سایت  فیام موتور فروشنده تجهیزات صنعتی دارای یکی پرکاربردترین ابزار های انتقال قدرت گیربکس صنعتی است که در واقع خود در انواع مختلفی موجود می باشد که هر کدام بر اساس نوع آن کاربرد های مختلفی دارد از پر استفاده ترین گیربکس ها میتوان به مدلهای حلزونی و خورشیدی اشاره کرد .

از گیربکس حلزونی در صنایع ماشین سازی ، صنایع دارویی ، صنایع پتروشیمی ، صنایع غذایی وغیره استفاده میشود. و گیربکس خورشیدی در صنایع مکانیک ، صنایع غذایی ، صنایع شیمیایی و و عموما کارخانه های بزرگ  مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد نحوه عملکرد گیربکس ها باید گفت که این قطعات در واقع ماشین هایی هستند که برای انتقال توان مکانیکی از یک منبع تولید توان و همچنین به یک مصرف کننده و برآورده ساختن گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید با فیام موتور تماس بگیرید.

1

اجزای تشکیل دهنده گیربکس های صنعتی

گیربکس صنعتی دارای قطعات مختلفی می باشد که از این قطعات می توان به چرخ دنده ها، پوسته گیربکس، شافت های ورودی و خروجی، بیرینگ یا یاتاقان، نشت بند یا کاسه نمد، درپوش کنترل روغن و بازبین.

در توضیح چرخ دنده ها باید گفت که اصلی ترین جز گیربکس ها چرخ دنده ها می باشد که بسته به نوع گیربکس ها نوع و جنس آن متفاوت خواهد بود.

پوسته گیربکس که در واقع چرخ دنده ها در درون آن قرار می گیرند و جنس آن نیز از چدن ریخته گری شده می باشد.

در مورد شافت های ورودی و خروجی باید بگوییم که شافت ها هم می توانند به صورت سوراخ و هم به صورت شافت باشند و معمولا جنس آن ها نیز از فولاد است.

بیرینگ و یا یاتاقان نیز به عنوان یک نگهدارنده برای تحمل بار های شعاعی و یا محوری شافت های گیربکس استفاده می شوند.

نشت بند و کاسه نمد نیز برای محافظت از یاتاقان ها یا بیرینگ ها استفاده می شود که عوامل خارجی مثل گرد و غبار وارد آن نشود. علاوه بر این برای نگهداری از روغن داخلی پوسته مورد استفاده قرار می گیرد.

2

گیربکس خورشیدی چیست؟

گیربکس خورشیدی در واقع یکی از جدیدترین گیربکس ها در عرصه صنعت می باشد و جز گیربکس صنعتی می باشد. علت نام گذاری این گیربکس به خورشیدی تنها به دلیل نحوه قرار گرفتن چرخ دنده ها و حرکت آن می باشد.

از این گیربکس برای انتقال بیشترین گشتاور در کم حجم ترین ابعاد ممکن استفاده می شود. این محصول شامل قطعات مختلفی از جمله یک دنده خورشیدی، یک رینگی و یک قفسه نگهدارنده می باشد.

در اصل نحوه عملکرد گیربکس خورشیدی به گونه ای است که چرخ دنده ها روی هم لغزیده می شوند و حول محور میانی دنده خورشیدی دوران را انجام می دهد. گیربکس های خورشیدی بر اساس اتصال خود نیز در انواع مختلفی موجود می باشند که عبارت هستند از:

گیربکس خورشیدی به صورت هالو شافت ورودی، فلنچ دار، پایه دار، تک خار، شافت ماده

از کاربرد های این محصول می توان به مواردی مثل استفاده از این محصول در میکسر های صنایع آب و فاضلاب، میکسر قیر، صنایع معدنی، توربین های بادی، آسیاب خردکن مواد معدنی، نوار نقاله، صنایع بسته بندی و... اشاره کرد.

گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی در واقع جز گیربکس صنعتی می باشد که به عنوان یکی از پرکاربردترین و ارزان ترین گیربکس های موجود در بازار می باشد که در بسیاری از دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی سبک کاربرد دارد.

این گیربکس که به آن گیربکس مکعبی هم گفته می شود وظیفه انتقال نیرو توسط دو چرخ دنده را بر عهده دارد. دلیل نام گذاری این گیربکس به حلزونی به دلیل شباهت آن به حلزون می باشد البته این نوع گیربکس در شکل های مکعبی نیز موجود می باشد.

جنس بیشتر این گیربکس ها از چدن یا آلومینیوم می باشد که مقاومت بالایی را در برابر لرزش و یا تکان های دستگاه از خود نشان می دهد. همچنین این محصول از یک محور و چرخ دنده برنزی و یا آلومینیومی حلزونی شکل تشکیل شده است که در برابر شرایط سخت مقاومت بالایی را دارا می باشد.

گیربکس حلزونی بر اساس ظاهر به دسته های مختلفی تقسیم می شود و در شکل های دایروی، کتابی و مکعبی موجود می باشد. این گیربکس همان طور که گفته شد کاربرد های زیادی دارد و جز یکی از پرکاربردترین گیربکس صنعتی می باشد. در مورد برخی از کاربرد های این محصول می توان به استفاده از آن در صنایع کاشی، و سرامیک، بالابر ها، نوار نقاله ها، آسیاب های کوچک، کمرسور ها، پمپ های سیلندری، صنایع غذایی، صنایع نانوایی، کوره های صنعتی، هواکش ها، ماشین های آجرزنی و بلوک زنی، خوردکن ها، میکسر های بتن و... اشاره کرد.