چطوری خانه را بچینیم؟

خیلی از افراد بدون آنکه مطالعه خاصی داشته باشند می توانند به بهترین شکل ممکن دکوراسیونی زیبا برای خانه خود ایجاد کنند. اما در این بین توجه به برخی از نکات ریز را فراموش می کنند که باید در نظر بگیرند. در ادامه می خواهیم این نکات را برایتان بیان کنیم. اما قبل از آن باید در نظر داشته باشید که نکات زیر برای تغییر چیدمان دکوراسیون خانه موثر است:

  • آیا وسایلی قرار است تغییر کند؟
  • بودجه ای برای این موضوع در نظر گرفته شده است؟
  • میزان فضایی که وجود دارد برای وسایل مناسب است؟
  • رنگ بندی لوازم با یکدیگر همخوانی دارد؟

با این اوصاف لازم است نکته ای را پیش از مطرح کردن ایده نیز بیان کنیم، آن هم اینکه در برخی از موارد زمینه خانه را نمی توان تغییر داد. یعنی کف منزل و دیوارها غیر قابل تغییر هستند و جزئی از چیدمان وسایل محسوب نمی شوند اما به شدت در زیبایی کلی منزل تاثیر گذار هستند. با این حال بهتر است گزینه هایی که قابل تغییر در چیدمان هستند را در ادامه برایتان بیان کنیم و مواردی از این قبیل را برای تغییر طراحی دکوراسیون منزل در نظر بگیریم.

مبل ها در جایی مناسب

یکی از نکات مهم در چیدمان منزل به محل قرار گیری و نحوه قرار گیری مبلمان ها مربوط می شود. برای این مورد باید در نظر داشته باشید که مبل های تک نفره باید کمی متمایل به سمت یکدیگر قرار بگیرند و در بین آنها یک میز عسلی قرار داشته باشد. البته این را در نظر بگیرید اگر فضای کافی برای قرار دادن میز عسلی بین آنها نباشد می توانید آنرا جلوی هر دو و بین آنها قرار دهید.

v1

علاوه بر این مورد باید توجه داشته باشید که به هیچ وجه مبلمانتان روی فرش نباشد. یعنی بهتر است در صورت ممکن فاصله ای حدود 10 سانت بین پایه های مبلمان و فرش وجود داشته باشد. از این طریق از شلوغ جلوه کردن فضا جلوگیری خواهد شد.

توجه به محل قرار گرفتن میز تلویزیون و تلویزیون

یکی از نکاتی که بهتر است امروزه به آن توجه شود، به قابل نصب بودن تلویزیون ها روی دیوار مربوط می شود. البته با این کار امکان چرخش از آنها گرفته می شود ولی این خاصیت در منازلی که ابعاد کوچکی دارند بسیار مطلوب و موثر است. بهتر است از این نکته برای قرار دادن و نصب تلویزیون استفاده کنید. علاوه بر آن، اینکه میزهایی که برای آنها در نظر گرفته شده اند نیز مانند مبلمان نباید روی فرش قرار بگیرد و باید حداقل 10 سانت با فرش فاصله داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم حین انتخاب میز به سبک آن نیز توجه کنید. اگر سبک مدرن برای میز و صندلی ها در نظر گرفته اید باید آنرا هم مدرن انتخاب کنید. در غیر این صورت با پیش گرفتن سبک های کلاسیک بهتر است برای سیستم صوتی و تصویری نیز میز مناسب کلاسیک در نظر بگیرید.

نقش تابلوها در چیدمان خانه

یکی از گزینه های محبوب در چیدمان خانه به تزئین دیوارها مربوط می شود. برای اینکه دیوارهایتان بیشتر جلوه کند نباید حتما آنها را پر از تابلوهای مختلف در سایزهای مختلف کنید. در نظر داشته باشید از این المان می توانید روی یک دیوار استفاده کنید.

v2

اگر دیواری وجود دارد که تمایل دارید آنرا بپوشانید از تابلوها یا قاب عکس های خانوادگی روی آنها استفاده کنید. متفاوت بودن سایز آنها هیچ اشکالی ندارد و سبب بیشتر به چشم آمدن موارد مورد نظر نیز می شود. البته توجه کنید قابی که برای آنها تهیه می کنید تقریبا همخوان باشند. البته حتما نباید یک طرح و رنگ باشند می توانند تنوع مطلوبی نیز داشته باشند.

استفاده از نور مخفی

یکی از گزینه هایی که ممکن است در چیدمان وسایل به کار نرود، نور مخفی است. نصب نور مخفی کار بسیار ساده ای دارد و برای آن در قسمت های پیشخوان آشپزخانه یا تابلوها، قاب عکس ها، مجسمه ها و… را می تواند در نظر بگیرید. این تغییر بسیار کوچک می تواند زیبایی چشمگیر و بسیار متنوعی را با هزینه بسیار کم برای چیدمان تان به همراه داشته باشد.

حذف موارد بی مورد در چیدمان

برخی از موارد در چیدمان فقط نقش شلوغ کننده را به عهده دارند. باید آنها را حذف کنید. گزینه هایی مانند مجسمه هایی که خیلی از مد افتاده اند، برخی از تابلوهایی که مدتی از زمان فقط زیبایی دارند، گل های خشک شده که دیگر زیبایی ندارند و گرد و غبار زیادی روی آنها نشسته است و امثال آنها را بهتر است از چیدمان خانه حذف کنید.

v3

با حذف کردن آنها سایر لوازم زیبایی خود را بیشتر نشان می دهند و فضا با آرامش بیشتری نشان داده می شود. سعی کنید مواردی که خیلی وقت است از آنها استفاده نمی کنید را از چیدمان خانه حذف کنید.

به نظم وسایل توجه کنید

در صورتی که از برخی از وسایل استفاده می کنید، سعی کنید فورا آنها را مرتب کنید و به حالت نظم سابق برگردانید. از این طریق همیشه چیدمان زیبایی خواهید داشت. نظم خاصی برای وسایل و لوازم در نظر بگیرید. وقتی مبلمان ها در قسمت های مناسب باشند، میزهای عسلی در کنار مبل مناسب، بوفه، ویترین و کتابخانه در قسمت مناسب باشند، دیگر نیاز به جابجایی روزانه آنها وجود نخواهد داشت.

رنگ های کنار هم

یکی دیگر از نکاتی که می تواند در چیدمان بهتر به شما کمک کند، در نظر داشتن رنگ های مناسب در کنار یکدیگر است. این یعنی باید لوازمی که در ترکیب رنگی مناسبی با یکدیگر هستند در یک قسمت قرار گیرند. در واقع می توانید گلدانی که با گل سرخ رنگ است را کنار مبلمانی قرار دهید که کوسن های قرمز رنگ دارد. یا اینکه تابلویی که قاب چوبی دارد را در کنار یا نزدیکی کنسول چوبی با رنگ همخوان با آن تابلو قرار دهید.

حتی می توانید برای این منظور زمینه فرش را نیز در نظر داشته باشید. البته وقتی طیفی از رنگ ها را برای چیدمان انتخاب کنید چیدمانی که همخوانی داشته باشد کمی سخت می شود. بهتر است از یک طیف رنگی برای این منظور استفاده کنید.

در آخر

چیدمان خانه به موارد متعددی بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که سلایق مختلفی در این زمینه وجود دارد و ممکن است کاملا با یکدیگر متفاوت باشد. اما پیشنهاد می کنیم طبق سلیقه خود پیش روید هر قدر هم که در آخر نتیجه کار را سایر افراد برای منزلتان نپسندند. البته توجه داشته باشید که کاربردی بودن ابزارها و لوازم را در این بین حذف نکنید.