برای بسیاری از افراد این تصور به اشتباه وجود دارد که با سرمایه های اندک و خرد نمیتوان سرمایه گذاری را شروع کرد و الزاما باید مبالغ کلانی برای کسب بازدهی های قابل توجه در دسترس داشته باشند. اما واقعیت امر این است که این امکان وجود دارد که حتی با چند صد هزار تومان نیز سرمایه گذاری را شروع کرد و متناسب با آن بازدهی خوبی کسب کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه گذاری فرآیندی زمان بر است و انتظار کسب سود کلان در بازه ای کوتاه اشتباه است. ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان مشخص می‌شود. بنابراین سعی کنید واقع‌بین باشید. مهم نیست سرمایه شما چه مقدار است، اینکه قصد دارید این مبلغ را صرف سرمایه گذاری کنید اهمیت دارد و اینکه بدانید هیچ روش معجزه‌آسایی برای تبدیل سرمایه کم شما به یک پول هنگفت وجود ندارد. اما می‌توان با رعایت چند اصل اساسی و مشاوره گرفتن از کارشناسان این راه را کوتاه‌تر کرد.

چند فاکتور مهم در سرمایه گذاری

نقدشوندگی سرمایه

نقدشوندگی یعنی اینکه دارایی خریداری شده یا سرمایه‌گذاری‌تان را با چه سرعتی و با چه قیمتی می‌توانید به پول نقد یا معادل آن تبدیل کنید. به عنوان مثال اگر یک واحد مسکونی بخرید و 20 درصد زیر قیمت بفروشید بدیهی است که به سرعت نقد می‌شود، اما این اتفاق در قیمت مدنظر شما رخ نمی دهد، بنابراین باید در نقدشوندگی، قیمت مناسب را هم در نظر داشت.

اهداف سرمایه‌گذاری

این فاکتور همراه با سایر فاکتورها تعیین کننده بازاری است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. هدف شما ممکن است رشد سرمایه در سریع ترین زمان ممکن باشد یا اینکه امنیت سرمایه برای شما اهمیت دارد و حفظ اصل سرمایه در اولویت است. براساس این اهداف متفاوت، تصمیمات متفاوتی در خصوص سرمایه‌گذاری می‌توان گرفت.

سرمایه‌گذاری کم ریسک:  به دلیل اینکه مدتی بعد آن پول را نیاز دارید. به این دلیل اگر هدفی مالی دارید که موعد آن نزدیک شده است، سرمایه‌گذاری کم‌ریسک عاقلانه‌تر است. سرمایه‌گذاری‌هایی مانند خرید اوراق مشارکت و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت.

سرمایه‌گذاری با ریسک متوسط برای بازدهی بهتر: اگر می‌توانید ریسک بیشتری متحمل شوید و پول‌تان را در آینده نزدیک نیاز ندارید، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بزرگی که پایداری بالایی دارند و ترجیحا سود نقدی خوبی پرداخت می‌کنند گزینه مناسبی است. همچنین می توان از صندوق های سرمایه گذاری مختلط برای این منظور استفاده کرد.

سرمایه‌گذاری پرریسک برای دست‌یافتن به بازدهی بالا : اگر توانایی ریسک بخش زیادی از پول‌تان برای دست‌یابی به بازدهی بالاتر دارید، پس رشد سریع یک هدف مناسب برای شماست. در این شرایط باید در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که آینده خوبی دارند ولی ریسک‌شان بیشتر است. این گزینه برای زمانی مناسب است که برای مدتی طولانی نیاز به پول ندارید و می‌توانید صبر کنید تا شرکت موردنظر، بزرگ شده و به سود بیشتری دست یابد.

سرمایه‌گذاری با اهداف ترکیبی نیز میسر است. مثلا ممکن است شما طرفدار ریسک بالا و سود بالا در بلندمدت باشید ولی بخشی از سرمایه‌تان را برای کاهش ریسک، صرف خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنید.

سن و سال سرمایه گذار

هدف همه از سرمایه‌گذاری یکسان نیست. شاید فردی به فکر جمع‌آوری پول کافی برای دوران بازنشستگی است و شخص دیگر در ابتدای زندگی است و سال‌ها به پول خود نیاز ندارد. بنابراین یکی از دیگر از فاکتورها در سرمایه‌گذاری، این است که تا چه زمان می‌توانید سرمایه‌گذاری را نگهداری کنید. به عبارت دیگر، چه مدت مهلت دارید؟

هر چقدر بتوانید زمان بیشتری سرمایه‌گذاری‌تان را حفظ کنید (زمان بیشتری داشته باشید) می‌توانید سود بیشتری بدست آورید. اگر زمان زیادی در اختیار ندارید و کم‌شدن پول‌تان فاجعه‌بار خواهد بود، باید به سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک بچسبید.

میزان تحمل ریسک

به عنوان یک اصل کلی، هرچقدر انتظار بازدهی بیشتری از یک سرمایه‌گذاری داشته باشیم، ریسک آن نیز بالاتر است. علاوه بر این، بعضی‌ها با نوسانات بازار راحت نیستند و نمی‌توانند افت و خیزهای بازارهایی مانند بورس را تحمل کنند. در بازارهایی مانند بورس، همیشه زیان وجود دارد ولی سرمایه‌گذار حرفه‌ای زیان‌های خود را با سودها پوشش می‌دهد.

اگر تحمل زیان ندارید و با هر نوسان بازار، قلب‌تان شروع به تند زدن می‌کند شاید بهتر باشد به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک باشید. اگر شخصی هستید که مایلید برای رسیدن به بازدهی بالاتر در آینده، مقدار زیان موقتی را متحمل شوید، پس سرمایه‌گذاری‌های پرریسک را امتحان کنید.

سرمایه‌گذاری با پول کم در بورس

یکی از مزیت‌های بورس این است که با هر مبلغی (بیش از 500 هزار تومان) می‌توان به آن ورود کرد. این عدد با سرمایه گذاری غیر مستقیم در قالب صندوق های سرمایه گذاری می تواند حتی از 500 هزارتومان هم کمتر باشد. شما در ابتدای کار با مراجعه به یک کارگزاری، کد بورسی مخصوص به خود را دریافت می‌کنید یا می توانید با ثبت نام در پلتفرم صندوق های سرمایه گذاری فعالیت خود را به صورت غیر مستقیم شروع آغاز کنید.  برای شروع تنها لازم است یک اتصال به اینترنت و یک لپ‌تاپ، موبایل یا کامپیوتر داشته باشید.

سرمایه گذاری و خرید و فروش مستقیم در بورس زمانی گزینه بسیار خوبی است که شما اطلاعات و تجربه کافی از این بازار و نحوه خرید و فروش داشته باشید در غیر این صورت ریسک سرمایه گذاری در این بازار نیز بالا خواهد بود. درصورت نداشتن تجربه و زمان می توانید از گزینه سرمایه گذاری غیرمستقیم در قالب صندوق های سرمایه گذاری بهره ببرید. از مزیت این صندوق ها میتوان حداقل به موارد زیر اشاره کرد.

این صندوق‌ها تحت مدیریت افراد خبره و کارشناسان بازار سرمایه هستند که سرمایه‌های خرد را جمع می‌کنند و با مبلغی زیاد آن را در بازار سرمایه به گردش درمی‌آورند.

کارمزد خرید و فروش صندوق، از معامله سهام کم‌تر است و سرمایه گذار هر زمان که اراده کند میتواند پول خود را از این صندوق ها خارج کند.

سبدگردان کاریزما اولین نهاد مدیریت دارایی در بازار سرمایه ایران

کاریزما در قالب شرکت سبدگردان کاریزما از سال 1390 به عنوان اولین شرکت سبدگردان کشور فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر با مدیریت بیش از 16 هزار میلیارد ریال دارایی سرمایه گذاران خود در قالب انواع صندوق های سرمایه گذاری یکی از بزرگترین نهادهای مدیریت دارایی کشور است.

گروه مالی کاریزما با ارائه راهکارهای مختلف سرمایه گذاری، بستری را ایجاد کرده است تا هرفردی با هر نوع خواسته ای از سرمایه گذاری خود بتواند از خدمات این شرکت بهره ببرد.

همچنین کاریزما اولین نهادی بود که مجوز پورتال آنلاین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد و در دوران بحران کرونا تلاش کرده است تا تمامی فرایندهای حضوری خود را به صورت غیرحضوری انجام دهد و با پشتیانی 24 ساعته از شنبه تا پنج شنبه در مرکز تماس کاریزما این اطمینان را به سرمایه گذاران خود بدهد که همواره در کنار آنان است.

جهت مشاهده انواع خدمات و مقایسه این موارد به پورتال کاریزما با نشانی charisma.ir مراجعه کنید.