چرا سلامت و زیبایی پوست صورت اهمیت دارد؟ بایدها و نباید های مراقبت از پوست صورت چیست؟ روش های زیباسازی پوست صورت کدامند؟ تاثیر صابون های گیاهی بر سلامت پوست چیست؟ مناسب ترین صابون های گیاهی برای پوست کدام صابون ها هستند؟

زیبایی و سلامت پوست خصوصا پوست صورت تقریبا برای تمام افراد در هر سنی از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره یکی از دغدغه های آنها به شمار می رود. مراقبت از پوست، زیباسازی، شفاف سازی و جوانسازی در سنین نوجوانی و جوانی بسیار مورد توجه افراد خصوصا بانوان قرار می گیرد و فرد از انواع لوازم آرایشی و بهداشتی برای رسیدن به این مهم استفاده می کند. عدم آگاهی کافی باعث شده است که مصرف لوازم بهداشتی و آرایشی غیر استاندارد در جهان روز به روز در حال افزایش باشد و پول های بسیار زیادی در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به گردش در بیاید. در کشور ایران لوازم آرایشی و بهداشتی بیش از 2.5 برابر سرانه جهانی مصرف می شود که نشان از اهمیت بالای سلامتی و بهداشت در میان مردم ایران است هرچند که ممکن است لوازم ناسالمی به کار برده شود.

صابون گیاهی

مراقبت از پوست با هدف جلوگیری از پیری یا کاهش عوارض پوستی مانند جوش و آکنه و ... اهمیت بسیار زیادی دارد و افراد باید برنامه ریزی مناسبی برای آن داشته باشند. برای محافظت از پوست مواد و محصولات طبیعی و صنعتی متعددی وجود دارند که صابون های گیاهی از جمله بهترین و کاربردی ترین آنها می باشند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر تاثیر صابون های گیاهی بر سلامت و زیبایی پوست صورت پرداخته خواهد شد.

صابون های گیاهی

صابون ها یکی از اصلی ترین و پر مصرف ترین محصولات بهداشتی و آرایشی است که تاریخچه استفاده از آنها به 2800 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که رومیان باستان با استفاده از آب باران، خاکستر زغال سنگ و چربی حیوانات آن را می ساختند و برای شست وشو استفاده می کردند. صابون در اصل نمک اسید های چرب است و امروزه علاوه بر صنایع بهداشتی و آرایشی در صنایع دیگری مانند صنعت پلاستیک سازی و صنعت ریسندگی استفاده می شود.  انواع مختلفی از صابون ها در دسترس افراد قرار دارند که بر اساس کاربرد آنها، فرم ساخت، روش ساخت، مواد تشکیل دهنده و ... دسته بندی می شوند. بر اساس آمار سرانه مصرف صابون هر ایرانی حدود 1 کیلوگرم در سال است که از میانگین سرانه جهانی بیشتر است اما این میزان شامل مجموعه صابون ها می باشد.

صابون گیاهی به نوعی از صابون ها گفته می شود که در ساخت آن از هیچگونه مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی استفاده نمی شود. در حقیقت این صابون ها بر اساس روغن های گیاهی تولید می شوند. از آنجایی که هر کدام از گیاهان موجود در طبیعت از خواص، ویژگی ها و کاربردهای بسیار متعدد و مفیدی برخوردار هستند، صابون هایی که بر اساس روغن های گیاهی تولید می شوند علاوه بر جنبه شست و شو می تواند برای درمان عارضه های پوستی و سلامت پوست نیز کاربرد داشته باشد.

مزایای استفاده از صابون های گیاهی سیندرلا

همانطور که گفته شد صابون های گیاهی از جمله صابون هایی هستند که به شکلی طبیعی تولید می شوند و در تولید آنها از هیچگونه مواد افزودنی و شیمیایی استفاده نمی شود. صابون های گیاهی سیندرلا دارای نشان ملی استاندارد و مجوز رسمی بهداشت (سیب سلامت) است و در تولید آن فقط از مواد طبیعی استفاده شده است. با توجه به آنکه مواد موجود در صابون های شیمیایی مانند پارابن، سدیم لوریل سولفات، فتالات و ... می توانند عوارض منفی زیادی مانند تغییر PH پوست، کاهش رطوبت، رشد سلول های سرطانی و ... داشته باشند استفاده از صابون های گیاهی از نظر بهداشتی بسیار توصیه می شود. از مهم ترین دلایل استفاده از صابون های گیاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صابون قهوه

  • صابون های گیاهی سلامت بالایی دارند و به دلیل روش ساخت آنها هیچگونه ماده افزودنی و ماده شیمیایی در آنها وجود ندارد.
  • مواد سازنده این صابون ها کاملا طبیعی هستند و هیچگونه اثرات مخربی بر محیط زیست ندارند. همچنین چون مواد شیمیایی در آنها استفاده نمی شود نیازی به آزمایش اثرات آن بر روی حیوانات نیست. به این ترتیب صابون های گیاهی کاملا دوست دار حیوانات هستند.
  • با توجه به آنکه صابون های گیاهی بر پایه روغن های گیاهان طبیعی ساخته می شوند از تمام خواص و ویژگی های گیاهان بهره مند هستند بنابراین علاوه بر خواص بهداشتی و شست و شو می توانند خواص داروئی نیز داشته باشند.
  • صابون های گیاهی برخلاف صابون های صنعتی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و افراد می توانند بر اساس سلیقه خود و نوع پوست از صابون های گیاهی مختلفی استفاده کنند.

بایدها و نباید های مراقبت از پوست

هر کدام از افراد با توجه به ژنتیک، آب و هوای محل زندگی، شرایط زندگی و تغذیه، هورمون های شخصی، مراقبت از پوست و ... می توانند پوست متنوعی داشته باشند. قبل از آنکه فرد اقدام به استفاده از محصولات و لوازم آرایشی بکند و صابون های متناسب با پوست خودش را انتخاب کند لازم است که ابتدا بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست خود را به خوبی بداند.

  • اولین نکته در مراقبت و محافظت از پوست بررسی تاثیر غذاها می باشد. افراد باید به خوبی بدانند که تغذیه نقش موثر در سلامت پوست آنها دارد و باید از غذاهایی استفاده کنند که ویتامین های کافی به پوست برسند. غذاهایی که از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها برخوردار باشند می توانند بسیار مفید باشند.
  • خواب و استراحت کافی نقش ویژه ای در زیبایی و سلامت پوست دارد. دیر خوابیدن و کم خوابی می تواند عوارض بسیار بدی بر روی پوست افراد داشته باشد. خواب مناسب به اندازه تغذیه در سلامت پوست تاثیر گذار است.
  • هیدراته کردن مداوم پوست می تواند تاثیر زیادی در سلامت و زیبایی پوست داشته باشد. تا زمانی که پوست رطوبت کافی داشته باشد دچار عارضه های پوستی کمتری می شود.
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض تشعشعات از دیگر نکاتی است که باید افراد به آن توجه داشته باشند. بر اساس تحقیقات حدود 90 درصد از صدمات پوستی ناشی از تابش مستقیم نور خورشید است. افراد باید از قرار گرفتن در معرض تشعشعات پرهیز کنند.
  • عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی نیز از جمله مهم ترین نکاتی است که افراد باید برای حفظ سلامت و زیبای پوست خودشان به آن توجه کنند. قطعا افرادی که دخانیات یا مشروبات الکلی مصرف می کنند به شدت مستعد آسیب های پوستی هستند.
  • با توجه به آنکه پوست انسان به صورت مستمر در معرض آلودگی، دود، اشعه، گاز و ... قرار دارد لازم است که افراد حتما آن را به صورت مداوم تمیز کنند.
  • عدم استفاده از محصولات آرایشی غیر استاندارد و نامرغوب نیز می تواند در سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید باشد. لوازم آرایشی غیر استاندارد و شیمیایی می توانند عوارض جبران ناپذیری برای پوست صورت داشته باشند.

انواع پوست های صورت

همانطور که گفته شد افراد بر اساس ویژگی ها و فاکتورهای متعددی مانند ژنتیک، شرایط آب و هوایی، تغذیه، مراقبت های پوستی و ... می توانند پوست متفاوتی داشته باشند به صورت کلی 5 نوع پوست با ویژگی های و مشخصات منحصر به فرد وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

انواع پوست

  1. پوست های خشک که در تمام طول سال خصوصا بعد از شست و شو حالت کشیدگی دارند و از رطوبت کافی برخوردار نیستند. این نوع پوست ممکن است دچار پوسته پوسته شدن نیز بشود. خشکی پوست به علت کمبود چربی کافی خواهد بود با پوست دهیدراته فرق دارد.
  2. پوست های چرب برعکس پوست های چرب هستند و همیشه چربی بر روی آن قابل مشاهده است و برق می زند. بیشتر کسانی که از عارضه هایی مانند جوش، لک، آکنه و ... رنج می برند از پوست چربی برخوردار هستند.
  3. پوست های مختلط نوعی از پوست است که همزمان هم چرب و هم خشک است. ناحیه T صورت (پیشانی، بینی، چانه) در این نوع پوست چرب است و قسمت های گونه و فک فرد خشک یا معمولی هستند.
  4. پوست های معمولی کاملا یک دست هستند که نه چربی زیاد و نه خشکی بیش از حد دارند. در این پوست ها حتی جوش و لکه ها عمر کمی دارند و به سرعت از بین می روند.
  5. پوست های حساس پوست هایی هستند که به سرعت تحریک شده، دچار التهاب گشته یا خارش پیدا می کنند. این نوع پوست معمولا خیلی سریع با محصولات بهداشت و آرایشی واکنش داده و عارضه هایی مانند خشکی، جوش و ... را تجربه می کند.

کدام صابون گیاهی مناسب‌ تر است؟

همانطور که در بخش های قبلی عنوان شد صابون های گیاهی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و از آنجایی که این صابون ها بر پایه روغن های گیاهی ساخته می شوند تمام خواص دارویی گیاهان طبیعی را دارند. انتخاب یک صابون گیاهی باید بر اساس نوع پوست افراد انتخاب شود تا بهترین اثر را داشته باشد.

  • افرادی با پوست های حساس می توانند از صابون های گیاهی مختلفی مانند صابون گیاهی اسطوخدوس، صابون گیاهی آرگان و صابون زیتون متناسب با نوع حساسیت خود استفاده کنند.
  • افرادی با پوست های معمولی می توانند از تمام صابون های گیاهی مانند صابون قهوه، صابون زغال، صابون سفیداب، صابون آلوئه ورا، صابون زردچوبه، صابون عسل،  صابون گل سرخ و ... استفاده کنند.
  • کسانی که از پوست مختلط برخوردار هستند می توانند از صابون گل سرخ و خاک رس، صابون آلوئه ورا، صابون زردچوبه، صابون زینک اکساید با سفیداب و ... استفاده کنند.
  • افرادی با پوست چرب می توانند از صابون گل سرخ و خاک رس، صابون زغال، صابون قهوه، صابون سفیداب و ... استفاده کنند.
  • افرادی که از پوست خشک برخوردار هستند می توانند از صابون عسل، صابون لیمو گلیسیرین، صابون آلوئه ورا، صابون اسطوخدوس، و ... استفاده کنند.

اثرات صابون های گیاهی بر روی سلامت پوست

همانطور که گفته شد صابون های گیاهی علاوه بر شست و شوی صورت با توجه به خواص داروئی و درمانی که دارند می توانند در درمان عارضه های مختلف پوستی استفاده شوند. استفاده از این صابون های حتی می توانند بر روی جنبه های مختلف روحی و روانی نیز تاثیر گذار باشند. مهم ترین اثرات صابون های گیاهی بر روی سلامت و زیبایی پوست صورت به شرح زیر می باشند:

درمان آکنه، جوش و لکه های صورت

بسیاری از گیاهانی که در تولید صابون های گیاهی استفاده می شوند از خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد عفونی کننده برخوردار هستند. از آنجایی که باکتری ها از دلایل اصلی جوش ها، آکنه ها و لکه های صورت هستند استفاده از صابون های گیاهی می توانند در درمان این عارضه بسیار موثر باشند. از جمله صابون های گیاهی که از این ویژگی و خاصیت برخوردار هستند می توان به صابون زردچوبه، صابون قهوه، صابون گل سرخ و خاک رس و ... اشاره کرد.

صابون عسل سیندرلا

روشن کنندگی و رفع تیرگی پوست

یکی دیگر از مهم ترین اثرات صابون های گیاهی روشن کنندگی پوست و همچنین رفع تیرگی نواحی مختلف پوست می باشد. هر صابونی که از گیاهانی که دارای ترکیب کورکومین ساخته شده باشد می تواند گزینه خوبی برای روشن کردن پوست باشد. این ترکیب هم دارای خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده و هم دارای خواص روشن کنندگی و ترمیم کنندگی پوست است. بنابراین صابون هایی مانند صابون زردچوبه، صابون قهوه، صابون زغال و ... می توانند اثرات بسیار خوبی در روشن کردن پوست و رفع تیرگی آن داشته باشند.

لایه برداری پوست

از دیگر مزایا و تاثیرات صابون های گیاهی بر روی پوست صورت می توان به خاصیت لایه برداری آنها استفاده کرد. تعدادی از صابون های گیاهی مانند صابون زینک اکساید (سفیداب)، صابون زغال و صابون قهوه از ترکیباتی برخوردار هستند که می توانند سلول های مرده پوست را از بین ببرند و باعث رشد سلول های جدید شوند و در نهایت منجر به شاداب شدن پوست شوند. لایه برداری پوست می تواند بر روی انواع پوست ها انجام شود. البته لایه برداری پوست هایی که دارای جوش و آکنه هستند نمی تواند ایده خوبی باشد چرا که این کار می تواند باعث مشکلات بیشتری شود.

هیدراته کننده و مرطوب کننده پوست

هرچقدر که پوست صورت مرطوب تر باشد می تواند شادابی و زیبایی بیشتری داشته باشد. تعداد زیادی از صابون های گیاهی مانند صابون آلوئه ورا، صابون عسل و ... از جمله صابون هایی هستند که می توانند پوست صورت را مرطوب کنند و به شادابی و زیبایی آن کمک زیادی بکنند. صابون های نرم کننده تقریبا می توانند در تمام پوست ها استفاده شوند. زمانی که پوست صورت به اندازه کافی هیدارته  و نرم باشد مشکلاتی مانند جوش، آکنه و ... کمتر در آن مشاهده می شود.

کنترل چربی و آبرسانی به پوست

چربی های اضافه یکی از اصلی ترین مشکلات پوستی هستند که در نهایت منجر به پدید آمدن انواع جوش ها و آکنه ها می شوند. صابون هایی که بتوانند میزان چربی پوست را به تعادل برسانند قطعات به زیبایی و شادابی آن کمک زیادی می کنند. از مهم ترین صابون هایی که خاصیت آبرسانی و کنترل چربی پوست را دارند می توان به صابون رزماری، صابون عسل، صابون زغال و ... اشاره کرد.

جلوگیری از پیری زودرس

پیری زودرس از جمله مشکلات رایج پوستی است که معمولا در پوست های معمولی بیشتری از سایر پوست ها نمایان می شود. زمانی که پوست دچار پیری زودرس شود شادابی و زیبایی کافی را ندارد  و دچار چین و چروک های متعددی می شود. تقریبا می توان از تمام صابون های گیاهی از جمله صابون های آلوئه ورا، صابون گل سرخ و خاک رس، صابون عسل، صابون سفیداب و ... برای برطرف کردن پیری پوست استفاده کرد. افرادی که دچار پیری زودرس می شوند باید مراقبت های بیشتری از پوست خود داشته باشند. خواب مناسب، تغذیه مناسب، سیگار نکشیدن و ... می تواند تاثیر مثبتی داشته باشند. صابون گیاهی سفیداب می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند و تاثیر زیادی در شادابی، سلامت و زیبایی پوست صورت داشته باشد.

از بین بردن جوش های سر سیاه پوست،خاصیت ضد چین و چروک

همانطور که گفته شد جوش های سر سیاه، چین و چروک و عارضه های از این دست  در میان افراد بسیار رایج هستند و انواع محصولات شیمیایی و داروئی برای درمان این مشکلات وجود دارند اما صابون های گیاهی می تواند مطمئن ترین و بهترین راهکار باشند. صابون گیاهی زردچوبه، صابون اسطوخدوس، صابون عسل، صابون لیمو و گلیسیرین و صابون گل سرخ و خاک رس از بهترین صابون های گیاهی برای درمان جوش و چین و چروک های پوست صورت هستند. موادی همچون اسیدهای آمینه، آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی و ... از مهم ترین ترکیبات این صابون ها هستند که به شیوه طبیعی می توانند عارضه های پوستی را درمان کنند.

صابون لیموگلیسیرین

نرم کنندگی پوست

از دیگر اثرات مفید صابون های گیاهی می توان اثر نرم کنندگی آنها اشاره کرده. آبرسانی، هیدارته کردن، متعادل سازی چربی، لایه برداری و ... همگی می توانند در نهایت منجر به نرم شدن پوست شوند. بیشتر افرادی که دارای پوست خشک هستند نیاز دارند که از صابون های نرم کننده مانند صابون اسطوخدوس، صابون عسل و صابون گل سرخ استفاده کنند.

  • علاوه بر اثرات عنوان شده می توان گفت که گیاهان طبیعی مانند اسطوخودوس، گل سرخ و ... می توانند اثرات جانبی دیگری نیز داشته باشند که مهم ترین آنها بهبود خواب، ایجاد آرامش و کاهش استرس و اضطراب است. بنابراین زمانی که فرد از این صابون ها استفاده می کند ترکیبات گیاهی می توانند بر جنبه های روحی و روانی او نیز تاثیر مثبت بگذارند.

سخن پایانی

صابون های گیاهی و طبیعی یکی ازپرمصرف ترین محصولات بهداشتی و آرایشی است که از تنوع بسیار خوبی برخوردار هستند و می توانند تاثیرات متعددی بر روی پوست صورت داشته باشند. صابون های سیندرلا از جمله صابون های گیاهی و طبیعی هستند که در ساخت آنها هیچگونه مواد افزودنی و شیمیایی استفاده نشده است و با داشتن نشان استاندارد ملی و سیب سلامت می تواند یک محصول بهداشتی کاملا مطمئن، سالم و موثر باشد. افراد می توانند این صابون ها را در فروشگاه سیندرلا کالا با مناسب ترین قیمت و در کمترین زمان ممکن خریداری کنند.