محمد حسینی کارآفرین و کارشناس ارزهای دیجیتال متولد 1369 در تهران است. وی دانش آموخته مهندسی مکانیک با گرایش طراحی جامدات است ولی بیشترین فعالیت تجربی خود را در حوزه ارزهای دیجیتال داشته است و بیش از هر کسی می‌تواند در مورد آینده ارزهای دیجیتال و توسعه آن در ایران و سایر کشورها توضیح دهد. بحث در این خصوص بسیار است و ما فقط گزیده ای از دیدگاه‌های وی را در این خصوص جویا می شویم.

این گفت‌وگو حاوی نکات ارزرشمندی برای آن دسته از پژوهشگران و علاقمندانی است که اخبار ارزهای دیجیتال را پیگیری می کنند.  

محمد حسینی معتقد است انواع ارزها با تکیه بر ویژگی های منحصر به فردی که دارد می تواند جایگاه مطمئنی در بازار به دست آورد. اما در این میان با چالش‌های بسیار مهمی نیز روبه رو خواهد شد.

نزدیک به ده سال است که تحول عظیمی در جهان با نوع جدیدی از پول در حال رخ دادن است. این تحول تا چه حد می تواند رفاه و آسایش را برای مردم به ارمغان آورد و تا چه حد می تواند شکاف های طبقاتی را پر کند هنوز از جمله ابهاماتی است که نمی توان پیش بینی درستی در قبال آن ارائه کرد. اما چیزی که در این میان روشن است این است که ارزهای دیجیتال با وجود اینکه شکل جدیدی از پول به حساب می آیند ولی از طریق دولت‌ها عرضه نمی‌شوند و هیچ مقام دولتی تاکنون آن را به رسمیت نشناخته است.

با این وجود تب استفاده از ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر بالا گرفته است و زمزمه هایی از تولید دولت ها به صورت مخفی از رسانه ها به گوش می رسد و در این میان بسیاری از مردم در تلاش هستند با هزینه‌های گزاف، به جای خرید ارزهای مبادله‌ای بین‌المللی یا طلا، از ارزهای دیجیتال برای پس‌انداز خود استفاده کنند. از همین رو ارزش پول‌های دیجیتال مهم و شاخص در بازارهای بین‌المللی، به صورت غیر قابل باوری در حال رشد است.

در این میان مهمترین سوالی که به ذهن همه به وجود می آید این است ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

محمد حسینی کارشناس ارزهای دیجیتال در این خصوص می گوید: ارزهای دیجیتال در واقع در بیست سال اخیر به وجود آمد و به مرورتوسعه پیدا کرد. ولی تقریبا همه مردم ارزهای دیجیتال را به نام بیت کوین می شناسند. دلیل این ذهنیت این است که بیت کوین نخستین پولی بود که در سال ۲۰۰۸ از سوی فردی به اسم  «ساتوشی ناکاموتو» معرفی شد. این فرد در مقاله ای که منتشر کرد به بررسی تکنیکی و بنیادی روند قیمتی بیت کوین و چرخه‌های رشد و نزول آن به طور مفصل پرداخت و در نوشته خود سعی کرد از  ویژگی‌ها و مزایای پول دیجیتال به مخاطبینش توضیح دهد و به همین خاطر با استقبال چشمگیری مواجه شد. یعنی آن اعتمادی را باید که از مخاطبش بگیرد با سلسله مقالاتی گرفت و به همین دلیل رشد و توسعه پیدا کرد.

 

 بیت‌کوین چه تفاوت‌هایی با ارزهای کاغذی دارد؟        

بیت کوین مانند همین پول های رایج موجود، وسیله ای برای معامله است و می توان از طریق آن در انتقال سرمایه از خریدار به فروشنده استفاده کرد. در حقیقت هدف پدیدآورندگان  این ارز ذخیره امنی برای سرمایه گذاری پول بوده است. بدون اینکه شما به سیستم بانکی یا نهاد خاصی وابستگی داشته باشید. یعنی با همان رایانه ای که در خانه دارید می توانید از طریق شبکه بیت کوین سرمایه خودتان را مدیریت کنید.

ویژگی ارزهای دیجیتال در مقابل ارزهای کنونی در چیست؟

بیت کوین دارای ویژگی‌های خاصی است که باعث می شود آن را از سایر اسکناس‌های رایج متفاوت و متمایز کند. شاید یکی از مهمترین ویژگی آن غیر متمرکز بودن آن باشد. بدین معنا که هیچ بانک یا نهاد مالی بر آن کنترل ندارد و همه ترندها و معاملات در این شبکه توسط خود افراد و از طریق شبکه انجام می گیرد. نکته دیگر اینکه بر خلاف پول‌های معمول، قدرت خلع و توزیع پول از دست نهادهای نظارتی و متمرکز خارج شده و بین افراد شبکه توزیع شده است. حال این سوال پیش می آید که در سطح کلان این ویژگی چه کمکی می تواند انجام دهد. در پاسخ به این سوال باید گفت که می تواند مانع عرضه بی‌ رویه پول توسط یک نهاد شود و از بی ‌ارزش شدن آن و ایجاد تورم جلوگیری کند. از دیگر ویژگی های بیت کوین می توان به غیر قابل برگشت بودن تراکنش ‌ها، غیر قابل جعل بودن به دلیل بهره گیری از تکنیک های رمزنگاری و قابلیت حمل و جابجایی آسان اشاره کرد. و همچنین از مهمترین ویژگی های دیگر آن تعداد محدود آن است. علت این موضوع را باید در نحوه طراحی الگوریتم و شبکه بیت کوین دانست.

با وجود اینکه افراد زیادی در این شبکه، پیوسته در حال خلق بیت کوین هستند، چرا نرخ استخراج در دوره‌های چهارساله نصف می شود و به همین خاطر خلق واحدهای جدید به مرور سخت‌تر می‌شود؟

کارشناسان زیادی در این خصوص نظر داده اند. ولی به طور معمول به این پدیده هاوینگ (halving) یا «نصف شدن» می گویند. با این پدیده عرضه بیت کوین کاهش پیدا می کند و به همین دلیل هزینه استخراج برای افراد استخراج‌کننده در شبکه افزایش می یابد که هر دو عامل قوی برای افزایش قیمت بیت کوین هستند.

پشتوانه پول های هر کشوری محصولات آن کشور است. مانند نفت، پتروشیمی و یا محصولات کشاورزی. پشتوانه بیت‌کوین در چیست ؟

پشتوانه آن از اعتماد مردمی ناشی می شود که به ارزشمند بودن آن اعتقاد دارند و حاضر به مبادله کالاهای مادی خود با این ارز دیجیتال هستند و باور دارند این واحد پولی به آنها قدرت خرید کالاهای دیگر را نیز می دهد. در واقع پشتوانه بیت کوین هیچ چیز مادی نیست.

آیا بیت‌کوین قابل جعل یا سرقت است؟

از حیث امنیت باید گفت که کیف پول ها و صرافی هایی که افراد برای نگهداری و انجام معاملات از آن ها استفاده می کنند امکان هک شدن دارند و تا به حال چندین هک بزرگ در این زمینه رخ داده است. البته در سال های اخیر اقداماتی نظیر استفاده از رمزهای دو مرحله ای، به کارگیری سیستم های قدرتمند محافظت کننده و اجرای سخت گیرانه فرایندهای احراز هویت برای افزایش امنیت دارندگان بیت‌ کوین به کار گرفته شده است. اما تاکنون خود شبکه بیت ‌کوین دچار مشکل جدی نشده است.

آیا ارزهای دیجیتال همچنان با ارزش باقی خواهند ماند؟

در مورد این موضوع و ارزش ارزهای دیجیتال در دراز مدت باید گفت که  دو عامل مهم دخیل هستند. عامل نخست عزم و همکاری دولت ها و سایر نهادها در وضع قوانین و محدودیت های جهانی بر ضد فعالیت بیت کوین است که به دلیل عدم کنترل آنها بر شبکه بسیار بعید است بتوانند مانع انجام تراکنش های درون شبکه ‌ای آن شوند و فقط ممکن است در مراحلی از خرید و فروش نقدی، مشکلاتی برای استفاده از آن فراهم کنند. عامل دیگر که این روزها از آن به عنوان یک عامل بالقوه ناامنی بیت‌ کوین یاد می‌شود، گسترش استفاده از کامپیوترهای کوانتومی است. البته رمزنگاری بیت کوین به گونه‌ای است که قدرت فعلی کامپیوترهای کوانتومی تا شکستن آن فاصله بسیار زیادی دارند و حتی در صورت شکسته شدن پروتکل ها، این شبکه با اجماع اعضای آن می‌تواند شاهد «جدایش» (فورکی) باشد تا از رمزنگاری‌های مقاوم در برابر کامپیوترهای کوانتومی استفاده کند.

استفاده از بیت ‌کوین چه مشکلاتی می تواند در پی داشته باشد؟  

شاید مهمترین مشکل بیت کویین، پیچیده بودن مفهوم بیت کوین و درک آن است. از طرفی مشکل مواجهه با قانون گذاری و عدم نظارت قانونی روی آن است. الان در خیلی از کشورها ارزهای دیجیتال را به طور کل ممنوع کرده اند. اما در کل بزرگترین مشکل عدم آگاهی کافی شهروندان از ارزهای دیجیتال است که باید شرکت یا موسسه ای به طور قانونی مجوز آموزش در این امور را به عهده بگیرد.