استفاده از شبکه‌های کامپیوتری در سال‌های اخیر برای شرکت‌‌ها و کسب و کارهای مختلف اهمیت بالایی پیدا کرده است. این شبکه‌ها اجازه می‌دهند روند ارتباطات بین بخش‌های مختلف شرکت با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. همچنین انتقال اطلاعات از طریق فایل‌های مختلف روند بایگانی را بسیار ساده‌تر خواهد کرد. یک شبکه مناسب باعث می‌شود اطلاعات مشتریان به راحتی در دسترس باشد و برای برقراری ارتباط با آنها مشکلی به وجود نیاید. در زمان راه اندازی شبکه توجه به خدمات امنیت شبکه اهمیت بالایی دارد، چرا که اسناد و مدارک محرمانه بر روی این سیستم قرار گرفته‌اند و دسترسی به آنها برای افراد متفرقه ممکن است مشکلات زیادی را برای یک سازمان ایجاد کند. از سوی دیگر ارائه خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه نیز زمانی موثر خواهد بود که امنیت شبکه برقرار باشد. متخصصین روترنت با تجربه بالا در زمینه خدمات امنیت شبکه، تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان خواهد گذاشت.

 

t2

اهمیت خدمات امنیت شبکه

به زبان ساده شبکه مجموعه‌ای از اتصالات بین دو یا چند کامپیوتر یا سایر تجهیزات الکترونیکی مرتبط است که با استفاده از آن روند برقراری ارتباط بسیار ساده می‌شود. برای ساخت یک شبکه به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزارهای گوناگون نیاز است. خدمات امنیت شبکه در چنین شرایطی مانند دیواری عمل می‌کند که از دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات و داده‌های موجود جلوگیری خواهد کرد. از همین رو می‌توان گفت که تعریف امنیت شبکه چنین است: «به مجموعه اقداماتی که در زمینه جلوگیری از پخش شدن اطلاعات و نفوذ سایر افراد در یک شبکه انجام می‌شود، خدمات امنیتی می‌گویند.» در شبکه‌های مختلف با استفاده از سخت افزار و نرم افزار‌های گوناگون امنیت را برقرار می‌کنند.

نحوه عملکرد خدمات امنیت شبکه

منظور از نحوه عملکرد خدمات امنیت شبکه کلیه راهکارها و فعالیت‌هایی است که برای جلوگیری از مشکلات مربوط به امنیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک سیستم امنیتی مناسب در زمینه حل مشکلات زیر به شما کمک خواهد کرد: 

  • تامین امنیت شبکه بی سیم
  • تامین امنیت وب
  • خصوصی سازی مجازی
  • مدیریت رویدادها و اطلاعات امنیتی
  • تقسیم بندی شبکه و تعیین سطح دسترسی به اطلاعات برای کارکنان مختلف در یک سازمان
  • برقراری امنیت تماس‌های صوتی و تصویری برقرار شده
  • ایجاد دیوار آتش یا فایروال به صورت سخت افزاری و نرم افزاری
  • کنترل عملکرد خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه
  • جلوگیری از نابودی یا فقدان اطلاعات
  • برقراری امنیت ایمیل‌ها
  • تعیین معیارها و تحلیل عملکردهای شبکه
  • نصب نرم افزار‌های ضروری برای مقابله با بدافزار و ویروس‌ها

 

اینکه دقیقاً از کدام موارد بالا در خدمات امنیت شبکه استفاده شود، به نوع شبکه و هدف استفاده از آن باز می‌گردد. اما به طور کلی اگر موضوع امنیت در یک سازمان اهمیت بالایی دارد، بهتر است به تمامی موارد بالا دقت شود. در عمل خدمات امنیت شبکه به صورت لایه بندی شده هستند. هر کدام از از لایه‌های سیستم امنیتی سخت افزاری و نرم افزاری روی قسمت خاصی از شبکه کنترل دارند و امنیت آن را برقرار می‌کند. به عنوان مثال برای خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه باید علاوه بر اینکه امنیت دوربین‌ها در زمان ضبط تصاویر برقرار می‌شود، امنیت اطلاعات و ویدیو‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته را نیز تامین کرد. 

معرفی تهدید‌های شبکه

شناخت عوامل مخرب و تهدیدها باعث می‌شود ارائه دهندگان خدمات امنیت شبکه بتوانند راهکارها و تدابیر امنیتی مناسبی را روی سیستم پیاده سازی کنند. متخصصین روترنت بر این باورند که بیشتر هکر‌ها معمولاً از از روش‌های زیر برای دسترسی به اطلاعات و داشتن کنترل روی شبکه استفاده می‌کنند:

●استفاده از نرم افزار port scanner

 استفاده از این نرم افزار به هکرها و افراد سودجو امکان شناسایی پورت‌های فعال در این شبکه را می‌دهد. این نرم افزار که معمولاً توسط مدیران شبکه برای پیدا کردن پورت‌های باز در سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از ابزارهای مناسب در اختیار هکرهاست. آنها با پیدا کردن پورت‌های باز می‌توانند وارد شبکه شده و به اطلاعات موجود در آن دسترسی داشته باشند.

  • حمله شخص میانی یا MITM

 در این روش هکر یا فرد مهاجم در بخش میانی شبکه قرار می‌گیرد و بدون اینکه کسی متوجه حضور او شود، اقدام به شنود یا جمع آوری اطلاعات می‌کند. این نوع از حمله یکی از مخرب‌ترین و خطرناک‌ترین نوع حملات سایبری به شبکه می‌باشد.

●حمله Arp Poisoning

 پروتکل‌های Arp در شبکه وظیفه تبدیل IP به آدرس Mac را بر عهده دارند. هکرها با درست کردن یک بسته GArp مجازی می‌توانند IP شبکه را با آدرس Mac سیستم خودشان تطابق داده و حمله سایبری خود را شروع کند. حملاتی که از این طریق انجام می‌شوند برای مدیران خدمات امنیت شبکه قابل رویت نیستند و تنها راه مقابله با آنها جلوگیری از ورود افراد مهاجم است.

●حمله DOS Attack

 این نوع حمله که به نام حملات قطع سرویس نیز شناخته می‌شوند به هکرها اجازه می‌دهد تا شبکه را از دسترسی سایر افراد خارج کرده و خودشان به طور کامل بر روی اطلاعات موجود در آن کنترل داشته باشند. بیشتر حملات سایبری به بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کارت‌های اعتباری از این دسته هستند.

 

t3

 

معرفی خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین‌های مداربسته همواره به عنوان مهم‌ترین قسمت‌های امنیتی و نظارتی یک سازمان شناخته می‌شوند. استفاده از خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه این اجازه را به مشتریان می‌دهد تا اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌ها را به راحتی و به شکل آرشیو شده در اختیار داشته باشند. دقیقا همین جا اهمیت خدمات امنیت شبکه مجددا مطرح می‌شود. چرا که در بسیاری از موارد دیده شده افراد خلافکار برای دسترسی فیزیکی به یک شرکت یا سازمان سعی می‌کنند امنیت شبکه دوربین مداربسته را از بین ببرند و سپس سایر اقدامات مخرب خود را انجام دهند. دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه دارای یک پردازنده کوچک می‌باشند که اجازه می‌دهد روند ضبط و انتقال تصاویر به صورت با کیفیت و ایمن انجام شود. برخی از این دوربین‌ها دارای حافظه داخلی هستند که تصاویر خود را بدون نیاز به حافظه خارجی ضبط می‌کنند. اما نمونه‌های دیگر این تجهیزات نیاز به یک سیستم مرکزی دارند تا بتوان تصاویر ضبط شده را بر روی آنها انتقال داد و آنها را ذخیره کرد.

مزایا خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه

  • قابلیت انتقال صدا در دو سمت شبکه: دوربین مداربسته مانند یک آیفون عمل کرده و مدیران یا ناظران بخش‌های مختلف می‌توانند از طریق تجهیزات استفاده در این دوربین‌ها که بخشی از شبکه هستند با کارکنان ارتباط برقرار کنند.
  • نیاز نداشتن به کابل: دوربین مداربسته تحت شبکه با استفاده از اینترنت می‌تواند اطلاعات خود را روی شبکه انتقال دهد و به کابل نیاز ندارد.
  • امکان کنترل و دسترسی با وای فای، اینترنت و شبکه‌های موبایل
  • امکان استفاده از هوش مصنوعی که باعث می‌شود بتوان برخی از مراحل مربوط به شناسایی را با استفاده از این تجهیزات انجام داد.

 

توجه به معایب خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه کمک می‌کند که قبل از راه اندازی این سیستم‌ها تصمیم گیری بهتری داشته باشیم. این موارد عبارتند از:

  • قیمت این تجهیزات نسبت به دوربین‌های مدار بسته آنالوگ بیشتر است.
  • در صورتی که به خدمات امنیت شبکه توجه نکنید ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرید. چرا که روند انتقال اطلاعات از این دوربین‌ها بوسیله آدرس آی پی انجام شده و همین یک مسیر مشخص در دسترس افراد فرصت طلب می‌گذارد.

 

خدمات امنیت دوربین مداربسته تحت شبکه

در زمان ارائه خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه، شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات توجه ویژه ای به موضوع  امنیت دارند. متخصصین امنیت شبکه روترنت راهکارهایی که برای برقراری امنیت خدمات دوربین مداربسته استفاده می‌شوند را در ادامه با ما در میان می‌گذارند:

  • کلمه عبور دوربین‌های مداربسته در شبکه به هیچ عنوان نباید به صورت پیش فرض (admin  یا 1234 یا 0000) باشد. در صورتی که هکرها از سد یکی  از دوربین‌ها رد شوند، به کل سیستم دسترسی خواهند داشت.
  • وصل شدن به اینترنت اجازه می‌دهد که هکرها راحت‌تر به دوربین‌ها و به طور کلی شبکه دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر برای اینکه اطلاعات ضبط شده در اختیار کاربر خاصی قرار بگیرد، سرور HTTP باید به اینترنت متصل شود. راهکاری که برای حل این مشکل وجود دارد استفاده از Port Forwarding است. البته این مشکل برای افرادی که از سرور هاست استفاده میکنند بوجود نخواهد آمد.
  • استفاده از نسخه‌های به روز، مجاز و ایمن سیستم عامل
  • انتخاب کلمه عبور ایمن برای سیستم عامل: بهتر است رمز عبور سیستم عامل از کاراکترهای کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترها تشکیل شده باشد.
  • متخصصین شبکه برای افزایش امنیت همواره از رمزنگاری استفاده می‌کنند. برای بخش‌های مختلف یک شبکه از متدهای مختلف رمزگذاری یا Encryption استفاده می‌شود و باعث افزایش سطح امنیت خواهد شد.
  • جدی گرفتن امنیت شبکه از طریق تلفن‌های همراه یا سایر ابزارهای تکنولوژیکی مشابه که اجازه دسترسی به تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها را می‌دهد، اهمیت بسیار بالایی دارد. نرم افزارهایی که برای نظارت از طریق این ابزارها استفاده می‌شوند باید کاملا ایمن باشند.
  • فضای ذخیره سازی اطلاعات ضبط شده توسط دوربین مدار بسته تحت شبکه باید در مکانی امن قرار داشته باشد، چرا که با دسترسی به آن هکرها به تمامی بخشهای شبکه دسترسی خواهند داشت.

 

برای افرادی که قصد راه اندازی شبکه یا استفاده از خدمات دوربین مداربسته تحت شبکه را دارند، موضوع امنیت اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید در مراحل اولیه هزینه کردن برای خدمات امنیت شبکه به نظر بسیاری که آگاهی کافی در این زمینه ندارند بیهوده به نظر برسد. اما نباید فراموش کرد که افراد فرصت طلب همواره به دنبال پیدا کردن مسیرهای دسترسی به سازمان‌های مختلف هستند. از سوی دیگر بروز مشکلات امنیتی در بسیاری از سازمان‌ها می‌تواند آسیب فراوانی به اعتبار آنها بزند. سیستم مشاوره رایگان روترنت برای افرادی که دنبال خدمات امنیت شبکه و خدمات دوربین مداربسته هستند گزینه خوبی است.