کاهش ساخت‌وساز در شش‌ماهه ابتدایی سال 99

آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال به دلایل مختلف ازجمله همه‌گیری ویروس کرونا و نوسانات ارزی، ساخت‌وساز در کشور به‌شدت کاهش یافته است. فقط در مورد آمار ساخت‌وساز در شهر تهران به‌عنوان کلان‌شهر و پایتخت کشور در این بازه زمانی باید گفت که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد کاهش یافته است.

تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری نیز یکی از عوامل مؤثر در سنجش نوسانات و تحولات بازار مسکن است که طبق آمارها ‌از ابتدای فروردین تا 15 شهریور امسال تنها 3 هزار و 150 پروانه ساختمانی در کل شهر تهران صادرشده که این رقم در مدت مشابه سال پیش 4 هزار و 353 بوده که کاهش 28 درصدی را نشان می‌دهد.

در کل کشور نیز صدور پروانه ساختمانی در ۵ ماهه نخست امسال با کاهش 39 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. البته آمارهای گزارش‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهند که تعداد پروانه‌های صادره برای ساخت واحدهای مسکونی از 63 هزار و 507 فقره در سال 97، به 54 هزار و 910 فقره پروانه صادره در سال 98 رسیده و در سال گذشته نیز این فاکتور حدود 13.5 درصد رشد منفی داشته است؛ بنابراین این روند کاهشی در چند سال اخیر وجود داشته؛ اما در سال جاری به دلیل تورم بی‌سابقه با شیب بسیار تندتری همراه شده است.

z2

 

متراژ ساخت‌وساز در پی رکود بازار مسکن کاهش یافت

نکته دیگری که علاوه بر تعداد پروانه‌های صادرشده در گزارش‌های حوزه ساخت‌وساز اهمیت دارد، میزان متراژ ساخت‌وساز است. متأسفانه در پنج ماه نخست سال جاری تنها مجوز ساخت حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمربع صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۲۱ درصدی در تهران ازلحاظ متراژ را شاهد بوده‌ایم.

z3

 

بحران عرضه مسکن در سال 1400

این آمارها کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز، به‌ویژه در بخش واحدهای مسکونی را نشان می‌دهند. از همین رو، در سال‌های آینده بازار مسکن با کمبود عرضه مواجه خواهد شد.

طبق برآوردهای کارشناسی شده ایران سالانه نیاز به ساخت 900 هزار واحد مسکونی دارد اما آمارها تفاوت قابل‌توجهی بین عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که در سال 97 تنها 63 هزار فقره و در سال 98 نیز تنها حدود 55 هزار فقره پروانه ساختمانی برای ساخت واحد مسکونی صادرشده است. حال‌آنکه امسال با کاهش چشمگیر ساخت‌وساز به دلیل کرونا و تحریم‌ها، شرایط بیش‌ازپیش بحرانی است.

 

 

تورم 5 ماه نخست سال 99 در بازار مسکن

در پایان اسفندماه سال 98 متوسط قیمت هر مترمربع مسکن حدود 15 میلیون و 628 هزار تومان بود و مرداد سال جاری این عدد 23 میلیون و 110 هزار تومان گزارش شد که مقایسه این اعداد از افزایش 47.9 درصدی قیمت مسکن تنها در 5 ماه نخست سال 99 خبر می‌دهد.

جالب است بدانید در 5 ماهه نخست سال 99 باوجود این افزایش قیمت قابل‌توجه، همچنان تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 56.9 درصد افزایش داشت.

کارشناسان معتقدند رشد نقدینگی، افزایش چشم‌انداز تورمی و همچنین تحولات در بازارهای موازی ازجمله مهم‌ترین دلایل افزایش معاملات در بازار مسکن هستند.

z4

 

دلایل رکود بازار مسکن

تمامی این آمارها رکود بی‌سابقه در بازار ساخت‌وساز را نشان می‌دهند که ناشی از عوامل مختلف زیر است.

1-افزایش نرخ مصالح ساختمانی

در چند ماه اخیر به دلیل نوسانات ارز، قیمت تیرآهن، میلگرد، سیمان و دیگر مصالح ساختمانی افزایش چشمگیری را تجربه کرده‌اند. جالب است بدانید این افزایش قیمت‌ها و کاهش ساخت‌وساز خود نیز باعث رکود در بازار آهن و فولاد شده است.

سازندگان برای تأمین مصالح و تجهیزات ساخت‌وساز تا 50 درصد افزایش هزینه در فاکتورهای پرداختی نسبت به هفته‌های پایانی سال گذشته را متحمل شده‌اند. در این میان قیمت تیرآهن بیش از سایر مصالح نوسان داشته که افزایش نرخ آن در یک سال اخیر تا 200 درصد نیز گزارش شده است.

برای مشاهده قیمت تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی آسرون به نشانی www.asroon.ir مراجعه یا با شماره 02143000023 تماس بگیرید تا با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

 

2-افزایش هزینه صدور پروانه ساختمانی

افزایش هزینه صدور پروانه‌های ساختمانی، عامل دیگری است که در رکود بازار مسکن نقش مؤثری داشته است؛ زیرا هزینه‌های ساخت‌وساز را به میزان قابل‌توجهی بالا برده است.

 

 

                                            

3-افزایش قیمت زمین

افزایش قیمت فروش زمین (ملک کلنگی) برای پروژه‌های مشارکت در ساخت حدود ۱۰ درصد نسبت به پایان سال گذشته افزایش پیدا کرده است که عامل دیگری در رکود بازار مسکن به شمار می‌رود.

متأسفانه در حال حاضر علاوه بر تورم رخ‌داده، مالکان رغبتی برای مشارکت و تخریب ملک خود ندارند و این نکته دیگری است که این روزها گریبان ساخت‌وساز را گرفته است.

 

سخن آخر

در حال حاضر باوجود قیمت تمام‌شده ساخت مسکن، وضعیت ساخت‌وساز برای فعالان ساختمانی ناامیدکننده است؛ اما آیا این روند ادامه پیدا می‌کند؟ همان‌طور که در بخش عوامل رکود در بازار مسکن بیان شد، شرایط کنونی ساخت‌وساز در کشور بیشتر از هر چیز دستخوش بازارهای موازی و وابسته است. در این میان اگر بتوان ثبات و آرامش را به بازارهایی همچون بازار ارز و فولاد بازگرداند می‌توان به برقراری آرامش در بازار مسکن نیز امیدوار بود.