به گزارش پارس به نقل از ایسنا، گیاه دارویی اسطو خودوس با نام علمی lavanduia anyustifolia از خانوده نعناعیان با نام علمی lamiaeeae و نام‌های محلی خراما، خیزی، خزامی و آلاله تلخ و دارای گونه‌های مختلف است.

گیاه دارویی اسطو خودوس گیاهی چند ساله خشبی است. تاکنون حدود 48 گونه متعلق به اسطو خودوس یا لاواند در سطح جهان شناسایی شده است.

اسطو خودوس فرانسوی که با گونه‌های اسپیکا افسینالیس‌ورا هم‌نام است گیاهی مدیترانه‌ای و منشا آن جنوب اروپا گزارش شده است و در جنوب و مرکز ایتالیا، یونان، جنوب فرانسه و اسپانیا در خاک‌های سبک شنی می‌روید.

این گیاه حقیقی یا دورگ است، بذر تولید می‌کند و ساقه آن ضخیم و قهوه‌ای رنگ است.

ساقه این گیاه ضخیم و قهوه‌ای رنگ است و قسمت تحتانی ساقه انشعاب‌های فراوانی دارد و گیاه بسیار متراکم و انبوه به نظر می‌رسد.

بذرهای اسطو خودوس فرانسوی سه الی چهار سال از قوه رویش مناسبی برخوردار است، رشد اولیه این گیاه بسیار کند بوده و معمولا از سال اول به گل می‌رسند.

رویش گیاهان در سال‌های بعد در فصل بهار آغاز می‌شود، گل‌ها اواخر بهار ظاهر می‌شوند و گل دهی تا اواسط تابستان ادامه می‌یابد.

هوای سرد و بارندگی 10 تا 15 روز گلدهی این گیاه را به تاخیر می‌اندازد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: اصل این گیاه هندی است و در آسیا، ‌اروپا، پرتغال،‌ جزایر قناری و مناطق مدیترانه، الجزایر، عربستان تا استانبول و آسیای صغیر و اکثر نواحی زمین در تپه‌های خشک می‌روید.

نبی‌یاری در این باره گفت: در کشور ایران، این گیاه به صورت وحشی و به حالت خودرو می‌روید و مدتی نیز هست که در سطح شهرهای کشور کاشته می‌شود.

وی در رابطه با خواص دارویی گیاه دارویی اسطوخودوس گفت: این گیاه لطیف کننده اعضاء بدن و مغذی اعصاب و مفرح روح است.

وی ادامه داد: این گیاه برای افرادی که در امور جزئی زود عصبانی می‌شوند، بسیار مفید است و قوای مغزی و فکری را تقویت می‌کند و مقوی حافظه بوده و فراموشی را درمان می‌کند.

وی تاکید کرد: این گیاه عفونت‌های بدن را رفع می‌کند و معرق صفرا، ضد انگل، نیرو دهنده است و بیماران مبتلا به طپش بالای قلب و بیماری‌های عصبی را درمان می‌کند.

وی اظهار کرد: این گیاه آسم، صرع، ‌سیاه سرفه، سرما خوردگی سینه، بیماری‌های عصبی و بیخوابی، ‌ورم درد شصت پا یا نقرس و... را نیز درمان می‌کند و عفونت‌های مجرای تنفس گلو درد و آنژین را برطرف و سرخچه و مخملک و آبله را نیز مرتفع می‌سازد.