به گزارش پارس به نقل از تسنیم ؛ حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جوانان و خانواده خبرگزاری تسنیم، در خصوص معضل طلاق اظهار داشت: موضوع طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی بوده و تحت تأثیر عوامل مختلفی گسترش می‌یابد در واقع طلاق تک عاملی نیست بنابراین باید در بررسی آسیب‌های آن به موضوعات کلان، خرد، میانه و خانواده توجه بسیاری کرد.

وی با بیان اینکه داشتن مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک می‌تواند موضوع جدی بوده و در کاهش طلاق موثر باشد، ادامه داد: آشنایی با مهارت‌های زندگی و روانشناسی با جنس مخالف آداب همسرداری از عواملی است که باید طرفین با آن آشنا باشند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: امروزه گرایش به اعتیاد، خشونت خانگی و خیانت از عواملی بوده که در سطح کلان باعث طلاق شده است؛ شرایط خانوادگی باید به عنوان مبحث اصلی برای تمام آسیب‌شناسان مدنظر قرار گیرد چرا که خانواده بی ثبات دچار آسیب‌های اجتماعی بسیاری خواهد بود.

موسوی چلک با اشاره به اینکه زوجین باید به یکدیگر محبت و عطوفت داشته باشند، افزود: طلاق توافقی از مواردی است که امروزه یکی از محمل‌ها برای سرعت بخشیدن به طلاق محسوب می‌شود که اگر معیار انتخاب همسر درست صورت گیرد، هیچ وقت شاهد طلاق توافقی نخواهیم بود.

وی ادامه داد: بسیاری از طلاق‌ها ناشی از عدم شناخت قبل از ازدواج و معیارهای نامناسب در انتخاب همسر است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه مهارت زندگی سواد اجتماعی، سلامت اجتماعی باید مدنظرقرار گیرد، گفت: برپایی جشن طلاق این روزها قبح طلاق را شکسته است و این امر تحت تأثیر فرهنگ کشورهای دیگر بوده است که ما شاهد پخش شدن کارت دعوت و میهمانی از سوی زوجین در این راستا هستیم، بنابراین باید جلوی این امر گرفته شده و به دنبال کاهش طلاق در کشور باشیم.

موسوی چلک با بیان اینکه در زندگی مشترک صداقت باعث می‌شود بسیاری از مشکلات برطرف شود در واقع روابط عاطفی باید پیش از بیش در بین زوجین پررنگ و تقویت شود، اظهار داشت: برای کاهش طلاق بهترین راهکار آموزش مهارت زندگی به جوانان است تا قبل از ورود به زندگی مشترک با تمام راهکارها و رفتارها در زندگی آشنا شوند.

وی افزود: طلاق توافقی از اموری است که زن و مرد مجبور به این امر می‌شوند و برای اینکه نزاع و درگیری صورت نگیرد این راه را انتخاب می‌کنند که ما باید در خصوص کاهش طلاق به خصوص طلاق توافقی اقداماتی موثری انجام دهیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: از مواردی که باعث طلاق در بین زوجین می‌شود دخالت خانواده‌ها، عدم آموزش مهارت‌های زندگی، آشنا نبودن با رفتارهای یکدیگر، عدم درک متقابل و اعتیاد است. بنابراین باید دلایل طلاق بررسی و برای کاهش آن راهکاری مناسب پیش بینی شود.