میلگرد یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات و مقاطع فلزی است. این محصول در استانداردها، اندازه‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شود. برای بسته‌بندی میلگردها از چیزی به نام بندیل استفاده می‌شود که موضوع این مقاله است. در اینجا می‌خوانید که بندیل میلگرد چیست، میلگردها را چگونه بسته‌بندی می‌کنند و در هر بسته چند کیلو میلگرد قرار می‌گیرد. همچنین جهت استعلام قیمت میلگرد با آهن‌آلات شکوهیان همراه باشید.

میلگردها به صورت شاخه یا کلاف ساخته می‌شوند؛ اما برای جابجایی، حمل‌ونقل و استفاده باید به صورت مناسب و استاندارد بسته‌بندی شوند. شاخه‌های میلگرد را روی هم قرار داده و با یک تسمه باریک فلزی یا پلاستیکی آن‌ها به هم محکم می‌بندند. درست مثل بسته‌های سبزی!

اما در هر بسته تعداد مشخصی میلگرد (با وزن مشخص) قرار می‌گیرد. در اصطلاح بازار آهن، به بسته‌بندی مقاطع با قطرهای یکسان، بندیل یا دسته می‌گویند. بر اساس استانداردهای واحدهای صنعتی و تولیدی هر بندیل را به دو صورت شاخه و یا کلاف بسته‌بندی می‌کنند.

از بندیل بندی برای محصولاتی مثل میلگرد، لوله و یا شمش استفاده می‌شود.

روش بسته‌بندی میلگرد

در مرحله آخر فرایند تولید میلگرد، باید آن را برای بست بندی آماده کنند. اینجا میلگردهای با طول‌های برابر و خواص یکسان در دسته‌های با اندازه مشخص قرار گرفته و بندیل بندی می‌شوند.

محصولاتی که قطر کمتر از 12 میلی‌متر داشته باشند را می‌توان به صورت کلاف یا شاخه بندیل کرد؛ و محصولات با قطر بالاتر از 14 میلی‌متر باید به صورت شاخه بندیل شوند.

وقتی میلگردها را بندیل می‌کنند دو عدد پلاک فلزی را همراه آن‌ها در بسته قرار می‌دهند که اطلاعات و مشخصات مربوط به کارخانه و واحد تولیدی، نوع میلگرد، جنس میلگرد، نشانه استاندارد ملی ایران، وزن هر بسته از بندیل در آن پلاک‌ها درج شده است.

با توجه به اینکه وزن کل بسته و جنس میلگردها در پلاک بندیل مشخص می‌شود؛ بر اساس جدول وزن میلگرد و ابعاد میلگرد، می‌توان تعداد میلگردهای هر بندیل را محاسبه کرد.

همان‌طور که می‌دانید وزن میلگرد برابر است با:

شعاع * شعاع * 3.14*طول *7.8 / 1000

در فرمول فوق شعاع بر حسب میلی‌متر و طول بر حسب متر است.

قوانین کارخانه‌های مختلف برای بسته‌بندی میلگردها ممکن است تا حدی با هم متفاوت باشد.

وزن میلگردها و بندیل ها در هر کارخانه بر اساس استاندارد آن مشخص است؛ بنابراین با تقسیم وزن بندیل میلگرد بر وزن یک شاخه میلگرد، به راحتی تعداد آرماتورها را محاسبه کرد.

بسته‌بندی میلگرد در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان

در کارخانه ذوب‌آهن با 5 تسمه و 3 خاموت بندیل ها را بسته‌بندی می‌کنند. دو عدد پلاک که قرار است اطلاعات لازم را در آن درج کرد از جنس گرافی پلاست هستند. یکی از این پلاک‌ها را به تسمه و دیگری را به انتهای شاخه میلگرد می‌بندند.

رنگ دو طرف پلاک‌ها سفید است و یا اینکه یک‌ طرف سفید و یک طرف زد است. بر روی یک طرف پلاک اطلاعاتی از قبیل کارگاه نورد، سایز، مارک، نوع محصول، تاریخ تولید، شماره ذوب، شماره بسته و... و در طرف دیگر پلاک لوگو شرکت ذوب‌آهن، علامت استاندارد ایران و آدرس شرکت درج می‌شود.

اما به غیر از موارد گفته‌شده، ممکن است علائم دیگری نیز بر روی پلاک درج شود که به روش و نحوه ساخت میلگرد مربوط می‌شود. برای مثال میلگردها و مقاطعی که با روش ترمکس تولید می‌شوند از این علایم دارند:

میلگردهای A2,JT - میلگردهای A2, CT - شماره ذوب، قطر اسمی، تعداد بسته، طول اسمی.

هر بندیل چند تن است؟

میلگردها بعد از بسته‌بندی باید حمل شوند. برای حمل‌ونقل و باربری میلگردها از ماشین‌آلات مختلفی مثل تریلر استفاده می‌شود. می‌خواهیم بدانیم در هر تریلر جند تن میلگرد می‌توان بار زد.

در بازار به تعداد بندیل هایی که می‌توان در تریلر بار زد را ظرفیت میلگرد می‌گویند. ظرفیت میلگرد بر حسب تن است و در کارخانه‌های مختلف متفاوت است.