انواع دسته‌بندی چای ساز :

  • چای سازهای دم آور

    چای ساز دم‌آور به صورتی ساخته شده‌اند که قوری و کتری به صورت جداگانه هستند. در این مدل، قوری روی کتری قرار می‌گیرد و با بخار درون کتری به آرامی دم می‌کشد. برای همین این مدل را چای ساز دم‌آور نام‌گذاری کرده‌اند. چایی که در این مدل آماده می‌شود از لحاظ کیفیت و طعم می‌تواند برتری داشته باشد، چرا که چای همانند مدل سنتی قوری روی سماور به آرامی دم می‌کشد و طعمی بی‌نظیر دارد.

    نکته: اگر شما هم جز افرادی هستید که علاوه بر سرعت بالا در آماده شدن چای به طعم چای دم کشیده فکر می‌کنید خرید این نوع چای ساز پیشنهاد می‌شود.

  • چای‌ ساز دارای استند

    چای ساز استند مدلی دیگری است که در خانه‌های ایرانی فراوان یافت می‌شود. در این مدل قوری و کتری به صورت جداگانه بر روی یک صفحه نگه دارنده قرار می‌گیرند. قوری تعبیه شده در این مدل با استفاده از جریان برق و المنتی که روی صفحه تعبیه شده با حرارت ملایم به جوش می‌آید، اما خبری از دم کشیدن با بخار آب جوش نیست. خبر خوش این است که این مدل مجهز به فناوری تایمر است و می‌توان زمان خاصی را برای آماده شدن چای در قوری در نظر گرفت تا طعم چای همچنان لذت بخش بماند. البته برخی از این نوع چای ساز‌ها دارای فیلتر قابل تخلیه قوری و دکمه استپ و همچنین درجه تنظیم حرارت آب هستند.

  • چای ساز بدون قوری

    چای ساز بدون قوری نسبت به دو مدل قبلی فضای کمتری را اشغال می‌کند. این مدل قوری ندارد و معمولاً پس از به جوش آمدن آب داخل کتری، می‌توان درون همین محفظه چای را دم کرد. این مدل در کنار سادگی و فضای کمی که اشغال می‌کند، می‌تواند مناسب یک زندگی سبک و مجردی باشد. ظرفیت کم، کارایی نه‌چندان مناسب و کیفیت پایین چای باعث شده است، این مدل چای ساز چندان مورد استقبال قرار نگیرد.

 

انواع چای ساز از لحاظ جنس

موقع انتخاب قوری همیشه جنس چینی اعلا را به جنس‌های فلزی ترجیح می‌دهیم. این مسئله هنگام انتخاب چای ساز هم مطرح می‌شود. جنس بدنه قوری و کتری چای ساز یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در کیفیت نهایی چای دم‌کشیده و آب جوش است. طعم چایی و کیفیت آن علاوه بر آبی که برای چای استفاده می‌کنید با جنس چای ساز رابطه مستقیمی دارد. مطمئنا کسی از دیدن لایه‌های چربی و جرم روی چای لذت نخواهد برد.

جنس بدنه کتری

 

توجه به نوع بدنه در خرید چای ساز مناسب اهمیت بالایی دارد. چای سازها در انواع پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی در بازار موجود هستند.

  • جنس پلاستیک: این جنس با توجه به کاربرد محصول چندان توصیه نمی‌شود. جنس پلاستیکی، علاوه بر مشکل جرم، بعضی مواقع، طعم بدی هم به آب جوشیده می‌دهد و اگر پلاستیک چندان مرغوب نباشد، چای شما طعم پلاستیک خواهد گرفت. این جنس اصلاً توصیه نمی‌شود.
  • جنس شیشه ای: ظاهری زیبا و مشتری پسند دارد. در واقع دنیای روشنی را به ما ارائه می‌دهد، اما در کنار این مزایا مشکل جرم گرفتن دیواره‌ها وجود دارد و پس از مدتی براق کردن این محفظه کار دشواری می‌شود. این جنس با توجه به مسئله جرم گیری دشوار برای خرید چای ساز توصیه نمی‌شود.
  • جنس فلزی: با جوش آمدن آب داخل محفظه داغ خواهد شد، جنس فلزی معمولاً از استیل ساخته می‌شود، علاوه بر جرم نگرفتن، طعم آب را هم عوض نمی‌کند و اگر ضد زنگ باشد، ظاهرش هم در طول زمان عوض نخواهد شد. جنس فلزی انتخابی است که با توجه به کارایی مفید است و موقع خرید چای ساز به شدت توصیه می‌شود. 

نکته: اگر انتخاب نهایی‌تان در خرید چای ساز، جنس استیل است، حتماً نوع ضد زنگ و ضد رسوب را انتخاب کنید؛ دقت کنید اگر پس از استفاده از چای‌ساز با مشکل چربی روی آب مواجه شدید، با سرکه و آب سرد، چند بار چای‌سازتان را بشویید.

q2

جنس قوری

 

جنس قوری هم از موارد مهمی است که در طعم و رنگ چای یا دم‌نوش بسیار اثر گذار است. با انتخاب قوری مناسب می‌توان از نوشیدن چای لذت بیشتری برد. قوری‌ها می‌توانند در جنس‌های متفاوت باشند.  

  • قوری پیرکس: قوری پیرکس کیفیت بهتری در طعم و رنگ چای به ما می‌دهد و برای دم کردن بسیار مناسب است. اگر طعم و رنگ چای برای شما اهمیت دارد قوری پیرکس تهیه کنید.
  • قوری استیل: قوری‌های استیل بسیار زیبا هستند و مهم‌تر از همه هیچ گاه نمی‌شکند، اما جنس استیل باعث تغییر رنگ و طعم چای می‌شود و خیلی زود چای را سیاه می‌کند. 

صافی قوری نکته مهم در خرید چای ساز

صافی قوری یکی از نکات مهم در خرید چای ساز است. صافی مانع از ورود خاک چای و یا دم‌نوش داخل آب قوری می‌شود. ورود خاک چای باعث تغییر رنگ قوری و از همه مهم‌تر تغییر رنگ چای می‌شود. البته دقت کنید که خود صافی قابلیت تمیز کردن داشته باشد وگرنه بعد از مدتی خود عاملی برای تولید بوی نامطبوع چای می‌شود.

انواع چای ساز از لحاظ ظرفیت

برای خرید چای ساز توجه به جمعیت خانواده و عادت چای نوشیدن افراد بسیار مهم است. در خانواده‌های پر جمعیت یا خانواده‌هایی که علاقه زیادی به چای لیوانی دارند، کتری با ظرفیت بالا یک اولویت است. پس توجه به تعداد افراد خانواده و انتظاری که از یک چای ساز دارید در انتخاب نوع چای ساز بسیار مؤثر است.

تکنولوژی مورد استفاده در چای سازها

  • قطع کن خودکار

خرید چای ساز وقتی راحت می‌شود که بدانید وجود کدام تکنولوژی‌ها برای شما مهم و کاربردی است. قطع کن خودکار یا اتوماتیک گزینه‌ای است که با جوش آمدن آب کتری فعال می‌شود و کتری را در حالت گرم نگه می‌دارد. با این قابلیت مصرف برق به شدت پایین می‌آید. علاوه بر آن چای با دمای ملایم و دائمی بخار آب شروع به دم کشیدن می‌کند. قطع کن خودکار با تمام شدن آب کتری به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود و از آسیب رسیدن به کتری برقی جلوگیری می‌شود. در این صورت دیگر لازم نیست نگران تمام شدن آب کتری خود باشید. 

نکته: قطع کن خودکار در برخی برندهای متفرقه و نامعتبر وجود دارد، اما ممکن است بعد از مدتی این سنسور از کار بیفتد و علنا دستگاه شما غیر قابل استفاده نباشد.

  • نشانگر میزان آب

میزان آب در چای سازهای شیشه‌ای به راحتی قابل مشاهده است؛ اما در مورد چای سازهای پلاستیکی و استیل این گونه نیست. نشانگر آب در طراحی برخی چای سازها، به شکل قسمتی شفاف وجود دارد و شما می‌توانید میزان آب کتری را مشاهده کنید و اگر لازم بود آن را پرکنید.

  • صافی دهانه کتری

شاید برای شما هم پیش آمده که با وجود خرید چای ساز استیل و قوری پیرکس همچنان شاهد وجود خامه بر روی چای بوده‌ایم. برخی سازندگان چای سازهای معتبر برای رفع این مشکل در قسمت دهانه خروجی کتری فیلتری را قرار داده اند. این فیلتر از ورود رسوبات درون کتری به داخل چای یا قوری جلوگیری می‌کند. جنس این فیلتر می‌تواند از پلاستیک یا استیل باشد که طبعاً جنس استیل بسیار کاربردی‌تر است. در برخی برندهای معتبر این فیلتر قابلیت جدا شدن دارد که این یک مزیت است و در صورت استیل بودن شستشوی آن را بسیار ساده می‌کند.

  • حالت گرم نگه دارنده

خاصیت گرم نگه‌دارندگی با قابلیت قطع کن خودکار همراه است. در نظر گرفتن این قابلیت به خصوص برای دم کردن برخی داروهای گیاهی یا دم‌نوش بسیار کاربردی است. چرا که با رساندن دمای آب داخل کتری به ۷۰ درجه دم‌نوش و چایی با طعم و رنگ بهتری خواهید داشت.

  • پایه 360 درجه

پایه ۳۶۰ درجه، یکی از امکاناتی است که در خرید چای ساز برقی بسیار مهم است. ممکن است شما چپ دست باشید در این صورت اگر کتری فقط در زاویه خاصی روی پایه قرار بگیرد کار کردن با آن بسیار مشکل می‌شود. اگر بتوانیم کتری را از هر جهتی بر روی پایه قرار دهیم مطمئنا برای همه ما راحت‌تر است. این قابلیتی است که برخی سازندگان پس از بررسی برای کاربر پسند بودن محصولشان افزوده اند.

نکات مهمی که در هنگام خرید چای ساز نباید نادیده گرفت

کارایی: توجه به تکنولوژی و ظرفیت در خرید چای ساز یک اولویت است. ظرفیت بالا یا پایین امکانات بسیار یا کم همه به خود شما و استفاده‌تان از این وسیله بستگی دارد. شما می‌توانید با هزینه مناسب چایی‌سازی را بخرید که صرفاً نیاز شما را برطرف کند. گاهی انتخاب امکانات بیشتر یا ظرفیت بالاتر فقط به معنای مصرف برق و جاگیری بیشتر است و در مقابل فقط بودجه شما را به هدر می‌دهد

 ظاهر و فضایی مورد نیاز: فضای آشپزخانه، دکوراسیون و میزان جایی که برای چای ساز در نظر گفته‌اید در خرید چای ساز مؤثر هستند. چای سازهای دم‌آور به علت ارتفاع زیاد در هر فضایی قابل جاگذاری نیستند. چای سازهای استند ظاهر بهتری دارند و در هر فضایی از آشپزخانه قابل جایگذاری هستند. 

مزایای چای ساز باعث شده تا زندگی پرمشغله‌ی امروزی، کمی راحت‌تر و بی‌دغدغه‌تر بگذرد. حداقلش این است که شما هنگام خروج از خانه، نگرانی آتش‌سوزی ندارید. این موضوع در زمان‌های مسافرت‌رفتن خیلی می‌تواند کارایی داشته باشد. بسیاری از سفرها به‌خاطر خاموش‌نکردن زیر سماور برقی، کنسل شده‌اند.

پس مزایای چای ساز می‌تواند خیلی به کیفیت و راحتی زندگی شما کمک کند. پس اگر تازه عروسی کرده‌اید یا سبک زندگی‌تان طوری است که مشغله زیاد دارید، پیشنهاد می‌کنیم با خرید این محصول، از مزایای چای ساز بهره‌مند شوید. البته ناگفته نماند، تا اینجا از مزایای چای ساز صحبت کردیم.

اگر بخواهیم به معایب چای‌ساز بپردازیم، باید به برقی‌بودن آن اشاره کنیم. فراموش نکنید که چای‌سازها برقی بوده و زمانی که برق قطع شود، خبری از چای، دمنوش و قهوه نخواهد بود. پس با توجه به اینکه در فصل تابستان، میزان قطعی برق زیاد است، بهتر است در کنار مزایای چای ساز، به این مورد هم فکر نمایید.

برای دریافت مشاوره رایگان پیرامون خرید انواع لوازم خانگی، سرویس صبحانه و آشپزخانه با کارشناسان لیروفا در ارتباط باشید.