ردیاب های خودرو دستگاه های کوچک قابل حملی هست که مدیران ناوگان ، والدین و صاحبان وسایل نقلیه را قادر به کنترل و ردیابی خودروها و کامیون های خود می کنند. این اختراع مربوط به زمینه وسایل نقلیه و خصوصاً سیستم ردیابی و هشدار برای یک وسیله نقلیه است.

 ردیاب خودرو در هر لحظه قادر به ارائه اطلاعات و مکان اتومبیل به مالک آن هست . هدف اصلی ردیاب خودرو این است که به شما اطلاع دهد که وسیله نقلیه شما در کجا قرار دارد .

ردیابی وسایل نقلیه هم به ماهواره های موقعیت یابی جهانی(gps) و هم به یک سیستم سلولی متکی است. نرم افزاری درون ردیاب  خودرو تعبیه شد ه است که بطور مداوم مختصات جی پی اس را پیدا می کند و مکان وسیله نقلیه را نشان می دهد. با استفاده از یک سرویس داده سلولی ، مختصات بلافاصله به رایانه های شرکت ردیابی منتقل می شوند. مشتریان برای دیدن وسایل نقلیه خود در نقشه های جاده ، وارد وب سایت شرکت ردیابی می شوند.

وسایل نقلیه موتوری مانند اتومبیل های مسافری ، کامیون ، اتوبوس ، ناوگان و غیره بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و دانستن مکان چنین وسایل نقلیه غالباً مورد نظر است. به عنوان مثال ، در صورت سرقت وسایل نقلیه ، شناختن محل وسیله نقلیه مفید خواهد بود تا مقامات بتوانند به سرعت و با دقت جهت بازیابی وسیله نقلیه راهنمایی شوند. در واقع ، سیستم ردیابی می تواند مسیر فرار دزد را ترسیم کند.

برای شرکتی که دارای رانندگان استخدام شده است ، ممکن است مطلوب باشد که در طول روز از محل راننده مطلع شوید. به طور مشابه ، برای مثال آژانس اجاره اتومبیل یا اپراتور ناوگان دیگر ممکن است مایل به دانستن محل استقرار ناوگان آن باشد.

چندین نوع دستگاه ردیاب خودرو وجود دارد. معمولاً آنها به عنوان "منفعل" و "فعال" طبقه بندی می شوند. دستگاه های "منفعل" موقعیت مکانی جی پی اس ، سرعت ، عنوان و گاهی اوقات یک رویداد  مانند روشن و خاموش کردن کلید ، باز و بسته کردن درب را ذخیره می کنند. پس از بازگشت خودرو به یک نقطه از پیش تعیین شده ، دستگاه برداشته می شود و داده ها برای ارزیابی به رایانه بارگیری می شوند. دستگاههای "فعال" نیز همان اطلاعات را جمع می کنند اما معمولاً داده ها را در زمان تقریبا واقعی از طریق شبکه های تلفن همراه یا ماهواره به رایانه یا مرکز داده برای ارزیابی انتقال می دهند.

بسیاری از دستگاههای ردیابی وسایل نقلیه مدرن ، توانایی ردیابی فعال و غیرفعال را با هم ترکیب می کنند: هنگامی که یک شبکه تلفن همراه در دسترس است و دستگاه ردیابی به آن متصل است ، داده ها را به یک سرور منتقل می کند. هنگامی که یک شبکه در دسترس نیست ، دستگاه داده ها را در حافظه داخلی ذخیره می کند و وقتی دوباره شبکه در دسترس باشد ، داده های ذخیره شده را بعداً به سرور منتقل می کند.

یک ردیاب  جی پی اس  قابل حمل برای نصب مهارت خاصی ندارد. ، بیشتر ردیاب های جی پی اس نصب آنها آسان است و بدون دردسر کار می کنند. پس از اتمام مراحل نصب ، دستگاه های ردیابی سیگنال ها را از ماهواره های جی پی اس جمع می کنند تا مکان دقیق زمان واقعی را تحویل دهند.

برای اینکه ردیاب را فعال کنید تا وسیله نقلیه خود را ردیابی و کنترل کنید. نصب کامل باید به دو قسمت تقسیم شود:

1_نصب سخت افزار:

دستگاه باید به منبع تغذیه متصل شود. دو نوع منبع برای دستگاه وجود دارد: باتری و سیم کشی متصل به باتری خودرو . پس از اتصال برق ، ردیاب را در مکانی نسبتاً پنهان قرار دهید. از آنجا که امنیت دستگاه بسیار مهم است اطمینان حاصل کنید که برای دیگران قابل رویت نباشد. در این مرحله سخت افزار دستگاه جی پی اس نصب شده است

2_نصب نرم افزار:

همچنین باید نرم افزار ردیابی را بارگیری کنید. بررسی کنید که آیا دستگاه می تواند داده های مکان را بطور عادی ارسال کند. این فرآیند را می توان در نرم افزار ردیابی انجام داد.

ردیاب:

ردیاب دستگاه الکترونیکی کوچک و سبکی   است که در صورتی که همراه با شخص یا وسیله نقلیه حمل شود ، مکان جغرافیایی آن را توسط gps، لحظه به لحظه به سیستم مرکزی مخابره میکند.

ردیاب ها کاربرد های متفاوتی دارند و از آن ها علاوه بر ردیابی وسایل نقلیه ،در ردیابی انسان ها و وسیله های با ارزش و حتی حیوانات هم استفاده می شود .هم چنین آنها را در محیط های متفاوتی مانند هوا ، زیر آب و ... نیز می توان به کار برد.

سیستم کلیدی که باعث  کارایی ردیاب ها می شود gps  یا همان سیستم مکان یابی جهانی ( Global Positioning System ) است که قادر است موقعیت مکانی دقیق اشیا را در زمان ها و محیط های مختلف تشخیص دهد .ای سیستم در تمام نقاط کره ی زمین در 24 ساعت شبانه روز قابلیت کارایی دارد .

انواع ردیاب ها عبارتند از :

ردیاب وسیله نقلیه: وسیله ای کوچک که قابلیت نصب بر روی خودرو وردیابی آن را دارد .

ردیاب انسانی : برای ردیابی انسان ها در شکل های ظریف و زیبا طراحی شده و باتری داخلی دارند .

ردیاب نظامی : برای اهداف و ابزار نظامی استفاده می شود.

ردیاب تحقیقاتی : مدت زیادی شارژ نگه می دارند و برای پژوهش ها و تحقیقات استفاده می شود .

در ادامه به توضیحات مفصلی در مورد ردیاب خودرو می پردازیم :

یک واحد ردیابی برای یک وسیله نقلیه ممکن است شامل دستگاه تعیین موقعیت خودرو ، وسیله ارتباط بی سیم و کنترل کننده ای باشد که با دستگاه ارتباطات بی سیم و دستگاه تعیین کننده موقعیت خودرو برای تعیین و ارسال اطلاعات موقعیت خودرو به ایستگاه نظارت همکاری می کند. کنترل کننده می تواند یک مکان مرجع انتخاب شده کاربر را ذخیره کرده و اطلاعات موقعیت مکانی وسیله نقلیه را بر اساس وسیله نقلیه که از مرز آستانه شعاعی از محل مرجع انتخاب شده کاربر حرکت می کند ، ارسال کند.

یک سیستم ردیابی معمولی برای وسایل نقلیه  از اجزای زیر تشکیل می شود:

 

دستگاه ردیابی جی پی اس واقع در وسیله نقلیه (فرستنده). این بطور گسسته در هر خودرو روی سیستم تعبیه شده و اطلاعات را منتقل می کند. شما می توانید تعداد زیادی گزارش حاوی اطلاعاتی شامل  مصرف سوخت ، سرعت  ، وضعیت موتور ، اطلاعات مسیر ، را دریافت کنید . بنابراین داده ها از هر نقطه ای در جهان قابل انتقال هستند.

نرم افزار ردیابی، اطلاعاتی را که از طریق ماهواره به آنها منتقل می شود دریافت می کند و بر روی رایانه ویا تلفن همراه کاربر مجاز نمایش می دهد .

ردیابی وسایل نقلیه یک فناوری بسیار جدید نیست ، زیرا در حدود سال 1978 ، در زمانی که اولین ماهواره جی پی اس به فضا پرتاب شد ، شروع به استفاده کرد. اولین استفاده از ردیابی خودرو در درجه اول برای اهداف نظامی بوده است.

قانون کلی این است که اگر ماشین متعلق به شما باشد ، می توانید آن را ردیابی کنید. این مسئله هم برای وسایل نقلیه خصوصی و هم برای وسایل نقلیه متعلق به یک شرکت صادق است.

هنگامی که یک ردیاب gps برای یک اتومبیل قادر به پخش موقعیت مکانی خود است ، به طور معمول از همان فناوری دقیقی استفاده می کند که تلفن همراه شما برای برقراری تماس یا اتصال به اینترنت استفاده می کند. به همین دلیل است که برخی از ردیاب های اتومبیل جی پی اس به هزینه اشتراک ماهیانه نیاز دارند.