کدام میلگرد را بخرم؟ بسیاری از سازندگان ساختمان، مهندسان اجرایی و مسئولین خرید پروژه‌ه این سوال را از خودشان می‌پرسند. با توجه به شرایط خاص هر پروژه و قیمت روز آهن آلات که روزانه نوسانات زیادی دارد، انتخاب میلگرد مناسب می‌تواند هر بار تبدیل به چالش بزرگی شود.

  • چند نوع میلگرد در بازار ایران وجود دارد؟
  • قیمت روز میلگرد را چگونه بفهمید؟
  • علائم اختصاری روی میلگرد چه معنایی دارد؟
  • چطور از میلگرد نگهداری کنید؟

ما در این مقاله به این 4 سؤال متداول که مشتریانمان پیش از خرید میلگرد می‌پرسند پاسخ داده‌ایم:

 

m2

 

1.چند نوع میلگرد در بازار ایران وجود دارد؟

بی‌راه نیست اگر بگوییم میلگرد پُرتنوع‌ترین مقطع فولادی است. دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع میلگرد به کار می‌رود که متداول‌ترین آن‌ها، دسته‌بندی بر اساس جنس و گرید (درصد کربن) است:

 

·دسته‌بندی میلگرد بر اساس جنس:

در این دسته‌بندی میلگرد بر اساس نوع آلیاژ فولادی که در تولیدش به کار رفته، دسته‌بندی می‌شود. در این دسته‌بندی، میلگردی که از فولاد کربنی ساده و کم آلیاژ ساخته می‌شود، نسبت به سایر میلگردها کاربرد بیشتری داشته و حجم تولید آن نیز بالاتر است. این نوع میلگرد هم به‌صورت ساده و هم آجدار تولیدشده و در ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد.

برای مناطقی که میزان رطوبت در آن‌ها بالاست، از میلگرد گالوانیزه یا میلگرد ساخته شده از فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود. میلگرد گالوانیزه، همان میلگرد کربنی ساده است که روی آن با لایه‌ای از فلز روی پوشانده‌ شده تا خاصیت ضدزنگ‌زدگی پیدا کند.

نوع خاصی از میلگرد ساده هم وجود دارد که آن را از آلیاژهای خاص فولاد می‌سازند و روی سطح آن پولیش‌کاری انجام می‌شود. این نوع میلگرد به علت ظاهر صیقلی و یکنواخت و همین‌طور دوام بالا، بیشتر تزئینی است و در نما به‌کار می‌رود.

 

·دسته‌بندی بر اساس گرید

این نوع دسته‌بندی برای میلگردهای معمولی استفاده می‌شود. در ساخت میلگردهای دارای کربن پایین استانداردهای مختلفی به کار می‌رود که هر کدام از این استانداردها، میلگردها را بر اساس نسبت فلزات مختلف به کار رفته در ساختارشان دسته‌بندی کرده‌اند.

در کشور ما علاوه بر استاندارد ملی ISIRI 3132، پرکاربردترین نوع استاندارد، استاندارد روسی GOST 5781 است. دسته‌بندی به کار رفته در این استاندارد در بازار نیز برای خرید و فروش میلگرد به کار می‌رود. در GOST 5781 میلگردها بر اساس شکل ظاهری (ساده یا آجدار بودن) و میزان کربن به کار رفته در آن‌ها گرید بندی شده‌اند.

ویژگی‌های هر گرید بر اساس این استاندارد را در جدول زیر ببینید:

 

گروه

نوع

مقاومت کششی (kg/cm2)

مقاومت تسلیم

(kg/cm2)

درصد کربن

A1

میلگرد ساده

3600

2400

%22

A2

میلگرد آجدار مارپیچ

5000

3400

%32

A3

میلگرد آجدار جناغی

6000

4000

%37

A4

میلگرد آجدار مرکب

6500

5000

%40

 

 

هرچه درصد کربن در ساختار میلگرد بالاتر باشد، قابلیت انعطاف‌پذیری آن کمتر است.

 

 

m3

 

2.قیمت روز میلگرد را چگونه بفهمید؟

پس از این که نوع میلگرد مناسب برای کارتان را انتخاب کردید، باید به بودجه‌تان هم نگاه کنید و میلگردی را بخرید که هم نیازتان را برطرف کند و هم به‌صرفه باشد. البته این که میلگرد را از کجا بخرید و میزان کرایه حمل‌ونقل آن نیز اهمیت زیادی دارد.

از نظر کیفیت، این نکته را باید بدانید که تمامی میلگردهای تولید داخل بر اساس استاندارد ملی ایران ساخته می‌شوند؛ اما کیفیت تولیدات برخی کارخانه‌ها بالاتر بوده یا به خاطر عواملی مثل سبکی وزن، در بین خریداران محبوبیت بیشتری دارند.

برای اطلاع از قیمت میلگرد موردنظرتان، ابتدا باید بدانید کدام کارخانه‌ها بهترین میلگرد را تولید می‌کنند و قیمت میلگرد کدامشان به صرفه‌تر است.

 

·بهترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد کدام‌ها هستند؟

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، بهترین تولیدکننده‌ی میلگرد در ایران است. بعد از آن کارخانه‌های کویر کاشان، ظفر بناب، صبا فولاد زاگرس، فولاد راد همدان، فولاد نیشابور، فولاد خلیج‌فارس و فولاد سرمد ابرکوه ازجمله کارخانه‌هایی هستند که موفق به تولید میلگرد در ایران شده‌اند.

در میان تعداد بالای تولیدکنندگان میلگرد در ایران، میلگرد‌ آجدار ذوب‌آهن اصفهان‌، فولاد نیشابور و کویر کاشان وزنشان به جدول اشتال نزدیک‌تر‌ بوده و قیمتشان به نسبت کیفیت بالا مناسب است.

 

·از کدام کارخانه میلگرد بخرید به صرفه‌تر است؟

به سختی می‌توان گفت که خرید میلگرد از کدام کارخانه ارزان‌تر یا بهتر است! عوامل مختلفی روی قیمت میلگرد اثر دارند؛ مثل روش و استاندارد تولید، کیفیت شمش فولادی مورد استفاده و وزن میلگرد.

گاهی اوقات میلگردی که می‌خرید وزنی نزدیک به جدول اشتال داشته و کیفیت خوبی دارد؛ اما قیمت آن در واحد کیلوگرم، نسبت به سایر میلگردها بالاتر است. درواقع شما پول کیفیت را می‌پردازید.

برای مثال، کارخانه صبا فولاد زاگرس از جمله تولیدکنندگانی است که میلگرد باکیفیت و استاندارد تولید می‌کند. قیمت میلگرد زاگرس نیز در مقایسه با سایر رقبا مناسب‌تر بوده و خرید آن صرفه اقتصادی دارد.

کلیه محصولات تولیدی فولاد زاگرس در آزمایشگاه کنترل کیفیت مورد آزمایش‌های کشش و خمش قرار گرفته و گواهی کیفیت برای هر یک از آن‌ها صادر می‌گردد. واحد کنترل کیفیت این کارخانه وظیفه بازرسی کلیه ورودی و خروجی‌های کارخانه شامل مواد اولیه، قطعات و محصولات تولیدی را بر عهده دارد.

 

3.علائم اختصاری روی میلگرد چه معنایی دارد؟

در انتهای هر شاخه میلگرد یک سری علائم به‌صورت برجسته وجود دارد. این علائم به شما کمک می‌کند که اصالت میلگرد تولیدی یک کارخانه را تشخیص دهید. علاوه بر علائم اختصاری تولیدکننده، علائم مربوط به نوع آج میلگرد و روش تولید آن نیز روی بدنه میلگرد حک می‌شود.

با استفاده از جدول زیر، می‌توانید بفهمید که کدام حروف، نماینده کدام نوع آج میلگرد است:

 

حروف حک‌شده مشخص‌کننده نوع آج میلگرد

ردیف

میلگرد آجدار

نوع آج

سایز آج

حرف حک‌شده روی میلگرد

1

A2

مارپیچ با زاویه 45 درجه

آج 340

J

آج 350

L

2

A3

جناقی

آج 400

C

آج 420

H

3

A4

مرکب (ترکیب مارپیچ و جناقی)

آج 500

S

آج 520

F

 

 

جدول زیر نیز نشان‌دهنده حروف اختصاری مربوط به روش تولید میلگرد است:

 

حروف اختصاری مربوط به روش تولید میلگرد

علامت

فرایند تولید میلگرد

ردیف

T

تولیدشده به روش ترمکس (خنک‌کاری)

1

U

تولیدشده به روش آلیاژسازی

2

A

تولیدشده به روش استاندارد مندرج در شناسنامه محصول

3

 

 

 

m4

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید مطمئن میلگرد توجه به علائم هک شده هرکارخانه بر روی میلگرد است. علائم اختصاری میلگرد کارخانه های مختلف را میتوانید با مشاهده این مقاله در سایت آسرون مطالعه کنید.

4.چطور از میلگرد نگهداری کنید؟

این احتمال وجود دارد که به علت برخی از محدودیت‌ها مجبور ‌شوید میلگرد را زودتر خریده و مدتی انبار کنید. در چنین حالتی، باید بتوانید میلگرد را به‌درستی انبار کنید تا از آسیب‌های احتمالی در امان باشد.

یکی از متداول‌ترین آسیب‌ها، زنگ زدن است. از آنجایی که میلگرد فولادی مستعد واکنش با اکسیژن است، اگر برای طولانی‌مدت بدون پوشش در معرض هوا قرار بگیرد، به مرور زنگ می‌زند. میلگرد زنگ‌زده مقاومت اولیه خود را از دست داده و احتمال شکستن آن بالا می‌رود. اگر زنگ‌زدگی در حدی زیاد باشد که سطحش پوسته‌پوسته شود، بر اساس آیین‌نامه بتن ایران (آبا) مجاز به استفاده از آن نیستید.

برای جلوگیری از این معضل، باید میلگردها را با استفاده از روکشی مثل گونی پلاستیکی انبار کنید و بین بندیل‌ها و زمین، تخته چوبی قرار دهید تا رطوبت زمین به آن نفوذ نکند.

برای مطالعه بیشتر در مورد روش های نگهداری میلگرد میتوانید روی متن لینک شده کلیک کنید.

با دانستن پاسخ پرسش‌های بالا، احتمالاً در انتخاب میلگرد کمتر به مشکل بر می‌خورید. در کنار دانستن مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده، مشورت با کارشناس و طراح سازه نیز کمک زیادی به شما خواهد کرد.