در صنایع و حرفه‌های مختلف، استفاده از سیالات برای اهداف متفاوت رایج است. با توجه به نوع سیالی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربرد آن هم متفاوت خواهد بود. اما بدون در نظر گرفتن کاربرد، جا به جایی و انتقال سیال مورد نظر، یکی از موادی است که روی نتیجه‌ی کل عملیات تاثیرگذار خواهد بود. نیاز به انتقال سیال و کنترل جریان آن، سبب شده است تا محصولاتی در بازار توسعه یابند که نیازهای مشتریان در این زمینه را برطرف می‌کنند. در این مقاله درباره‌ی دو دسته از این محصولات که کاربردهای مختلفی در صنایع و کشاورزی دارند، صحبت خواهیم کرد.

با متیناشاپ همراه باشید تا با طرز کار شیرآلات صنعتی بیشتر اشنا شوید و درباره‌ی اصلی‌ترین لوازم جانبی سمپاش‌ها، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

توضیحاتی درباره ولوها و شیرهای صنعتی

ولو که در بازار آن را با نام شیرآلات یا شیرآلات صنعتی هم می‌شناسند، قطعه‌های مکانیکی هستند که در شرایط مختلف از آن‌ها برای قطع و وصل جریان سیالات و تنظیم مقدار آن، و همچنین تامین ایمنی سیالات از آن‌ها استفاده می‌شود. با توجه به این که جنس سیالی که از شیرها عبور می‌کند با یکدیگر تفاوت دارند، ممکن است برخی فلزات با برخی از مایعات سازگار نباشند. برای همین جنس شیرآلات صنعتی موجود در بازار با یکدیگر تفاوت دارد. رایج‌ترین فلزاتی که شیرآلات صنعتی از آن‌ها ساخته می‌شوند، برنج، آهن و فولاد هستند. البته شیرآلات را بر اساس کاربردهایی که دارند نیز می‌توان دسته‌بندی کرد.

k1

 

در ادامه به طور مختصر درباره‌ی نحوه‌ی دسته‌بندی و انواع شیرآلات صنعتی صحبت خواهیم کرد.

شیرآلات صنعتی را بر اساس فاکتورهای مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد. اولین فاکتور، اندازه یا سایز شیرآلات است. با توجه به این که سیستم‌های استاندارد جهانی برای اندازه‌گیری به دو دسته‌ی متریک و اینچی تقسیم می‌شود، دسته‌بندی شیرآلات صنعتی بر اساس سایز نیز بر اساس همین دو سیستم انجام می‌گیرد. با توجه به سیستم اندازه‌گیری معیار، شیرآلات صنعتی را به اندازه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند.

اپراتوری یا نحوه‌ی عملیات، یکی دیگر از عواملی است که با کمک آن می‌توان شیرآلات صنعتی مختلف را دسته‌بندی کرد. از این لحاظ می‌توان شیرآلات را به انواع زیر تقسیم کرد:

  • شیرآلات دستی
  • شیرآلات اتوماتیک
  • شیرآلات پنوماتیک
  • شیرآلات با اکچیتور برقی
  • شیرآلات با اکچیتور هیدرولیک
  • شیر سلونوئیدی برقی

تفاوت این شیرها، از لحاظ نحوه‌ی قطع و وصل جریان سیال و مدل کنترل آن است. مثلا در مدل دستی، این کارها کاملا توسط عامل انسانی صورت می‌گیرد و در مدل اتوماتیک، کاملا به وسیله‌ی ماشین.

k2

شیرآلات را همچنین می‌توان بر اساس نحوه‌ی حرکت مکانیکی نیز تقسیم‌بندی کرد. از این منظر، شیرآلات صنعتی به دو دسته‌ی خطی و چرخشی تقسیم‌می‌شوند. این نامگذاری به خاطر نحوه‌ی حرکت مجرابند به کار رفته در شیرها است. مجرابند شیرهای خطی، به صورت افقی و عمودی حرکت می‌کند و به این ترتیب کار قطع و وصل جریان سیال را انجام می‌دهد. در شیرآلات چرخشی، این حرکت به صورت چرخش ۹۰ یا ۱۸۰ درجه انجام می‌شود و به این ترتیب، حرکت سیال کنترل می‌گردد.

مهمترین دسته‌بندی که برای دسته‌بندی انواع شیرآلات صنعتی وجود دارد، تقسیم ‌آن‌ها، بر اساس نوع کارکردی است که دارند. از این لحاظ می‌توان شیرآلات را به دسته‌های زیر تقسیم کرد (البته دسته‌های زیر، مهمترین انواع شیرالات هستند. ممکن است در بازار بتوانید انواع دیگری نیز پیدا کنید):

  • شیر دروازه‌ای
  • شیر کروی
  • شیر توپی
  • شیر پروانه‌ای

البته این چهار دسته، دسته‌های کلی شیرآلات صنعتی از لحاظ نوع کاربرد را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این انواع، خود به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام برای استفاده در شرایط خاصی توسعه یافته‌اند.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که با مایعات زیادی سر و کار دارد، صنعت کشاورزی است. علاوه بر آبی که برای آبیاری محصولات از آن استفاده می شود، فرآیند سمپاشی برای نگهداری محصول از شر آفات و آسیب‌ها، یکی دیگر از جاهایی است که بر اساس انتقال مایعات انجام می‌گیرد. محصول پایه‌ای که در انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، سمپاش است. اما برای این که بتوان حداکثر استفاده را از این محصول داشت و کارکرد آن را به حداکثر رساند، نیاز به استفاده از یک سری لوازم یدکی داریم. برخی از مهمترین لوازم یدکی سمپاش را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

k3

مخزن سمپاش، قطعه‌ای است که روی سمپاش سوار می‌شود و مایع سم را در بر می‌گیرد. با توجه به مقیاسی که قرار است سمپاشی شود، نیاز به اندازه‌های مختفی از سمپاش وجود دارد. همچنین خود سمی که از آن استفاده می‌شود، باید با جنس مخزن سازگاری داشته باشد.

پمپ سمپاش، یکی دیگر از لوازم جانبی سمپاش است که کار سمپاشی را تسهیل می‌کند. این قطعه سبب می‌شود تا گستره‌ی انجام سمپاشی افزایش یابد و نیاز به طی مسافت کاهش یابد.

همچنین علاوه بر دو مورد بالا، انواع فیلترها و متعلقات مخزن نیز در فرآیند سمپاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آشنایی با این قطعات می‌توانید به وبسایت متیناشاپ مراجعه کنید. همچنین در این وبسایت می‌توانید به انواع مختلف این محصولات با بالاترین کیفیت دسترسی داشته باشید و در صورت تمایل، خرید کنید.