تجهیزات ترافیکی برای مدیریت ترافیک معمول ، روزانه در جاده ها، شهر و سیستم های بزرگراهی استفاده می شود. یک چراغ راهنمایی یا یک سیگنال در یک تقاطع جریان روان ترافیک را از طریق مناطق خاص تضمین می کند.

هنگام راه اندازی دانشگاه ، مرکز خرید یا پارکینگ بزرگ ، ایمنی ترافیک به عهده برنامه ریز پروژه است. کنترل عالی ترافیک از گردش تا تابلو مهم است. خوشبختانه ، در اکثر مراکز و  مکان های عمومی سرعت کمتری را نسبت به جاده های عمومی و بزرگراه ها مدیریت می کنند که خطر را کاهش می دهد. از طرف دیگر ، افراد و اتومبیل ها احتمالاً جاده را با عابران پیاده ای که ممکن است از پارکینگ ها به طور نامناسب عبور کنند ، تقسیم می کنند.  

سوالاتی که برای کنترل جریات ترافیک مطرح است شامل موارد زیر است:

  • دستگاه کنترل ترافیک چیست؟
  • انواع دستگاه های کنترل ترافیک در جاده های عمومی چیست؟
  • محل قرا گیری تجهیزات کنترل ترافیک کجاست ؟

 

تجهیزات کنترل ترافیک چیست؟

دستگاه های کنترل ترافیک با ارائه شاخص های دیداری یا لمسی ، رانندگان را هدایت ، راهنمایی و اطلاع می کنند. دستگاه ها به چهار دسته اصلی:  تابلو و علائم هشدار و اخطار، خط کشی ها و علامت گذاری های جاده،  موانع یا جداکننده ها و چراغ خطر و چراغ های هشدار دهنده تقسیم می شوند.

انواع تجهیزات کنترل ترافیک در محیط های شهری

در محیط های شهری از محدوده وسیعی از ابزارهای کنترل ترافیک استفاده می شود که می توانند با مجموعه های کوچکتر سازگار شوند. با این حال ، در خیابان ها تمرکز راننده تمرکز بر روی علائم و نشانه ها است. در مجموعه های کوچکتر، تابلو علامت گذاری و دست انداز ها و جدا کننده ها ممکن است سهم بیشتری از این تجهیزات داشته باشند.

از تجهیزات ایمنی راهنمایی و رانندگی برای تصادفات استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که ترافیک رو به جلوی ماشینهای متوقف شده هدایت می شود و اجازه دسترسی به وسایل نقلیه اضطراری را می دهد. مواردی که معمولاً در یک محل حادثه استفاده می شود شامل مخروط های ترافیکی با رنگ روشن یا بازتابنده ، چراغ خطر یا چراغ های چشمک زن ، بشکه ها و نوارهای شب تاب می توان نام برد.

  1. تابلو علائم هشدار و اخطار

علائم راه اطلاعات محلی را به رانندگان ارائه می دهد. از مواد بازتابنده در رنگ های با کنتراست بالا ساخته شده اند و در چراغ های جلو در شب بسیار دیده می شوند. علائم ممکن است از کلمات و نمادها برای انتقال معنی استفاده کنند. علائم نظارتی مهمترین علائم در جاده ها هستند. آنها روش استفاده قانونی از جاده عمومی را اعلام می کنند.

2

تابلو کنترل تقاطع رفتار مناسب را هنگام برخورد جاده ها مشخص می کند - علائمی مانند توقف یا توقف برای جلوگیری از درگیری و تصادف ضروری است. تغییرات محدودیت سرعت نیز با علائم مشخص می شوند. جهت ترافیک را می توان مشخص کرد ، همانطور که از یک طریق انجام می شود یا علائم ورود به سیستم وجود ندارد. ایستگاههای مجاز یا پارکینگها معمولاً مشخص شده اند. عدم رعایت علائم نظارتی اغلب نقض حرکتی است.

علائم هشدار دهنده به رانندگان اجازه می دهد تا از خطرات رانندگی مانند عبور حیوانات یا مسیرهای پیچشی آگاه شوند. برای حداکثر ایمنی نصب شده اند.

علائم راهنما یا اطلاعاتی، اطلاعات مسیر و امکانات را برای کمک به رانندگان در یافتن مقصد فراهم می کنند. اطلاعات مسیر و خروج و همچنین مواردی که محل توقف استراحت ، بنزین و غذا و جاذبه های گردشگری را نشان می دهد همه در این گروه قرار می گیرند.

  1. خط کشی و راه سازی

طراحی و خط کشی جاده نوع دیگری تجهیزات ترافیکی که برای  برقراری ارتباط با رانندگان ارائه می شود.

از علامت گذاری جاده ها مانند خطوط و پیکان ها ، برای علامت گذاری استفاده صحیح قانونی در  سطح جاده ها استفاده می شود. آنها شامل خطوط توقف ، نشانگرهای خط ، فلش های چرخش خط و موارد دیگر هستند. نشانه گذاری های جاده مانند "sharrow" ، نشان دهنده خطوط دوچرخه با رنگی دیگر در جاده مشترک هستند ، و رانندگان را از الگوهای غیر منتظره ترافیک مطلع می کنند.

راه سازی همچنین در کنترل ترافیک نقش دارد برای مثال نوارهای Rumble می توانند خطوط را مشخص کنند و وقتی ماشین از روی آنها می راند ، آنها از طریق صدا و بافت هشدار می دهند که دیگر وسیله نقلیه در لاین نیست. نوارهای رامبل اغلب در مکانهایی استفاده می شود که رانندگان ممکن است از انحراف شدید در جاده عبور کنند و یا در امتداد طولانی که خواب راننده خواب می رود. سایر جاده سازی ها و طراحی محیط زیست رفتارهای خاص رانندگی را از دیگران آسان تر می کند. دست اندازها و سرعت گیرها  ، برش های جاده ای اضافی ، دوربرگردان ها و موارد دیگر می توانند راننده را به رفتار مناسب ترغیب کنند.

  1. موانع و جدا کننده ها

موانع و جدا کننده ها ترافیک را کنترل می کنند ، در مورد خطرات هشدار می دهند و حوادث را کاهش می دهند و انواع مختلفی دارند. مرزهای ترافیکی و مخروط ها اغلب به طور موقت قرار می گیرند تا در اطراف خطرات یا مناطق کاری هشدار دهند.

یک مانع کنترل ترافیک همچنین می تواند شامل جداکننده ها یا مجموعه ای از موانع بهم پیوسته باشد که می تواند یک خط کامل را ببندد یا نشان دهد که جاده ای به روی ترافیک بسته است. همچنین می توان از یک مانع عبور و مرور برای محافظت از امکانات حساس مانند فرودگاه ها و ساختمانهای محدود استفاده کرد. بولارد ، نیمکت و کاشتگرهای ساخته شده از بتن مسلح اغلب برای ایمن سازی ساختمان ها از برخورد عمدی یا تصادفی وسیله نقلیه استفاده می شود.

موانع بزرگراهی ، مانند جدا کننده جرسی ، به جلوگیری از برخورد مستقیم و علامت گذاری خطوط کمک می کند. بعضی اوقات می توانند با برگرداندن اتومبیل به جاده ، تصادفات با زاویه کم را کاهش دهند یا از آن جلوگیری کنند.

مخروط های ایمنی ترافیک رایج ترین دستگاه کنترل ترافیک هستند که در نزدیکی مناطق ساختمانی یا سایر مناطق با خطر فوری مشاهده خواهید کرد. از مخروط های ترافیکی غالباً برای تقسیم خطوط ترافیکی ، تقسیم خطوط ترافیکی مخالف و ارائه کارهای کوتاه مدت نگهداری و خدمات استفاده می شود. این کانال ساز غالباً در مناطقی مورد استفاده قرار می گیرند که اتومبیل ها با سرعت کمتری حرکت می کنند و از نظر اندازه ، عرض و علامت گذاری دقیق بر اساس مکان و سایر نیازهای خود دنبال می شوند. بسته به سرعت باد و سرعت ترافیک ، مخروط های ترافیکی می توانند با وزن مخصوص مخروط ها مجهز شوند تا ثبات بیشتری داشته باشند.

  1. چراغ هشدار دهنده ترافیک یا چراغ خطر

چراغ های ترافیکی چشمک زن یا چراغ خطر دارای حسگر نور هستند تا هنگام تاریک شدن هوا روشن شوند. این چراغها معمولا با لامپهای LED ساخته میشوند و معمولاً برای جلب توجه رانندگان به ساخت و تعمیر جاده ها ، بستن جاده ها ، انحراف مسیرها و مواردی از این دست استفاده می شود. چراغ خطر ممکن است در بالای موانع ، مخروط ها ، بشکه ها ، تیرها و مانند آن قرار گیرد. این چراغ ها معمولاً باید ضد آب بوده و با بارش باران مشکلی برایش پیش نیاید.

3

چراغ راهنمایی و رانندگی

علائم راهنمایی و رانندگی با رنگ های قرمز ، زرد و سبز موارد فراگیر در چشم انداز کنترل ترافیک هستند که سه چراغ استاندارد ممکن است. چراغ چشمک زن ، چه در یک سیگنال سنتی و چه به صورت آویزان به تنهایی ، مرسوم است. با این حال ، بسته به منطقه و رنگ آنها می توانند معانی متغیری داشته باشند. چراغ هایی که به طور مداوم چشمک می زدنند اغلب به عنوان هشدار یا خطرات مشخص می شوند.

تجهیزات ایمنی جاده ها

هنگامی که کارهای جاده در حال انجام است ، نصب تجهیزات مدیریت ترافیک صحیح از اهمیت برخوردار است. این تضمین می کند که جاده ها هم برای رانندگانی که مسافرت دارند و هم برای کارگران جاده ای که زیرساخت ها را نگهداری می کنند ایمن بمانند. الزامات تجهیزات ایمنی راه های مدیریت ترافیک برای هر پروژه متفاوت خواهد بود. آنچه مورد نیاز است به طول پروژه ، ساعات بهره برداری و مکان بستگی دارد.

تعیین محل قرارگیری علائم راه

قبل از نصب علائم راهنمایی و رانندگی در جاده ها ، شهرداری یا شرکت ساختمانی مهندسی را استخدام می کند تا مطالعه ای را در مورد ضرورت یا حتی مفید بودن علائم خاصی در یک مکان خاص انجام دهد. با استخدام مهندس ، شهرداری یا شرکت ساختمانی می تواند اطمینان حاصل کند که علائم راهنمایی و رانندگی به طور تصادفی یا بدون دلیل مشخص قرار نمی گیرند. علائم راهنمایی و رانندگی که به طور مناسب قرار نگیرند می توانند به جای جلوگیری از وقوع حوادث ترافیکی ، منجر به بروز آنها شوند. علائم راهنمایی و رانندگی نیز به منظور جلوگیری از سردرگمی رانندگانی که در مناطق ناشناخته با وسیله نقلیه کار می کنند.

تعدادی از سازوکارها توسط مهندس راهنمایی و رانندگی برای برقراری ارتباط با کاربر جاده استفاده می شود. این مکانیسم ها محدودیت های خاص انسان ، به ویژه بینایی را تشخیص می دهند. پیام ها از طریق عناصر زیر منتقل می شوند.

  • رنگ: اولین و به راحتی قابل مشاهده ترین ویژگی دستگاه است. استفاده از رنگهای مختلف برای علائم مختلف مهم است. بیشترین استفاده از رنگ ها قرمز ، سبز ، زرد ، سیاه ، آبی و قهوه ای است. اینها برای کدگذاری دستگاههای خاص و تقویت پیامهای خاص استفاده می شوند. استفاده مداوم از رنگ ها به رانندگان کمک می کند تا وجود تابلوی راهنما در جلو را تشخیص دهند.
  • شکل: دومین عنصری است که توسط راننده در کنار رنگ دستگاه تشخیص داده می شود. دسته ای از اشکال که به طور معمول استفاده می شوند دایره ای ، مثلثی ، مستطیلی و الماسی هستند. دو شکل استثنایی که در علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شود ، شکل هشت ضلعی برای علامت توقف و استفاده از مثلث معکوس برای علامت حق تقدم است.
  • نماد: این آخرین عنصر دستگاهی است که راننده آن را درک می کند. این جنبه مهمی در مورد علائم راهنمایی و رانندگی است. برای درک آسان توسط راننده ، نماد باید کوتاه ، ساده و خاص باشد تا توجه راننده را منحرف نکند. حتی اگر شخصی که قادر به خواندن زبان نیست باید بتواند با استفاده از نماد آن را درک کند.
  • الگو یا پترن: به طور معمول در استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی ، مکمل علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شود. عموماً از خطوط صاف ، خطوط صاف دوتایی و نقطه چین استفاده می شود. هر الگو معنای متفاوتی را منتقل می کند. استفاده مکرر و مداوم از الگو برای انتقال اطلاعات توصیه می شود تا رانندگان به انواع مختلف علامت گذاری عادت کنند و بلافاصله آنها را تشخیص دهند.