امروزه با گسترش تکنولوژی و راهکارهای نوین ، عکاسی به امری همه گیر و دسترس پذیر تبدیل شده است و میشود گفت تقریبا همه دارای یک دوربین عکاسی از هر نوعی هستند که البته شایع ترین آن دوربین های عکاسی موبایلی هستند. همه این عکس های گرفته شده از لحظات مختلف زندگی روزمره ما در دنیای دیجیتال ذخیره میشوند و تنها راهکار برای حفظ و نگهداری آنها چاپ عکس به صورت فیزیکال میباشد.

عکس های ذخیره شده در گوشی همراه و یا دوربین عکاسی در بهترین حالت پس از مدتی به رایانه شخصی منتقل میشود و در انبوه فولدرها و دیگر فایل ها کم کم به دست فراموشی سپرده میشود. این نهایت خوش شانسی است اگر رایانه ما مشکل ویندوزی پیدا نکند و یا دستگاه بعد از سال ها قابل استفاده باشد که بتوانیم به راحتی به عکس های قدیمی خود رجوع کنیم.

در این مقاله قصد داریم راهکار مفیدی جهت حفظ و نگهداری لحظات شیرین زندگی را به شما یادآوری کنیم که شاید در خلال شلوغی زندگی آن را فراموش کرده ایم و آن هم چاپ عکس هایمان است.

بله چاپ عکس بهترین شیوه برای نگهداری و خاطره سازی از لحظه های تثبیت شده زندگی ماست که خوشبختانه امروزه این امر نیز تسهیل شده و شما به راحتی با چند کلیک ساده و با جستجو در اینترنت میتوانید مراکز معتبری را جهت چاپ عکس های خود بیابید.

اما نکته قابل بحث این مقاله این است که ما مشخصا عکس های خود را به چه نحوی چاپ و نگهداری کنیم که سال های سال بدون مشکل باقی بماند و تغییر رنگ ندهد و یا خراب و مستعمل نشود. آیا پرینت عکس های ما با دستگاه های پرینتر خانگی کفایت میکند و یا باید حتما توسط عکاسی ها چاپ و آماده شود.

پاسخ به این پرسش ها به چند نکته بستگی دارد ، اگر شما قصد سفارش چاپ شاسی دارید که نتیجه مشخص است و باید این کار را برون سپاری کنید. اما اگر قصد دارید عکس های دم دستی خود را به طور موقت و برای استفاده موقت چاپ و نگهداری کنید میتوانید از پرینترهای خانگی استفاده کنید زیرا این عکس ها پس از مدتی تغییر رنگ میدهند و مدت زیادی نخواهند ماند.

برای استفاده و نگهداری طولانی مدت، عکس ها باید با دستگاه های صنعتی چاپ عکس چاپ شوند که مجموعه های بزرگی همچون مجموعه "عکس رتوش" با ساده سازی فرایند سفارش آنلاین و ارسال درب منزل این مساله را حل کرده اند و دیگر مانند سابق نیاز نیست به دنبال عکاسی بگردید و بسیار ساده و آنلاین میتوانید ثبت سفارش کنید و در تمام ایران درب منزل تحویل بگیرید.

نکات مهم در سفارش چاپ عکس

اگر میخواهید سفارش چاپ عکس روی شاسی داشته باشید باید بدانید که اگر مضمون عکس شما خانوادگی است و قرار است تا دهه ها روی دیوار منزل شما خوش بدرخشد باید حتما یکی از انواع کاغذهای عکاسی را سفارش دهید و به هیچ وجه به سراغ کاغذهای پرینترهای صنعتی که با تکنولوژی جوهر افشانی چاپ میکنند نروید. زیرا سیستم جوهرافشان عکس را پرینت میکند و عکس شما از ترکیب مجموع رنگ های موجود در مخزن پرینتر که روی کاغذ پاشش میشود تولید میشود که این فرایند ماندگار نیست و پس از مدتی تغییر رنگ ایجاد میکند.

دستگاه های چاپ صنعتی عکس از متد داروی شیمیایی و ظهور بر پایه نور طبعیت میکنند و عکس ها اصطلاحا ظاهر میشوند که هم رزولوشن چاپ و هم ماندگاری چاپ بسیار بالاست و میتوان گفت تا دهها سال بدون افت کیفی و تغییر رنگ، ماندگار هستند.

درواقع عکس های تولید شده به این روش از صده های گذشته تاکنون بدون مشکل باقی مانده اند و تنها مشکل آن ها خورد شدن و پاره پاره شدن بوده که با تکنولوژی به روز و کاغذهای جدید عکاسی امید میرود این مشکل برطرف شده باشد و حداقل شعارهای تبلیغاتی کمپانی های سرآمد تولید کاغذهای عکس این را گواه میدهند. حال اینکه هیچ کدام از ما صد سال بعد نیستیم که این ادعا را تایید و یا رد کنیم.

نکات مهم هنگام خرید پرینتر برای پرینت عکس

اگر قصد خرید پرینتر برای پرینت عکس های خود را دارید انواع مختلفی از پرینتر در مارکت دنیا مختص این امر تولید و معرفی شده اند که انواع خانگی آن هم کم نیستند. اما پرینترهای موجود در بازار ایران محدودتر از مارکت های جهانی است و عملا 2 تا 3 مدل پرینتر محبوب خانگی برای پرینت عکس یافت میشود.

پرینترهای خانگی و غیرصنعتی که حتی گاها در آتلیه ها و عکاسی ها استفاده میشوند عکس ها را با تکنولوژی جوهرافشانی و یا حرارتی پرینت میکنند که میتوان گفت تا 2 الی 3 سال هم شاید تغییر رنگ نداشته باشند و کم کم دچار تغییر رنگ و افت کیفیت خواهند شد.

هنگام خرید پرینتر برای پرینت عکس های خانوادگی توجه به قطع و سایز کاغذ دریافتی دستگاه لازم است تا بدانید نهایتا عکس های خود را تا چه اندازه میتوانید بزرگ پرینت کنید.

همچنین پیش از خرید پرینتر ببینید که آیا خرید کاغذ و یا رنگ برای این پرینتر مقرون به صرفه خواهد بود و یا ارزش خرید ندارد و بسیار گران است. زیرا موارد بسیاری از پرینترها قیمت خرید جوهر و یا کاغذ آن ها نزدیک به قیمت خود پرینتر میباشد که عملا خرید این دستگاه ها توجیه منطقی و اقتصادی نخواهد داشت.

دیگر نکته این که سعی کنید تعدادی ریویو و یا نقطه نظر از خریداران پرینتر مورد نظر بیابید تا نقات قوت و ضعف آن را تشخیص دهید و خریدی هوشمندانه به تناسب نیاز خود داشته باشید.