به شخصی که می خواهد با سرمایه بسیار اندک شروع به کار کند، چه توصیه ای می توانید داشته باشید؟  شروع کار با سرمایه بسیار اندک چالش برانگیز است، اما این کار امکان پذیر است. کارآفرینان غالباً بیقرارند و همیشه "ادامه کار" با یک ایده کسب و کار وسوسه انگیز است حتی اگر همه ی آنچه را که نیاز است در اختیار نداشته باشید.

ما "تجارت پیشگامانه" و شرکت هایی مانند Mary Kay و Domino's Pizza و شرکت هایی در کشور خودمان نظیر شرکت توسن صنعت رخشان را تحسین می کنیم که امکان کارآفرینی با سرمایه کم را برای هموطنان عزیزمان فراهم کرده اند و موفق شده اند تا کارآفرینی با سرمایه کم را گسترش دهند. اما واقعیت این است که اگر نقدینگی شما تمام شود کارتان تمام است حتی اگر تجارت شما "از نظر فنی" سودآور باشد. شروع به کار با سرمایه بسیار اندک می تواند نتیجه ی خوبی در پی داشته باشد اگر فوراً به سودآوری برسد، بازار با پتانسیل بالا داشته باشد و هزینه های زیادی نیز نداشته باشد.

Tosansanat

 

در هر کسب و کاری، گردش پول همه چیز است. هزینه های غیرمنتظره یا کوتاهی در پرداخت توسط مشتریان می تواند کل تجارت شما را غرق کند اگر اعتبار کافی نزد بانک نداشته باشید. برخی از کارآفرینان برای ادامه ی تجارتشان به ناچار از کارت های اعتباری شخصی استفاده می کنند. در اینجاست که کارآفرینی با سرمایه کم، اهمیت بیشتری می یابد. با رشد تجارت شما، کارت های اعتباری و وام های شخصی می توانند شما را سرپا نگه دارند اما در ابتدای راه چه باید کرد؟

اگر قصد دارید کارآفرینی با سرمایه کم را آغاز کنید، باید با دقت برنامه ریزی نمایید و تا جای ممکن در هزینه هایی که می توانید، صرفه جویی کنید. اینکار با مدل کسب و کار شما آغاز می شود. در حالت ایده آل، شما در حال قدم نهادن به عرصه ی کارآفرینی با سرمایه کم، با منبع اصلی نیروی کار خود و مدلی از کسب و کار هستید که می توانید همزمان با رشد خود آن را مقیاس بندی کند. به خاطر داشته باشید که هر کسب و کاری با مدل مشابه شما، رقبای زیادی خواهد داشت، بنابراین شما باید به شدت برای جذب مشتریان رقابت کنید.

برخی از مواردی که باید در خاطر داشته باشید:

بدون فکر کردن در مورد چگونگی رشد کسب و کار تان، حتی یک ریال هم هزینه نکنید. اگر آنچه خریداری می کنید مشتری بیشتری برای شما ایجاد نمی کند یا شما را قادر نمی سازد تا خدمات بیشتر به مشتری ارائه دهید، پس برایش هزینه ای صرف نکنید. برای کارآفرینی با سرمایه کم، هزینه های خود را پایین نگه دارید و بر هر ریالی که خرج می شود نظارت داشته باشید؛ این دقیقا همان کاری است که شرکت های موفق نظیر توسن صنعت رخشان، به نمایندگان خود پیشنهاد می کنند.

r1

 

حساب بانکی شما قلک شخصی شما نیست. در چند ماه اول تجارت خود، ممکن است درآمد کمی داشته باشید. پس هزینه های کسب و کار خود را تا جایی که می توانید نزدیک به صفر برسانید. کارآفرینی با سرمایه کم سختی هایی در پی دارد که اگر بتوانید کمی آنها را تحمل کنید در آینده به نتایج درخشانی دست خواهید یافت.

تصور نکنید که مجبورید همه چیز را برای تجارت خود بخرید. تقریباً برای همه موارد نمونه هایی که می توان اجاره کرد موجود است. اگر می توانید، یک قطعه تجهیزات را با هزینه 50 دلار در ماه اجاره کنید به جای اینکه هنگام شروع کار آن را با 1000 دلار خریداری کنید، در اینصورت می توانید 950 دلار را برای چیز دیگری استفاده کنید.

برای کارآفرینی با سرمایه کم، خرید یا اجاره ی یک فضای اداری برای دفتر کار را متوقف کنید، مگر اینکه مجبور به آن شوید. اجاره و خرید دفتر گران است و تنها در صورتی که در دفتر کار خود نیاز به ملاقات مشتری دارید یا به فضای خرده فروشی نیاز است، جایی را در نظر بگیرید در غیر اینصورت اینکار را نکنید.

تجهیزات جدیدی خریداری نکنید. سالانه مشاغل زیادی شکست می خورند، تقریباً هر چیزی که از مبلمان اداری گرفته تا تجهیزات تولید نیاز دارید را می توانید از چنین تجارت هایی با قیمت پایین تر تهیه نمایید. بعضی اوقات می توانید با سرمایه بسیار اندک وارد یک تجارت شوید. (به عنوان مثال، Domino’s Pizza با خرید DomiNick’s pizza با قیمت 900 دلار شروع به کار کرد. آنها پول کافی برای تغییر اسم را نداشتند، بنابراین سریع آن را ویرایش کردند).

برای کارآفرینی با سرمایه کم توصیه می کنیم که ارتباطات خود را با بانک ها و موسسات اعتباری بهبود ببخشد و آن ها را بهترین دوست خود قرار دهید. اگر پول نقد یا چک دریافت می کنید، آن را در ساعات کاری به شعبه خود منتقل کنید و مطمئن شوید که به رییس شعبه بانک، هر روز سلام می کنید. در آینده ممکن است شما به یک وام از بانک نیاز داشته باشید و در این موقع این اولین باری نیست که می خواهید با وی ملاقات کنید. اگر آنها بدانند که شما چه کسی هستید، در صورت نیاز، کمک بهتری به شما ارائه خواهند کرد.

برخی از اصول اساسی حسابداری را بیاموزید. لازم نیست که حسابدار باشید چرا که شما همیشه می توانید یک نفر را استخدام کنید، اما باید درک کنید که چگونه درآمد و هزینه خود را ردیابی کنید و بتوانید تعیین نمایید که کدام فعالیت ها سودآور هستند و کدام یک سودمند نیستند. شما همچنین باید بتوانید جریان نقدی را پیش بینی کنید. گاهی حوادث و هزینه های غیرمنتظره ای ظاهر می شوند. بدون سرمایه کافی، ممکن است در دنیای خارج موفق به نظر برسید و اما ناچار می شوید از دنیای کسب و کار خارج شوید. هرچه از کسب و کار خود بیشتر بدانید، کنترل بیشتری نیز روی آن خواهید داشت.

r2

 

افراد کمی استخدام کنید. کارمندان تمام وقت برای شما بار مالی زیادی ایجاد می کنند. پس می توانید از نیروهای پاره وقت و فریلنسرها استفاده کنید.

در کارآفرینی با سرمایه کم، کیفیت مشتری اهمیت بیشتری از کمیت دارد. یک مشتری خوب که کار با او راحت باشد و به موقع پول بپردازد بهتر از سه مشتری بدی است که دو برابر خرید می کنند اما هرگز به موقع پول نمی دهند و ارتباط برقرار کردن با آنها دشوار است. اگر زمان صرف شده برای معامله با مشتری های بد را حساب کنید، به سرعت متوجه می شوید که در واقع ضرر می کنید. از حذف برخی مشتریان خود نترسید. شرکت توسن صنعت رخشان همیشه تلاش کرده است تا بهترین افراد را برای همکاری با خود برگزیند و ازین رو توانسته در صنعت خود به موفقیت زیادی دست یابد.

همیشه به خاطر داشته باشید که "پول نقد در کارآفرینی با سرمایه کم از اهمیت زیادی برخوردار است " و سود خالص (آنچه که در واقع پس از پرداخت همه صورتحساب ها حفظ می کنید) مهمتر از اهداف عالی درآمد است. اگر نقدینگی شما تمام شود و نتوانید خط اعتباری خود را تأمین کنید، کارتان تمام است. برای موفقیت باید واقعاً روی فعالیت ها و سرمایه گذاری هایی که کسب و کار شما را رشد می دهند تمرکز کنید و با شرکت های معتبر همکاری کنید. این دقیقا توصیه ای است که شرکت توسن صنعت رخشان برای شما دارد.

از طرفی، عاداتی که همراه با بزرگ شدن و رشد یک کسب و کار یاد می گیرید در آینده به خوبی به شما کمک می کنند. گاهی اوقات داشتن سرمایه اولیه بیش از حد برای یک کسب و کار بدتر است زیرا توهم اولیه موفقیت را ایجاد می کند و منجر به فرآیندهای بیهوده و شیوه های تجاری نامناسب می شود. توجه داشته باشید که با شروع کار با سرمایه کم، همزمان با رشد کسب و کار خود، شیوه های مالی منضبط را حفظ خواهید کرد.