به گزارش ایسنا، در هر دوی این مطالعات آشکار شد که کنترل قندخون در میان افرادی که به طور تصادفی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، نسبت به افرادی که تحت رژیم‌های غذایی شدید و یا برنامه‌های «الگوی زندگی سالم» بوده‌اند، وضعیت بهتر و مطلوب‌تری داشته است.

به گفته متخصصان، چاقی و دیابت به شدت با یکدیگر مرتبط هستند اما تاکنون شواهد کافی در مورد تاثیر عمل جراحی کاهش وزن بر کنترل دیابت و بیماری‌های مرتبط با آن به خصوص در میان افراد چاق وجود نداشته است. در یکی از این مطالعات، دکتر «آنیتا کورکولاس» از دانشگاه پیتسبورگ به بررسی 61 فرد مبتلا به دیابت که به طور تصادفی تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته یا برنامه کنترل وزن را دنبال کرده بودند، پرداختند. یک سال بعد مشاهده شد در نیمی از بیماران که تحت عمل بای‌پس معده قرار گرفته بودند، سطح قندخون به حد طبیعی و سالم نزدیک شد و این افراد دیگر نیازی به مصرف دارو نداشتند در حالی که این پیشرفت در کنترل قندخون در گروهی که تحت عمل جراحی نبودند و تنها برنامه کنترل وزن را دنبال کرده بودند، مشاهده نشد.

همچنین در بررسی دوم که روی 38 فرد مبتلا به چاقی و دیابت انجام گرفت، نیمی از آنان تحت عمل بای‌پس معده قرار گرفتند و گروهی دیگر برنامه‌های کنترل وزن را دنبال کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این بررسی نیز یک سال بعد مشاهده شد که از میان گروه اول در 11 نفر کاهش سطح قندخون اتفاق افتاد در حالی که این آمار در گروه دوم تنها سه نفر بوده است.