اگر قصد دارید در بانکی واریز یا برداشتی داشته باشید نیاز دارید که یک حساب بانکی داشته باشید. در بازار بورس هم به همین روال است، یعنی اگر قصد شروع فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار را دارید و می‌خواهید بصورت آنلاین یا حضوری سهامی را خرید و فروش کنید می‌بایست ابتدا کد بورسی یا کد سهام‌داری داشته باشید.

کد بورسی از تشکیل شده از سه حرف ابتدایی نام خانوادگی شما و یک عدد 5رقمی که بصورت کاملا تصادفی انتخاب شده‌است. برای مثال اگر نام خانوادگی شما "امیری" باشد، کد بورسی شما می‌تواند بصورت "امی25896" باشد. البته در نظر داشته باشید که کد بورسی به نام‌های کد سهامداری نیز شناخته می‌شود.

پس از اینکه کد بورسی دریافت کردید می‌توانید با استفاده از پنل‌های معادلات اینترنتی اقدام به خرید و فروش سهم کنید. هر شخصی می‌تواند کد بورسی مختص به خود را داشته باشد. پس می‌توان گفت اولین گام برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش سهام دریافت کد بورسی است.

شایان ذکر است که به معملات آنلاین، معاملات برخط و به معاملات اینترنتی معاملات آفلاین نیز می‌گویند.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که روش دریافت کد بورسی به چه گونه است؟

چگونه کد بورسی را دریافت کنیم؟

در حال حاضر می‌توانید به دو روش در این بازار ثبت‌نام کنید و کد سهامداری دربافت کنید.

·         دریافت کد بورسی به روش حضوری

شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک خود و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و دریافت کد بورسی به یکی از شعب کارگزاری مد نظر مراجعه کنید و درخواست خود را مبنی بر دریافت کد بورسی، ثبت نمایید. برای صادر شدن کد بورسی باید ابتدا فرم‌های مبوطه را تکمیل و امضا کنید، پس از آن، کارگزاری اطلاعات و فرم‌های شما را برای شرکت بورس ارسال می‌کند. پس ارسال و تایید مدارک، برای دریافت کد بورسی 2روز کاری زمان می‌برد.

·        دریافت کد بورسی به روش غیر حضوری

در این روش برای دریافت کد بورسی می‌توانید از طریق ثبت‌نام اینترنتی اقدام کنید که امروزه برای ثبت‌نام در بیشتر کارگزاری‌ها می‌توانید از این طریق پیش بروید. برای مثال شما می‌توانید با مراجه به سایت اکسپرس، در کارگزاری آگاه اطلاعت خود را اعم از اطلاعات هویتی، شغلی و حساب بانکی خود را وارد کنید. پس از طی این مراحل شما می‌بایست یکی از روش‌های زیر را برای احراز هویت خود و مطابق بودن اطلاعات شناسایی با مدارک خود انتخاب کنید:

احراز هویت غیر حضوری: که در این حالت یکی از نمایندگان کارگزاری انتخاب شده از سوی شما به محل سکونت شما برای احراز هویت مراجعه می‌کند.

احرازهویت از طریق دفاتر پیشخوان دولت: که در حالت شما می‌توانید به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت نزدیک خود مراجعه کنید.

احراز هویت در شعب کارگزاری انتخاب شده از سوی شما: که در این حالت شما می‌توانید به یکی از شعب کارگزاری خود برای احراز هویت مراجعه نمایید.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

همه‌ی افراد حقیقی می‌توانند با ارائه مدارک ذکر شده زیر اقدام به دریافت کد بورسی کنند:

  1. اصل شناسنامه و کپی آن از صفحات اولیه و توضیحات
  2. اصل کارت ملی و کپی آن از پشت و رو
  3. مشخصات حساب بانکی
  4. تکمیل فرم مربوط به مشخصات فردی
  5. تکمیل فرم درخواست کد بورسی

همه‌ی افراد حقوقی می‌توانند با ارائه مدرک ذکر شده‌ی زیر اقدام به دریافت کد بورسی کنند:

  1. اصل روزنامه رسمی آگهی تاسیس و کپی آن
  2. اصل روزنامه رسمی و کپی آن
  3. اصل اساسنامه و کپی آن
  4. اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد هیئت مدیره و کپی آن‌ها
  5. پر کردن فرم تعهدنامه ارائه شده
  6. تکمیل فرم مربوط به مشخصات افراد حقوقی
  7. تکمیل فرم درخواست قرارداد معاملات برخط
  8. تکمیل فرم درخواست کد بورسی از کارگزاری انتخاب شده
  9. معرفی نماینده‌ای واحد برای دریافت کد بورسی و انجام معاملات برخط

هزینه دریافت کد بورسی

امروزه دریافت کد بورسی کاملا رایگان می‌باشد. اگر قصد احراز هویت از طریق دفاتر پیشخوان را دارید باید مبلغی را به عنوان کارمزد این دفاتر پرداخت کنید و برای بقیه مراحل نیازی به پرداخت هزینه و یا کارمزد وجود ندارد.

سخن آخر

برای ورود به بازار بورس و انجام معاملات بورسی لازم است است که اقدام به دریافت کد بورسی کنید که می‌توانید این مراحل را بصورت حضوری و غیر حضوری طی کنید که باید مدارک لازمه را ارائه کنید. همانطور که گفته‌شد برای دریافت کد بورسی نیازی به پرداخت هزینه‌ای نیست و کاملا رایگان می‌باشد. کد بورسی شناسه‌ای است که تشکیل شده از سه حرف ابتدایی نام‌خانوادگی و یک عدد 5رقمی که که به صورت اتفاقی انتخاب می‌شود. با استفاده از این کد شما می‌توانید معاملات بورسی و یا فرابورسی خود را، هم بصورت آنلاین و هم بصورت حضوری انجام دهید.