از آنجا که بسیاری از کارفرمایان و استخدام‌کنندگان برای استخدام متقاضیان ذی‌صلاح، اقدام به انتشار آگهی استخدام در فضای مجازی می‌کنند، دانستن اینکه چگونه باید در فضای اینترنت درخواست کار کنیم بسیار مهم است. اگر بدانید که کجا و چگونه باید بصورت آنلاین به جستجوی کار بپردازید، می‌توانید شغلی را که مناسب توانایی‌ها و استعدادهای شماست پیدا کنید.

از فواید و مزایای جستجوی آنلاینِ کار این است که اکثریت کارفرمایان از این طریق اقدام به جذب نیرو می‌کنند و اگر شما در این عرصه نباشید، درصد استخدامتان کمتر خواهد شد. در ضمن، افراد بسیاری هم از این طریق اقدام به جستجوی شغل می‌کنند و در چنین فضای رقابتی‌ای بهتر است شما نیز مجهز به ابزارهای لازم باشید. مزیت دیگر کاریابی از طریق اینترنت و فضای مجازی این است که موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود. از سوی دیگر، شرکت‌ها، کارخانجات و سازمان‌ها و دیگر کارفرمایان که در قدیم به علت کمبود وسایل ارتباطی به جذب نیرو از مناطق نزدیک می‌پرداختند، با گسترش وسایل ارتباطی و بویژه اینترنت و جذب نیرو از طریق سامانه استخدام ، اکنون دیگر به مهارت‌ها و استعدادهای دوردست نیز دسترسی دارند. امروزه کارفرمایان بدون داشتن دغدغه‌های مربوط به دوری مسافت می‌توانند از مناطق غیرمجاور هم نیرو به خدمت بگیرند.    

در این مجال، نکاتی را که در جستجوی آنلاینِ شغل، حائز اهمیت هستند با شما در میان بگذاریم. انجام گام به گام این نکات به همراه برخورداری از توانایی‌ها، مهارت‌ها، ویژگی‌های فردی و همچنین علاقه و پشتکار می‌تواند به یافتن شغلی مناسب بینجامد. با ما همراه باشید.

  • رزومه خود را به‌روز کنید

پیش از آنکه درخواست استخدام کنید، رزومه خود را به‌روز کرده و نامه‌ای توضیحی نیز به آن ضمیمه کنید. رزومه باید شامل راه‌های کنونی ارتباط با شما و سابقه کاملِ کاری شما باشد. رزومه خود را ذخیره کنید. می‌توانید از فرم‌های رزومه در اینترنت یاری بجویید و پس از تکمیل فرم آن را ذخیره کرده و سپس برای سهولت، آن را به فرمت PDF درآورید.

  • پروفایل خود را در پلت‌فرم‌های مختص کاریابی به‌روز کنید

بعضی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند به جای توجه به رزومه، پروفایل شما را در پلت‌فرم‌های متعلق به شبکه‌های کاریابی ملاحظه کنند. مطمئن شوید که پروفایل شما به‌روز است و شامل عکس یا اطلاعاتی نیست که کارفرمایان را از استخدام شما منصرف کند. اگر سایت حرفه‌ای دارید می‌توانید برای جذب بیشترِ کارفرمایان، نمونه‌هایی از کار خود را در آن قرار داده و لینکی هم از آن را در پروفایل خود قرار دهید.

  • از کلیدواژه‌ها استفاده کنید

کلیدواژه‌ها را در شرح وظایف مخصوص به شغلی که به دنبالش هستید پیدا کنید. استفاده از کلیدواژه، امکان مرور آسان‌ترِ رزومه شما را به کارفرمایان می‌دهد. مثلا اگر شرح وظایف شغل مورد نظرتان شامل توانایی کار گروهی و برخورداری از مهارت‌های آن است، سعی کنید نمونه‌هایی از مهارت‌های کار گروهی را در آن بگنجانید.

  • از سایت‌های کاریابی و سایت شرکت‌ها استفاه کنید

بسیاری از شرکت‌ها آگهی استخدام و فرصت شغلی خود را در سایت‌های کاریابی قرار می‌دهند. می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ها و جستجوی عنوان شغلی مورد نظرتان اطلاعات مفیدی در مورد آن شغل پیدا کنید. مطمئن شوید که جستجوی کافی و وافی را به عمل آورده‌اید. اگر می‌دانید که فرصت شغلی شما در کدام سازمان یا شرکت خواهد بود، مستقیما به سایت همان سازمان یا شرکت مراجعه کنید. برخی از شرکت‌های کوچک، آدرس رایانامه یا همان ایمیل خود را برای دریافت رزومه در اختیارتان می‌گذارند. می‌توانید از متن ایمیل به عنوان نامه توضیحی استفاده کنید. دلایلی را که برای درخواست استخدام دارید در آن ذکر کنید.

  • دست به گزینش بزنید

از شرایط و الزامات شغل مورد نظرتان اطلاعات کافی کسب کنید. فقط در صورتی که صلاحیت‌های لازم را دارید، درخواستتان را ارسال کنید. بهتر از همه این است که تنها برای شغل‌هایی تقاضای استخدام کنید که مناسب با اهداف، توانمندی‌ها و استعدادهای شما هستند. از آنجا که تکمیل فرم درخواست استخدام برای هر شغل ممکن است وقت‌گیر باشد، سعی کنید که در جستجوی شغلهای مورد نظر دست به گزینش بزنید.  

  • نامه‌ای توضیحی برای هر درخواست، ضمیمه کنید

نامه توضیحی شما باید به شرایط و الزامات شغل مورد نظر پرداخته و مهارت‌ها و دستاوردهای شما را برجسته کند. اشاره کنید که چگونه می‌توانید دانش و مهارت خود را در آن شغل بکار ببرید و نمونه‌هایی از این کار را که در شغل‌های قبلی‌تان انجام داده‌اید، ذکر کنید. نامه توضیحی خود را کوتاه و متمرکز بنویسید تا کارفرما از خواندن آن خسته نشود.

  • مطمئن شوید که پاسخ‌هایتان بی‌خطا، دقیق و کامل هستند

باید از املا، دستور زبان و محتوای پاسخ‌هایتان مطمئن شوید تا شانس‌تان برای انجام مصاحبه بیشتر شود. اطلاعاتی هم که در رزومه ثبت می‌کنید باید صادقانه و دقیق باشد تا موجب بدفهمی نشود. گاهی اوقات، برخی از کارفرمایان، آزمون‌هایی را از شما می‌گیرند تا مطمئن شوند که مهارت‌ها یا شخصیت شما مناسب با شغل مورد نظر هست یا نه. ممکن است آزمون‌هایی برای ارزیابی توان شناختی یا هوش هیجانی شما به عمل آورده شود. بهتر است تا حد ممکن آمادگی لازم را برای موفقیت در این آزمون‌ها کسب کرده باشید.

  • پیگیری مداوم درخواست استخدام

پیگیری مداوم درخواست استخدام باعث می‌شود که بدانید در هنگام دعوت به مصاحبه، مدیر استخدام ممکن است در چه پست و منصبی شما را به کار بگمارد. اگر آشنایانی در سازمان یا شرکت مورد نظر دارید، با آنها تماس بگیرید و از وضعیت استخدام‌تان اطلاعات کسب کنید. پیگیری مداوم لزوما به معنای عجله کردن نیست، صبر کنید و چندان هم عجله نداشته باشید، زیرا بعضی از مدیران استخدام صبر می‌کنند تا همه درخواست‌ها ارسال شوند و سپس یکجا همه آنها را از نظر می‌گذرانند.

  • درخواست‌ها را ادامه دهید

یافتن شغل و کسب‌وکار جدید، فرآیند زمان‌بری است. حتی پس از درخواست‌های مکرر، دوباره درخواست‌های خود را ادامه دهید چه بصورت آنلاین و چه بصورت غیرآنلاین. اگر به توانایی‌ها، مهارت‌ها و استعدادهای خود ایمان دارید، نباید ناامید شوید. از طرف دیگر، به شنیدن پاسخ «نه» هم عادت کنید. فرصت‌ شغلی بسیار است و نباید با شنیدن چند پاسخ منفی ناامید شد و تعداد بسیار فراوانِ فرصت‌ها و موقعیت‌های کاری را فراموش کرد. ممکن است همین پاسخ‌های منفی راهگشای شما در رسیدن به شغل مناسب و ایده‌آل باشند.