همه ما در طول زندگی خود چالش‌هایی را تجربه کرده‌ایم، چالش‌ها و مسائلی که اگر برای حل آنها از یک مشاور حقوقی مشورت می‌گرفتیم ممکن بود آن مسئله به نفع ما تمام شود. اما متاسفانه در ایران افراد کمی از اهمیت مشاور مطلع هستند و داشتن مشاور را هزینه اضافی می‌دانند کمتر از آن استفاده می‌شود؛ در حالی که در ادامه خواهیم دید وجود مشاوره حقوقی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و ضررهای جبران ناپذیر می‌شود. انسان‌های موفق قبل از آن که هر اقدامی در رابطه با امور حقوقی انجام دهند از مشاوره حقوقی راهنمایی می‌گیرند. گاهی مشاوره حقوقی می‌تواند فرآیند کاری شما را نسبت به قانون سریع تر کند یا مبلغ بزرگی به شما سود برساند.

 

آیا مشاوره حقوقی می‌تواند نقش وکیل را ایفا کند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، بهتر است ابتدا با مسئله وکالت آشنا شویم.

عقد وکالت به قراردادی گفته می‌شود که طبق آن یک فرد برای انجام کاری، نایب شخص یا اشخاص دیگری می‌شود.

تنظیم وکالت نامه‌ قوانینی دارد که بخشی از آنها، در تمام وکالت نامه‌ها و ثابت بوده و بخشی دیگر توسط موکل و وکیل تنظیم می‌شود.

وکیل‌ها می‌توانند به مراجعین خود مشاوره حقوقی دهند. اما مشاور حقوقی در صورتی می‌تواند برای کارفرمای خود نقش وکیل را داشته باشد که دارای پروانه باشد، در این صورت به عنوان نماینده او در دادگاه و مراجع قضایی نیز می‌تواند حضور پیدا کند.

 

h2

 

 آشنایی با انواع مشاوره حقوقی:

 

1.       مشاوره حقوقی کیفری

دعوا و مرافعه‌های کیفری یکی از پیچیده‌‌ترین مرافعه مطرح شده در محاکم کیفری هستند که وکیل وظف است حتما با تخصص کامل در این پرونده‌ها وارد شده تا بتواند به بهترین شکل ممکن از حقوق موکل خود دفاع کند. شکایاتی مانند کلاهبردی، قتل عمد و یا غیرعمد، ضرب و جرح، اختلاص، سرقت و … نمونه‌هایی از دعاوی کیفری هستند که پیچیده بوده و قانون برای این جرم‌ها، مجازات سنگینی در نظر گرفته است. بنابراین کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند در صدور قرار مجرمیت و یا صدور قرار منع تعقیب موثر باشد.

وکیل دادگستری باید بر قوانین کیفری تسلط کامل داشته باشد و با ذکاوت خود شرایط پرونده را به نفع موکلش تغییر دهد و حتی با دلایل قوی و قاطعی که ارائه می‌دهد حکم صادره را در مرجع تجدید نظر تغییر دهد. متاسفانه افراد زیادی بدون مشورت با وکیل دادگستری اقدام به ثبت شکایت می‌کنند و به علت طرح اشتباه پرونده، باعث ضرر و زیان به خودشان می‌شوند و همین طور متهمین پرونده‌ها هم باید توجه کنند که نداشتن مشاوره حقوقی و یا اعطای وکالت به وکیل کیفری احتمال دارد منجر به ورود ضرر‌های جبران ناپذیر مانند از دست رفتن ثروت، جان و یا آبروی خود گردند.

2.       مشاوره حقوقی خانواده

مشاور حقوقی خانواده شخصی است که در موارد مختلف دعواهای خانوادگی مثل طلاق توافقی، طلاق از سمت زوجه، طلاق از سمت زوج، مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان، الزام به تمکین و … به صورت تخصصی فعالیت میکند. در برخی از پرونده‌های خانواده به خصوص طلاق، به زن و مرد آسیب‌های زیادی وارد می‌شود و اگر مشاور حقوقی در زمینه روانشناسی هم حرفه ای باشد می‌تواند از بار عصبی آنها بکاهد. در این صورت به عنوان یک دوست علاوه بر رفع و رجوع مشکلات حقوقی شاید بتواند مشکلات روحی آنها را هم درمان کند .

 

3.      مشاوره حقوقی ملک و املاک

مشاوره حقوقی در زمینه ملک در دعاوی ملکی مانند دعاوی موجر و مستاجر، حکم تخلیه، خلع ید، الزام به تنظیم سند رسمی، افراز ملک مشاعی، الزام به ایفای تعهد و یا الزام به تحویل مبیع و … به صورت تخصصی فعالیت دارد. مرافعه ملکی به علت ماهیت و شکلی که دارد معمولا طولانی بوده و احتیاج شدیدی به تسلط در قوانین ماهوی و شکلی مدنی و قوانین ثبتی دارد که افراد عادی از پس این کار بر نخواهند آمد. در بیشتر موارد، افراد بدون استفاده از راهکارهای وکیل دادگستری یا مشاوره حقوقی ملکی پرونده خود را در مراجع قضائی پیگیری می‌کنند و بعد از چند ماه و یا حتی چند سال به طور تاسف باری از گرفتن حق خود باز می‌مانند و هزینه های سنگین نظیر هزینه‌های دادرسی را متحمل می‌شوند، در نتیجه داشتن مشاوره حقوقی ملکی در این خصوص هم می‌تواند خسارات ناشی از تاخیر را کم کند و پرونده را با استفاده از تجربه و مهارت خود به سمت پیروزی هدایت کند.

 

4.       مشاوره حقوقی چک

بعضی از مشاورین هستند که به طور تخصصی بر روی دعاوی وصول مطالبات اعم از چک، سفته، رسید بانکی و یا سند عادی کار می‌کنند و در این زمینه تجربه بسیاری دارند. مشاوره حقوقی چک می‌تواند با تخصص و تبحری که دارد حکم محکومیت خوانده را بگیرد و علاوه بر آن با درخواست قرار تامین خواسته، اموال خوانده را توقیف کند.