد احداث مسیرهای ویژه دوچرخه در سطح شهر نیز گفت: این طرح خوبی است که باید ادامه پیدا کند. حالا ممکن است از حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه که بیش از ۴۵۰ کیلومتر آن خوب است در موارد معدودی مشکلاتی وجود داشته باشد که ما باید این را حل کنیم.

وی در مورد اصلاح خط کشی معابر پس از ایجاد خطوط دوچرخه نیز گفت: اگر نیاز به اصلاح در خط کشی ها باشد حتما این موضوع نیز از سوی شهرداری انجام خواهد شد.